کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون آموزشی وزیر بهداشت:

لزومی ندارد اساتید بعد از ۳۰ سال به صورت استاد بازنشسته شوند

خبرگزاری ایسنا , 4 تير 1399 ساعت 15:15

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه منطق آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی ما از کشور فرانسه اقتباس شده است، گفت: لزومی ندارد اساتید بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال به صورت استاد بازنشسته شوند.


ميگنا: دکتر علی اکبر حقدوست در جلسه ۱۳۳ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان این مطلب که  در سنجش اشکالات دچار ضعف و انحراف هستیم، گفت: آئین‌نامه ارتقا یکی از ابزارهای تشویقی است و لزومی ندارد که اساتید بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال خدمت در دانشگاه حتماً به صورت استاد بازنشسته شوند.

وی با بیان اینکه منطق آیین‌نامه ارتقاء که در دهه ۴۰ و ۵۰ از کشور فرانسه اقتباس شده، در دنیا فلسفه‌اش از بین رفته است، گفت: ضرورت دارد مشخص شود دانشیار و استاد استاندارد باید چه شاخص‌هایی داشته باشد و شأن معلمی و صاحب‌نظر بودن برای ارتقاء سنجیده شود.

دکتر حقدوست با اشاره به تحصیل بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی، اظهار کرد: حدود ۶۷ دانشکده و دانشگاه با ۹۰ واحد غیردولتی در وزارت بهداشت فعال هستند.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ هزار دانشجو در مراکز غیردولتی و ۶۰ هزار دانشجوی غیردولتی تحصیل می‌کنند و همچنین حدود ۲۰ هزار هیأت علمی در بخش دولتی و  دو هزار هیأت علمی در بخش غیردولتی فعالیت دارند، علاوه بر آن بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی، ۲۲ شبکه تحقیقاتی، ۹۰۸ شرکت دانش‌بنیان و ۱۸۰ انجمن  علمی فعال در وزارت بهداشت فعالیت دارند.

وی به اجرای طرح تحول و محورهای مختلف کار برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: عواملی مانند پاسخگو بودن دانشگاه‌ها به جامعه، ورود فعالیت‌های غیر آکادمیک به عنوان ارزیابی عملکرد عدالت آموزشی و بومی‌گزینی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت بیان کرد: درمورد اعتبار بخشی مؤسسات هم اقداماتی انجام شده است و ۲ بار رتبه‌بندی انجام شد و قرار بود اسفند ۹۸ سومین دوره کار برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد که این کار را به زودی در دستور کار داریم.

دکتر حقدوست ادامه داد: کل دانشگاه‌های علوم پزشکی به  ۶۰۰ بیمارستان اعتبار بخشی شدند، علاوه بر آن برآورد نیروی انسانی تا ۱۰ سال آینده را داشتیم تا میزان نیاز به نیرو مشخص شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره مرجعیت علمی مراکز علوم پزشکی و دانشگاه‌ها گفت: یکی از اقدامات انجام شده تعیین بیش از ۸۰ مأموریت در بعد حاکمیت نظام سلامت، عدالت در سلامت، بهداشت و تغذیه، عفونت تنفسی، بیماری‌های تنفسی، علوم پایه و بحث‌های دفاعی بوده است و براساس ظرفیت‌های موجود مأموریت ویژه‌ای در نظر گرفته شد.
دکتر حقدوست با اشاره به اینکه بحث‌های تئوری ثمرات قابل توجهی در حوزه علوم پزشکی داشته است،  گفت: با توجه به منطقه‌بندی کشور و مأموریت‌های در نظر گرفته شده شاهد اقدامات مؤثر این مناطق بودیم، به عنوان مثال کلان منطقه اول در حوزه داروهای گیاهی فعالیت دارد و نتایج ارزنده‌ای کسب کرد.

وی ادامه داد: یکی از مأموریت‌ها در منطقه دو موضوع کلینیک سلامت و مسائل ترافیکی است، منطقه سه در حوزه دندانپزشکی جامعه‌نگر و منطقه پنج در حوزه کلینیک پزشک خانواده فعالیت دارد و آثار مثبت آن را شاهد بودیم.
دکتر حقدوست افزود: در منطقه آمایشی هشت مرکز ملی تکثیر و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی در جهت تربیت نیروی متخصص و تولید منابع بومی در حوزه حیوانات آزمایشگاهی راه‌اندازی شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فعالیت‌های مختلفی در بسته تحول نظام پزشکی داریم، تأکید کرد: باید همه عوامل دخیل در این بسته با هم پیش بروند و در این گزارش فقط مأموریت‌گرایی ارائه شد. اگر به مرجعیت برسیم، ولی در رتبه‌بندی اقدامات مناسب نداشته باشیم، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

دکتر حقدوست در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: در شرایط فعلی اشراف خوبی در سطح کشور بر بیماری وجود دارد.

وی افزود: در برخی استان‌ها میزان آلودگی ۳ تا ۴ برابر ماه گذشته است و بخش قابل ملاحظه‌ای از این افزایش به دلیل کم شدن حساسیت مردم به انجام کارهای مربوط به حفاظت شخصی و آزادسازی‌های در نظرگرفته شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خوزستان جزء استان‌های پر خطر است، گفت: در تمام شهرستان‌ها آلودگی افزایش داشته است و هیچ شهرستانی بدون آلودگی نیست.

دکتر حقدوست اضافه کرد: استان‌های بعدی از حیث شیوع بالای بیماری شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، بوشهر و بندرعباس است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایمنی اکتسابی بر اثر تزریق واکسن یا ابتلا به بیماری حاصل می‌شود، گفت: واکسن حداقل یکسال ایمنی ایجاد می‌کند، اما با توجه به شرایط فعلی باید مدیریت بیماری بدون واکسن باشد و استفاده از ماسک برای محافظت شخصی اهمیت بسیاری دارد.

بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی درباره انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا گفت: روزانه ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه برای انجام آزمایش می‌شود، هرچند که آزمایش تأثیر زیادی در روند کنترل ندارد.
 


کد مطلب: 50838

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50838/لزومی-ندارد-اساتید-بعد-۳۰-سال-صورت-استاد-بازنشسته-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir