سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - 14 Jul 2020
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۲
کد مطلب: 50785
۱
مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه:

چاقی کودکان با اختلالات روانی در بزرگسالی همراه است

چاقی کودکان با اختلالات روانی در بزرگسالی همراه است
مرجان عجمی، افزود: اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین پیش از مدرسه به یک مشکل سلامت عمومی تبدیل شده است. شواهد نشان می‌دهد مواجهه زودهنگام با شیوه زندگی ناسالم همچون مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پرنمک و یا سرشار از قند و شکر مثل انواع فست فودها و شیرینی جات با خطر افزایش وزن و ابتلاء به بیماری‌های مزمن، مانند دیابت ملیتوس و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

به علاوه کودکان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل خواهند شد و چاقی یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی عروقی، فشارخون، اختلال چربی‌های خون، سندرم متابولیک، انواع سرطان، کیفیت پایین‌تر زندگی، افزایش ناتوانی و مرگ زودرس است و مشکلاتی به همراه پیامدهای روانی و اجتماعی همچون اضطراب و افسردگی منجر به افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و کاهش کارآمدی در سنین بزرگسالی می‌شود.

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: عوامل بسیاری با سلامتی و وضعیت وزن کودکان در ارتباط است که از جمله آن می‌توان به عوامل محیطی، تغذیه‌ای و رفتاری اشاره کرد. داشتن سبک زندگی سالم (تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی کافی) یک اولویت است و نهادینه شدن آن در خانوارها می‌تواند سبب شکل گیری رفتارهای تغذیه‌ای صحیح از همان کودکی شود که به همراه یک الگوی زندگی پرتحرک می‌تواند موجب پیشگیری یا به تعویق انداختن ابتلاء به بیماری‌ها شود.

عجمی، یکی از ضروریات اصول در داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت را رعایت تنوع غذایی در دریافت گروه‌های غذایی دانست و بیان کرد: تنوع غذایی به معنای مصرف انواع متفاوت غذاها و گروه‌های غذایی مختلف در روز است که نیاز به مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند.

بر اساس شواهد تنوع رژیم غذایی دریافتی در کودکان به خصوص کودکانی که سو تغذیه دارند می‌تواند با شاخص‌های انتروپومتریک آنها مثل رشد قدی در ارتباط باشد و کودکانی که تنوع غذایی پایینی دارند، بنابراین می‌توان گفت داشتن الگوی غذایی متنوع نه تنها برای سلامت و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مزمن ضروری است بلکه برای رشد و تکامل مطلوب نیز حائز اهمیت است.

مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف متوسط ماهی، غذاهای لبنی و مرغ، و مصرف محدود گوشت قرمز و فرآوری شده، کربوهیدرات هاتصفیه شده و شکر تاکید دارد، اظهارکرد: روغن‌های مایع گیاهی مثل کانولا آفتابگردان و زیتون که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، بهتر است به جای روغن حیوانی و دنبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع استفاده شود و مصرف روغن‌های گیاهی جامد و کره گیاهی که سرشار از اسیدهای چرب ترانس است، محدود می‌شود.

بنابراین داشتن سبک زندگی سالم، رعایت تنوع، تعادل و میانه روی در دریافت گروه‌های مختلف مواد غذایی و تحرک کافی از همان زمان کودکی به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی کمک شایانی می‌کند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دلایل جدی نگرفتن «کرونا» در جامعه از دیدگاه روانشناسی
زمان جديد برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری اعلام شد/کنکور تغییر نکرد
ریشه‌ محبت کردن در انسان چیست؟
ویژگی‌های رواندرمانگر ممتاز
نگاهی به نظریه فرانکل در روانشناسی دین
چه کنیم قضاوت دیگران برایمان مهم نباشد؟
بازار مکاره مشاوره‌های مجازی
ترامپ مانند دوران کودکی به دنبال جلب توجه است
نور خیابان بر خواب و سلامت روان نوجوانان تاثیر دارد
شرحی بر نظریه های رشد اخلاقی
چه کسانی احساس «شرم سمی» دارند؟
درباره‌ هورمون نوراپی‌نفرین و فواید آن
هیچگاه نمی توانید یک اشتباه را دو بار مرتکب شوید چرا که بار دوم دیگر آن یک اشتباه نیست بلکه یک "انتخاب" است.