پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۴
کد مطلب: 50880
۱

آسیب‌دیدگان اجتماعی در معرض تهدید و سوءاستفاده

آسیب‌دیدگان اجتماعی در معرض تهدید و سوءاستفاده
دكتر ریحانه عابدنیا اظهار داشت: آسیب جسمی و روانی تجربه ای ویرانگر است و بطور معمول فرد توانایی هدایت زندگی خود را از دست می دهد. از این رو افراد آسیب دیده همواره در مواجهه با اتفاقات ناگوار مستعد ناامیدی و ابتلا به افسردگی هستند.

این افراد برای اینکه از مشکلات روحی و عصبی رهایی پیدا کنند اغلب به سمت مصرف داروهای مسکن اعتیادآور روی می آورند و بطور طبیعی در معرض خطر سوءاستفاده از دارو قرار می گیرند.

این متخصص اعصاب و روان گفت: فرد یا افراد بسیاری در زندگی هستند که دچار آسیب جسمی و روانی و حتی حوادث ناگوار و بلاهای زیادی شده اند و با نیروی اراده از پس این وقایع تلخ و مشکلات و چالش های پیش رو با شکیبایی و شهامت مقابله کرده و موفق و سربلند بیرون آمدند که باید زندگی این عده الهام بخش دیگران قرار گیرد.

هنگامی که فردی معلول را مشاهده می کنیم که با اراده قوی سعی دارد زندگی خود را پربار سازد، اغلب متعجب می شویم که این همه نیرو را از کجا آورده، از این رو باید اذعان کرد این عده با حمایت اجتماعی و دادن فرصت برای کسب عزت نفس و بدست آوردن مهارت های مقابله ای نه تنها توانسته اند با موفقیت به نیازهای خود دست پیدا کنند بلکه آسیب های جسمی و روانی خود را از یاد خواهند برد.

عابدنيا افزود: علت ابتلا به اختلال افسردگی بیشتر افرادی که دچار آسیب های جسمی و روانی می شوند از این بابت است که پاسخ قانع کننده ای برای چگونگی و علت گرفتار شدنشان به این نقص عضو را پیدا نکرده اند و در ادامه روند زندگی آنچه برای این عده بسیار مهم است معناداری و رضایت بخش بودن پاسخ ها برای آنان است.

قربانیانی که نتوانند دلیل معنی دار و قانع کننده ای برای تصادف خود پیدا کنند، بیشتر رنج می برند.

حفظ کارآمدی و کنترل بر زندگی ، مورد حمایت قرار گرفتن، کسب مهارت حل مسایل و مشکلات، از جمله چالش های پیش روی قربانیان آسیب دیده جسمی و روانی است که به خوبی می توانند از طریق بدست آوردن راه حل های متفاوتی برای تداوم بخشیدن به زندگی کمتر احساس درماندگی و آشفتگی کنند.

اين رواندرمانگر با بیان اینکه ادامه این مسیر مستلزم بروز توانایی فرد در برانگیختن و ایجاد تعادل بین حفظ استقلال و درخواست کمک در مواقع لزوم است، تصریح کرد: مهم این است که فرد آسیب دیده احساس درماندگی و افسردگی نکند.

این افراد با قبول این که رفتاری که منجر به حادثه شده انتخاب خود بوده، سعی می کنند با مساله کنار آیند.

عابدنیا گفت: آسیب دیده از حوادث جسمی و روانی همچنین سخت تلاش می کند تا با پرداختن به فعالیت های معنی دار و شرکت در برنامه های توان بخشی و پذیرفتن واقعیت ناتوانی، مراحل زندگی خود را کنترل و همچنین از سیستم حمایت اجتماعی مانند خانواده، دوستان، مشاور و روانشناس استفاده مؤثر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.