پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
کد مطلب: 50802
۰
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه مطرح کرد:

کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر

 علی شمشیری امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار داشت: در کشور جمهوری اسلامی هر روز، روز مبارزه با مواد مخدر است بر همین اساس به اعتراف کشورهای غربی، ایران یگانه پرچم دار مقابله با مواد مخدر است.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه افزود: در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور تا کنون بیش از ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کردیم اما هنوز از وضعیت موجود راضی نیستیم.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از ناکامی‌ها در مسیر مبارزه با مواد مخدر به خاطر عدم هماهنگی دستگاه‌های عضو است، در این راستا داشتن یک سازمان هدفمند و یکدست که تحت مدیریت واحد باشد می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
شمشیری با بیان اینکه در جامعه وضعیت تقاضای مواد مخدر رو به افزایش است، گفت: از جمعیت کل جهان بالغ بر ۵.۵ درصد از مردم بین ۱۵ تا ۶۴ سال در بیش از ۱۷۰ کشور جهان حداقل یک بار مصرف مواد مخدر سنتی یا صنعتی را تجربه کرده‌اند و روزبه روز بر مافیای مواد مخدر افزوده شود.

وی افزود: نرخ شیوع در کشور ما در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۵.۴ درصد جمعیت است که آمار مصرف‌کنندگان دائمی مواد مخدر در کشور حدود ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر هستند و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز مصرف کننده تفننی داریم.

این مسئول گفت: انواع مختلف مواد مخدر در سال ۲۰۰۹ با رشد ۳۶۴ درصدی به ۸۰۳ نوع در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه بیان داشت: کشور ما با داشتن مرز مشترک با افغانستان که تولید کننده ۸۴ درصد تریاک جهان است در سال ۲۰۰۱ حدود ۱۸۵ تن وارد کشور می‌کرد که متأسفانه در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳۳۹۵ درصدی به حدود بیش از ۸ هزار تن رسیده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف کنندگان، گفت: قبل از هر چیز باید به فکر پیشگیری باشیم چرا که در حوزه درمان حداقل ۱۰ برابر باید هزینه کنیم تا یک فرد گرفتار رهایی یابد که این بسی هزینه بردار تر است.

شمشیری اشاره‌ای به خسارت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جسمانی و روانی مصرف مواد مخدر کرد و افزود: استفاده از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ای جهت تبلیغ خطرات ناشی از مصرف مواد، می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد به همین منظور رسانه‌ها می‌توانند در این راستا مؤثر باشند.

این مسئول همچنین با بیان اینکه ۶۵ درصد افرادی که برای ترک مواد آنها اقدام می‌شود از افراد تکراری هستند، اظهار داشت: اگر در بحث خروجی و ساماندهی وصیانت پس از درمان نتوانیم مدیریت کنیم افراد معتاد دوباره به چرخه اعتیاد برمی گردند و هزینه‌هایی که برای درمان شده است، به هدر می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه قوانین مبارزه با مواد مخدر هر روز دستخوش تغییرات منفی است که می‌توان گفت جامعه با این قانون‌های جدید گرفتارتر خواهند شد مگر قانونی متناسب با این جریان طراحی و تدوین شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد