جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۵
کد مطلب: 50851
۱

اپیدمی اختلالات روانی در جمعیت جوان امروز

اپیدمی اختلالات روانی در جمعیت جوان امروز
روح اله عباسی اظهار کرد: به طور معمول بیماری‌های روحی و روانی با روان افراد سروکار دارد اما یک سری بیماری‌ها مانند اسکیزوفرنی، دوقطبی / بای پولار، افسردگی شدید، استرس و اضطراب نیز از طریق جسم قابل مشاهده هستند.

وی با اشاره به این‌که ما امروزه در جامعه جهانی و به ویژه در کشور خود با آن سروکار داریم استرس، اضطراب و افسردگی است، عنوان کرد: این بیماری‌ها که مردم را با خود درگیر کرده ناشی از زندگی صنعتی، ماشینی و آپارتمانی است.

عباسی با اشاره به این‌که عواملی مانند راضی نبودن از شغل باعث تشدید استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود، افزود: حتی ازدواج‌های نامناسب، دوستی‌ها و ارتباطات عاطفی نامناسب بین دختران و پسران استرس و اضطراب را تشدید می‌کند.

این دکترای روانشناسی با اشاره به این‌که موضوع قابل اهمیت در این زمینه این است که مردم قبول ندارند که دچار اختلال شده‌اند و باید آن‌را درمان کنند، اضافه کرد: به عنوان مثال اگر یک فرد امروز دچار افسردگی خفیف شود آن‌را درمان نمی‌کنند که این امر باعث می‌شود روز به روز این افسردگی، استرس و اضطراب تشدید شده و بیشتر و بیشتر شود ودر نهایت به اختلالات دیگر تبدیل شود.

یک استرس و اضطراب ساده امکان دارد به مرور زمان به وسواس فکری منجر شود، یا کسی که پدر و مادر و یا یکی از اعضای خانواده او اختلالات روانی داشته باشند باید بیشتر پیگیر شوند و به مشاور و روانشناس مراجعه کنند.

متأسفانه هنوز جایگاه و کارکرد روانشناس و روانپزشک در کشور ما جا نیافتاده و مردم با این جمله «مگرمن دیوانه هستم به روانپزشک مراجعه کنم» با این موضوع برخورد می‌کنند، که متأسفانه این رفتار در کل کشور به ویژه استان لرستان وجود دارد.

این روانشناس با بیان این‌که در جمعیت جوان جامعه امروزی ما چه دخترها و چه پسرها اختلالات روانی مخصوصاً اضطراب، استرس و افسردگی به صورت یک اپیدمی و فراگیر است، عنوان کرد: در این بخش از جامعه ارتباطات نامناسب و همچنین ندانستن چگونگی برقراری ارتباط عاطفی و فردی و مهارت‌های زندگی باعث دلبستگی و وابستگی به جنس مخالف می‌شود و بعد از مدتی که دختر و پسر از یکدیگر جدا می‌شوند آثار بیماری‌های روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی و حتی وسواس و اختلال‌های شخصیتی مانند بدگمانی قابل مشاهده است.
وی افزود: بدگمانی اختلالی است که ممکن است تا آخر عمر همراه با فرد بوده و حتی بعد از ازدواج نیز شک در دل این افراد وجود داشته باشد که این رفتار باعث تأثیر نامطلوب روی زندگی این افراد شده و حتی به فرزندان نیز منتقل می‌شود.

عباسی با اشاره به این‌که بیماری‌های روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و وسواس های فکری قابل انتقال هستند، تصریح کرد: کسانی‌که با هم زندگی می‌کنند اگر یک نفرشان اختلال فکری داشته باشد و درمان نکند به دیگران نیز منتقل می کند نه به‌عنوان یک ویروس و بیماری جسمی بلکه به عنوان یک بیماری رفتاری این ذفتار منتقل می‌شود.

این دکترای روانشناسی با اشاره به این‌که برای معرفی مشاوران و روانشناسان به کارهای فرهنگی نیاز است، اظهار کرد: به این معنا که رسانه‌ها به خاطر سلامت روان جامعه این افراد را بیش‌از پیش به مردم بیشتر بشناسانند، رسانه‌های مکتوب و مصور می‌توانند در این راه قدم بردارند.

آثار این عدم توجه به مقوله‌های روانشناسی را می‌توانیم در دادگاه‌ها ببینیم، شاید بیشتر طلاق‌ها ریشه در اختلالات روانی و رفتاری داشته باشد، که این موضوع بررسی نمی‌شود.

عباسی با اشاره به این‌که ممکن است ریشه بیماری‌های جسمانی نیز همین بیماری‌های روانی باشد که به مرور زمان تأثیرگذار است که از طریق حکومت و دولت قابل بررسی نیست، عنوان کرد: دنبال این موضوع هستیم که  ریشه بیماری‌ها و اختلاف‌ها در خانواده و افراد جامعه چیست.

این دکترای روانشناسی ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر یک کاسب اختلال رفتاری و روانی داشته باشد با عصبانیت و پرخاشگری صدمات زیادی به دیگران و جامعه می‌زند.

اگر کسی روانشناس و مشاور را شناخته و قبول داشته باشد با کوچکترین اختلال در رفتار و شناخت نسبت به خود می‌تواند درمان کند و مشکلات را برای خود و خانواده حل کند.

عباسی با اشاره به این‌که در روابطی که به جدایی ختم می‌شود معمولاً جنس دختر بیشتر گرفتار می‌شود که دلیل آن طبیعت جنس مؤنث است، بیان کرد: چون دختران به جزئیات و ریزه کاری‌های زندگی بیشتر توجه دارند ولی آقایان کُل نگر هستند و به نتیجه رفتار و ارتباطات توجه دارند لذا بیشترین آسیب را دختران و جنس مؤنث می خورند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.