پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۰:۱۸
کد مطلب: 50806
۱

ترس اجتماعی عامل موثر بر مرگ‌های الکلی

ترس اجتماعی عامل موثر بر مرگ‌های الکلی
میگنا: دکتر مسعود حسین‌چاری خاطرنشان کرد: ترس از وارد شدن انگ اجتماعی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر آمار فوت شدگان ناشی از مسمومیت الکلی بود زیرا این موضوع باعث کتمان فرد و خانواده‌ و از دست رفتن زمان طلایی برای مراجعه به مرکز درمانی درمان مسمومیت و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سوء مصرف الکل در جامعه شد.

وی با اشاره به چرایی افزایش مصرف الکل و بروز آسیب‌های ناشی از آن همزمان با شیوع بیماری کووید ۱۹ در جامعه، تاکید کرد: مصرف الکل و سوء مصرف آن در هیچ کجای دنیا توجیهی ندارد و توصیه نمی‌شود؛ حتی در کشورهایی که مصرف الکل رواج دارد و مُجاز است، اهل فن و متخصصان سلامت به هیچ وجه مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

این روانشناس با یادآوری این نکته که مصرف الکل همیشه و در همه جای دنیا جزو رفتارهای پرخطر محسوب می‎شود، گفت: این موضوع در کشور ما به دلیل مسائل اعتقادی و فرهنگی، مانند اکثر کشورهای اسلامی، قبح بیشتری دارد و با ممنوعیت قلانونی هم مواجه است.

حسین‌چاری با بیان اینکه چرایی افزایش مصرف الکل و و آسیب‌های ناشی از افزایش مصرف در دوران شیوع کروناویروس، یک معلول چند علتی است، عنوان کرد: اینکه بگوییم به دلیل عامل الف این اتفاق افتاد و آن را تحلیل کنیم، هیچ ذهن تحلیل گیری آن را نمی‌پذیرد.

با شیوع بیماری کرونا در تبلیغات بهداشتی استفاده از الکل برای ضدعفونی دست و سطوح توصیه شد که برخی به جهل این موضوع را اینگونه ترجمه کردند که حالت خوراکی آن هم برای پیشگیری از این بیماری اثرگذار خواهد بود، لذا ناآگاهی مردم و برداشت اشتباه آنها موجب افزایش استفاده از الکل شد.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز خانه نشینی و قرنطینه برای مصون ماندن از بیماری و حفظ سلامت جامعه را عاملی اثرگذار بر افزایش مصرف الکل در این دوران دانست و گفت: علی‌رغم همه توصیه‌هایی که در خصوص بی تاثیر بودن مصرف خوراکی الکل بر ابتلا به بیماری شده بود، برخی باز هم با رفتار ضد ارزشی، اقدام به مصرف الکل کردند و زمانیکه مصرف افزایش یابد، عرضه کننده محصولاتی با حداقل استاندارد را ارائه خواهد داد.
حسین چاری اضافه کرد: افزایش تقاضا باعث شد تا عرضه کنندگان برای پاسخگویی به جامعه هدف، از مواد کشنده استفاده کنند و این امر در نهایت آمار مرگ و میر ناشی از سوء مصرف الکل را افزایش داد.
او گفت: متاسفانه مردم بیش از هر چیزی به شایعات و حرف‌های گوش به گوش توجه می‌کنند تا استناد به رسانه‌های رسمی؛ در واقع به دلیل وجود بی اعتمادی، مردم ترجیح می‌دهند تا از همسایه و فضای مجازی چنین موضوعاتی را دنبال کنند.

این روانشناس به انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی با این محتوا که فلان قشر یا اقشار کرونا نمی‌گیرند هم اشاره و بیان کرد: مگر کسی آمار گرفته که چه میزان از فوت شدگان مثلا از قشر کارگر، کشاورز و ...هستند. اینکه از فلان قشر فوتی و مبتلا نداریم، موضوعی شد تا مردم باور کنند و رفتارهای پرخطر از خود نشان دهند.

حسین چاری با بیان اینکه وقتی کسی رفتاری ناهنجار داشته باشد و به مصیبتی گرفتار شود احتمالا به چند دلیل ترجیح می‌دهد خود درمانی کرده و از ابراز آن امتناع کند و برای درمان مراجعه نکند و زمان طلایی که برای جلوگیری از مرگ لازم است را از دست بدهد، افزود: به عنوان مثال؛ ممکن است کسی که در یک خانواده الکل مصرف کرده و حالش بد شده، این موضوع را پنهان کند، اگر هم پنهان نکند ممکن است خانواده او به دلیل ترس از انگ اجتماعی از اعلام این موضوع خودداری کنند و در نتیجه باعث می‌شود تا دیرتر برای مراجعه به مرکز درمانی اقدام کنند.

او همچنین با بیان اینکه کسی که الکل مصرف می‌کند در دراز مدت مستعد بیماری‌های زمینه‌ای می شود و در نهایت آمار مرگ و میرها هم بالا می‌رود، گفت: البته دلیل دیگری چون تجربه اولیه برخی افراد دلیل دیگری بر چرایی افزایش مصرف است. برخی از سر ندانم کاری می‌خواهند مصرف الکل را تجربه کنند اما نمی‌دانند به چه کسانی مراجعه کنند.ممکن است به افراد ناباب و شبکه‌های غیراخلاقی و زیرزمینی مراجعه کند و اصلا چیزی دریافت کند که الکل نیست.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازخاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل نیارمند یک تحقیق کلی و تحلیل دلایل مختلف است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...