کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت کم کاری و پرکاری تیروئید چیست؟

باشگاه خبرنگاران , 2 تير 1399 ساعت 23:29

غده تیروئید با ترشح هورمون تیروکسین T۴ و T۳، سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند بنابراین کم کاری و پرکاری آن سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گردن یعنی در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه وجود دارد.
نقش اصلی غده تیروئید ذخیره انرژی در بدن است که به دو دسته پر کار و کم کار تقسیم بندی می‌شود. عملکرد این غده معمولا از طریق هیپوفیز که در مغز انسان قرار دارد، تنظیم می‌شود.
کم کاری غده تیروئید و علائم بروز آن
زمانی که تیروئید در بدن انسان نتواند به اندازه کافی هورمون ترشح کند، باید منتظر کم کاری تیروئید باشیم که این نوع شایع‌ترین فرم بیماری‌های تیروئیدی است. محققان به این نتیجه دست یافته اند که کم کاری غده تیروئید بیشتر در بانوان دیده می‌شود و در صورت افزایش سن، بزرگتر شده و افزایش می‌یابد.

از علائم کم کاری تیروئید می‌توان به نشانه‌های پوستی (خشک و ضخیم شدن پوست، کاهش تعریق بدن، نازک شدن و شکننده شدن تار موها، ریزش ابرو‌ها و شکننده شدن ناخن ها)، نشانه‌های چشمی (پف آلود شدن چشم ها)، نشانه‌های قلبی_ عروقی (کاهش ضربان قلب و ضعف عضلات تنفسی)، ایجاد یبوست در برخی موارد یبوست شدید، اختلال در قاعدگی، ورم پا، افسردگی، اختلال در حافظه، افزایش کلسترول خون، افزایش وزن شدید، ضعف عضلانی، خشمگین شدن صدا و سقط جنین در بانوان باردار اشاره کرد.

برای بهبود کم کاری تیروئید افراد با نظر پزشک باید روزانه یک یا دو عدد از قرص‌های هورمون تیروئید T۴ استفاده کنند و سرخورد نباید این دارو کم یا زیاد مصرف شود، اما گاهی اوقات افرادی که سن آن‌ها افزایش می‌یابد یا دچار کاهش وزن می‌شوند، لازم است تا دوز داروی خود را با مشورت پزشک مربوطه کاهش دهند. این نوع غده معمولا از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

اگر کم کاری تیروئید خفیف یا بدون علامت بود نیازی به درمان ندارد، اما اگر با گواتر یا بزرگی تیروئید همراه بود و علائمی مانند خستگی، افسردگی و یبوست در افراد دیده شد هرچه سریع برای بهبودی باید اقدام شود. بانوان باردار قبل از بارداری باید به انجام آزمایشات تیروئید بپردازند؛ چرا که این مسئله به اندازه‌ای حائز اهمیت است که احتمال سقط جنین به میزان بسیار زیاد در آن وجود دارد.

از علائم پرکاری تیروئید چه می‌دانید؟
بیماری گریوز که به معنای ایجاد آنتی بیوتیک توسط بدن است و به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته شده و از شایع‌ترین علت‌های پرکاری تیروئید است. متخصصان مدعی هستند که مصرف بیش از حد یُد در بروز پرکاری تیروئید نقش دارد. فعال بودن بیش از حد غده تیروئید ممکن است باعث بروز عصبانیت، اضطراب، ضربان قلب سریع، لرزش دست و تعریق زیاد شود.

از علائم دیگر که در بروز پرکاری بیماری تیروئید تاثیر دارند می‌توان به تیروئیدیت یا التهاب تیروئید، تومور‌های تخمدان و بیضه ها، تومور‌های خوشخیم هیپوفیز یا تیروئید و مقدار زیاد تترایدوتیرونین ناشی از مصرف مکمل یا دارو اشاره کرد.

در صورتی که نتیجه آزمایش پرکاری تیروئید شما مثبت شد، هرچه سریع‌تر روند درمان را شروع کنید و از انجام آن غافل نشوید.


کد مطلب: 50825

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50825/تفاوت-کم-کاری-پرکاری-تیروئید-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir