دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 30 Nov 2020
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۷
کد مطلب: 50897
۱
وقتی کافئین سد راه سلامت روان می شود

راه‌های گذر از دره های افسردگی

راه‌های گذر از دره های افسردگی
افسردگی کلمه ای است که همه ما آن را شنیدیم و در زبان روزمره هم زیاد به کار می بریم، اما خیلی ها نمی دانند، به طور دقیق افسردگی چیست و با مفهوم علمی آن آشنایی ندارند. بیشتر ما، افسردگی را برای توصیف حالت هایی مثل غمگینی، ناکامی و ناامیدی به کار می بریم، در حالی که این بیماری می تواند بسیار فراتر از این حالات باشد و باید به سراغ راهکارهایی برای درمان آن رفت.

رضا وردانی، روانشناس شخصیت در این باره بیان کرد: افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشت و روان است که با علائمی چون احساس غمگینی، شکست ناراحتی، کلافگی، هیجان و استرس و بی علاقگی همراه می شود.این بیماری مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت‌های روزمره بروز می‌کند که برای بیماران افسردگی هیچ علت قطعی و روشنی نمی‌توان متصور بود و حدود نیمی از مبتلایان از بیماری خود بی خبر هستند یا بیماری آنها چیز دیگری تشخیص داده شده است.

 
تغییر در شیوه زندگی
در صورتی که علائم افسردگی خفیف باشند باید تغییر در شیوه زندگی ایجاد شود، به عنوان مثال با دوستان و خانواده صحبت و به طور منظم ورزش کنید، رژیم غذایی متعادل و کم چرب داشته باشید، کارهای عادی زندگی خود را ادامه دهید، فیلم های خنده دار و شاد ببینید، در صورت امکان به تعطیلات بروید و احساسات خود را در یک دفتر خاطرات روزانه بنویسید.
 
وردانی با بیان این که در افسردگی متوسط یا شدید لازم است درمان انجام شود، ادامه داد: 2 نوع درمان متداول برای افسردگی وجود دارد از جمله روان درمانی و دارودرمانی و طول درمان به نوع آن و شدت افسردگی وابسته است و در آزمایش های بالینی ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران ظرف چهار تا ۶ هفته و گاهی ۲ تا چهار هفته به درمان پاسخ می‌دهند، درمان کامل بین چهار تا ۶ ماه انجام می شود. و روان درمانی برعکس دارودرمانی ظرف ۶ تا هشت هفته بهبود نشان می دهند ولی برای بهبود کامل تا ۱۲ هفته طول می‌کشد، اگر روان درمانی در این مدت سودبخش نبود دارو درمانی باید آغاز شود، البته در مورد افسردگی شدید نمی‌توان فقط روان درمانی انجام داد بلکه باید دارو درمانی همراه با روان درمانی باشد.
 
وردانی در پاسخ به این سوال که در چه زمان هایی بیمار را باید بستری کرد؟ گفت: وقتی بیمار قصد خودکشی دارد، یا نمی تواند غذا بخورد، نشانه‌هایی از روانپریشی دارد، به بیماری خطرناک دیگری مثل دیابت مبتلا باشد باید برای بستری وی اقدام کرد.

 
راهبردهای غلبه بر افسردگی
این روانشناس با اشاره به راهبردهایی برای غلبه بر افسردگی نیز اذعان کرد: بهتر است این افراد برای خود اهداف قابل دسترسی تعیین کنند، تنها در حد توان خود مسئولیت به عهده بگیرند، کارها و اهداف بزرگ را به بخش های کوچک تقسیم کنند،  مدیریت زمان و اولویت‌بندی را فراموش نکنند و مدتی از وقت خود را با دیگران و یک دوست صمیمی سپری کنند.
 
این افراد برای غلبه بر افسردگی سعی کنند فردی را در زندگی بیابند که بتوانند به وی اعتماد و درد دل کنند، همچنین می طلبد که به سرگرمی هایی که علاقه دارند بپردازند، ورزش کنند و فعالیت های بدنی منظم داشته باشند، تا برطرف شدن آثار افسردگی تصمیمات مهم و حیاتی خود را به تعویق بیندازند و به خاطر داشته باشند که بهبودی خلق افسرده زمان‌بر و تدریجی است و نباید انتظار معجزه داشت.
 
این بیماران باید از افراد غیر حامی و منتقد اجتناب کنند، به دوستان و خانواده خود اجازه دهند در روند بهبودی حامیشان باشند، افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنند و به خاطر داشته باشند که زندگی به طور ذاتی مبهم و نامشخص بوده و در بسیاری از شرایط تنها یک پاسخ واحد مشکل گشا خواهد بود، چراکه زندگی مملو از احتمالات است.

 
تفاوت میان موقعیت ها

این افراد باید بیاموزند که چگونه میان اموری که مسئول آن هستند یا نیستند تفاوت قائل شوند، معمولا برخی کنترلی که بر شرایط دارند را کمتر یا بیشتر از آنچه است، برآورد می‌کنند اموری که این افراد مسئولیتی در قبال آن ندارند و یا خارج از کنترل آن ها است را باید به حال خود بگذارند و باید قادر باشند میان موقعیت هایی که ارزش آن ها را باید بر اساس موفقیت هایشان تعیین می کند و دیگر موقعیت‌ها تفاوت قائل شوند.
 
افراد مبتلا به افسردگی باید بیاموزند که چه زمان با احساسات خود ارتباط برقرار کنند و چه زمان از آن فاصله بگیرند، خوشبختی و نیل به شادی در زندگی هدف نامعقولی نیست، اما باید ابتدا مفهوم خوشبختی را برای خود معنا کرد و سپس با برنامه‌ریزی و ایجاد سلسله مراتب و پیروی از آنها به خوشبختی مطلوب دست یافت. این افراد باید قادر باشند که میان احساسات درونی خود و واقعیت های عینی تفاوت قائل شوند و با دیگران رابطه برقرار کنند، باید اعتماد به نفس خود را افزایش و وابستگی خود را به دنیای خارج کاهش دهند.
 
رژیم غذایی مناسب
هیچ فرد دیگری جز خودمان مسئول شادی مان نیستیم، افراد افسرده برای درمان باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند، چرا که مصرف غلات، ماهی و لبنیات کم‌چرب الگوی مناسب تری برای جلوگیری از افسردگی است.
 
این روانشناس تصریح کرد: افرادی که دچار افسردگی هستند به طور معمول از کافئین برای بالا بردن انرژی خود استفاده می کنند، اما این اقدام می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، چراکه کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند، بنابراین مقدار زیاد آن مانع استراحت خوب شبانه می‌شود و از خواب عمیق جلوگیری می‌کند و در نهایت تحریک بیش از حد سیستم عصبی می‌تواند سبب افزایش سطح اضطراب شود و همین امر بهبودی را دشوارتر می‌سازد.
 
 
مرجع : عصرهامون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تفاوت بین روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی چیست؟
ایدئولوژی چیست؟
درگوشی های روانشناسی روزهای اول ازدواج
با عاقلانه‌تر فکر کردن بهتر زندگی کنید
درباره فوت عزیزان به کودکان دروغ نگویید
نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها
۷ نشانه قربانیان خشونت خانگی
تشویق کودکان چرا و چگونه؟
دکتر سیروس مرادی زاده روانشناس لرستانی درگذشت
رنگ فراموشی بر بوم بازی های کودکانه در هیاهوی کرونا و گوشی هاي هوشمند
شیخ "محمدحسن راستگو" قصه‌گوی کودکان درگذشت
ده توصیه برای ایجاد افکار مثبت در دوران کرونا
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند