کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدایت تحصیلی باید از پیش دبستانی باشد

هر ۳۶۰ دانش آموز‌ یک مشاور دارد

به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت مشاوره در هفته داریم

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 14 تير 1399 ساعت 12:38

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت از آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش گفت: هدایت تحصیلی طبق سند تحول امری فرآیندی است و باید از دوره پیش دبستانی مورد توجه قرار گیرد.


دكتر مسعود شکوهی مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت از آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان با اشاره به اینکه یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی هر فرد انتخاب رشته تحصیلی است، بیان کرد: این کار اگر درست باشد در انتخاب شغل و آینده او تاثیر بسزایی دارد در نتیجه انتخاب رشته و هدایت تحصیلی مهم است.
 
او ادامه داد: براساس برنامه درسی ملی و سند تحول دانش آموزان در پایان پایه نهم هدایت تحصیلی می‌شوند و در سند تاکید شده است که هدایت تحصیلی امری فرآیندی است به این معنی که این فرآیند از اول ابتدایی شروع شود و تا پایان دوره تحصیلی متوسطه دوم ادامه داشته باشد، اما اینکه امکانات و مقتضیات به ما اجازه می‌دهد که در زمینه مشاوره تحصیلی و شغلی اقدامی داشته باشیم یا خیر هم موضوعی مهم است.

شکوهی گفت: از اردیبهشت سال ۱۳۸۵ که آیین نامه هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد؛ دانش آموزان در متوسطه اول و از همان پایه هفتم تحت آزمون‌های مربوط به هدایت تحصیلی قرار می‌گیرند.


برگزاری آزمون‌های سلامت روان، رغبت و توانایی در متوسطه اول
او افزود: آزمون سلامت روان در هرسه پایه تحصیلی متوسطه اول و آزمون توانایی و رغبت در پایه‌های هشتم و نهم برگزار می‌شود تا هیچ اجبار و الزامی در هدایت تحصیلی نداشته باشیم نداریم در واقع کار داوطلبانه است.
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون توانایی و رغبت دانش آموزان را در ۶ مقیاس و ۳۲ خرده مقیاس غربالگری می‌کنیم از این جهت زمینه‌های توانایی، استعداد، رغبت و ویژگی‌های شخصیتی سنجش می‌شوند.

شکوهی درباره اقدامات انجام شده برای هدایت تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا پایه نهم بیان کرد: در دوره ابتدایی طرح شهاب در نظر گرفته شده است تا به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر داش آموزان بپردازد البته که در حوزه شناسایی توانمندی دانش‌آموزان،  راهنمایی و مشاوره تشتت داریم به عنوان مثال در مورد طرح شهاب بخشی از کار به سمپاد، بخشی به سازمان استثنایی و بخشی به اداره کل امور تربیتی وابسته است.

او با اشاره به نظام جامع هدایت تحصیلی و دلیل اجرایی نشدن آن بیان کرد: میان نقطه مطلوب و موجود فاصله داریم و سند تحول قبل از تامین زیرساخت‌ها برای اجرا ابلاغ شد بر همین اساس در موضع هدایت تحصیلی هم چالش‌هایی داریم البته  تقریبا بیش از ۲ سال است که اساتید برجسته دانشگاه را دعوت کردیم و پیش نویس سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره را در آموزش وپرورش آماده کردیم که بسیاری از مشکلات را این حوزه را رفع خواهد کرد.

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: راهنمایی و مشاوره باید از دوره ابتدایی و از زمان پیش‌دبستانی باشد تا زمینه‌های شناسایی استعداد را ببینیم و این موارد در سندتحول هم پیش بینی شده است.

نیاز به ۴۰ هزار مشاور در نظام جامع مشاوره و راهنمایی
شکوهی بیان کرد: در شرایط فعلی به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت مشاور در هفته داریم یعنی هر ۳۶۰ دانش آموز‌ یک مشاور دارد آن هم با این احتساب که وظایفی دیگر بر عهده مشاوران است.

او ادامه داد: اگر نظام جامع مشاوره پیاده سازی شود  به ۴۰ هزار نیرو نیاز داریم و در شرایط فعلی ۱۳ هزار مشاور داریم البته امسال برای اولین بار رقم قابل توجهی مشاور استخدام خواهد شد و حدود ۲ هزار و ۴۳۰ نفر مجوز گرفتیم.

مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت وزارت آموزش و پرورش افزود: رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان تقریبا تعطیل شده است و حدود  ۸-۹ سالی هم که استخدام مشاور نداشتیم نداشتیم  علاوه بر آن  به پیشنهاد شورای گسترش وزارت علوم رشته مشاوره را در دانشگاه‌ها تعطیل کرد که البته با رایزنی‌هایی احیا شد.


ظرفیت کافی برای ورود به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نداریم
شکوهی بیان کرد: براساس آمار بعد از اجرای هدایت تحصیلی تعداد افراد تغییر رشته  نسبت به گذشته کمتر شده است و الان تلاش داریم هدایت تحصیلی نقطه‌ای نباشد و مقدمات کار را در دوره متوسطه اول ببینیم.

او با اشاره به اینکه در تکالیف قانونی تا پایان برنامه ششم مقرر شده است که  ۴۸ درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ۵۲ درصد در رشته‌های نظری باشند، گفت: در شرایط فعلی ۳۱ درصد دانش آموزان در شاخه  فنی و حرفه‌ای و کاردانش داریم و  برای همین میزان ظرفیت لازم برای پذیرش دانش آموز نداشتیم.

پیشنهاد شورای گسترش تعطیلی با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع هدایت تحصیلی و کمبود مشاور، توجه به حوزه سلامت روان در مرتبه دوم قرار گرفته است، اظهار کرد: البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه مدیران مدارس تحت آموزش در حوزه هدایت تحصیلی قرار گرفتند؛ همکاران مشاور را ملزم کردیم تا ۲ جلسه گروهی برای هدایت تحصیلی بگذارند و بر همین اساس امسال شاهد بودیم که تعداد متقاضیان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ظرفیت بود و برای خود ما هم این موضوع  قابل تامل است.


کد مطلب: 50903

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50903/۳۶۰-دانش-آموز-یک-مشاور

میگنا
  https://www.migna.ir