سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۸
کد مطلب: 50922
۰

استاد برتر علوم پزشکی کشور معرفی می شود

استاد برتر علوم پزشکی کشور معرفی می شود
دکتر علی کبیر امروز در نشست خبری مجازی درباره بیست و یکمین همایش آموزش علوم پزشکی گفت: بیست و یکمین همایش آموزش علوم پزشکی همراه با سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و جشنواره ایده های نوین دانشجویی از 20 تا 23 تیرماه به صورت تمام مجازی برگزار می شود.

وی افزود: این همایش بزرگترین همایش علوم پزشکی کشور است و محور اصلی آن افق های تحول و نوآوری در سده پیش رو است.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یادآور شد: رویدادهای مختلف، همایش اصلی، صبحانه کاری، سخنرانی های کلیدی، ارائه تجربیات طرح و تحول آموزش پزشکی، پایان نامه های برتر، ارائه پوسترهای تماتیک، کلینیک مشاوره، مناظره، میزگرد و ارائه فرآیندهای برتر  از جمله رویدادهای این همایش است.

وی گفت: فرآیندهای برتر آموزشی جشنواره شهید مطهری روز جمعه 20 تیر معرفی می شوند و پایان نامه های برگزیده و ایده های برتر دانشجویی در جلسه ای با حضور معاونت آموزشی وزارتب بهداشت معرفی و تقدیر می شود و نشستی با حضور دانشجویان و معاون آموزشی برگزار می شود.

کبیر در پاسخ به این پرسش که آیا میزان پزشک در کشور با جمعیت همخوانی دارد و کمبود پزشک داریم یا خیر، گفت: شاخص های کشور ما در نسبت پزشک بر جمعیت شاخص مناسبی است و ما در کشور توانسته ایم از تخصص های مختلف استفاده کنیم و حتی بحث فارغ التحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا هم مورد بحث قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در همایش آموزش علوم پزشکی بحث های علمی آموزش در گروه علوم پزشکی بحث می شود و روش های نوین آموزش و آزمون از سوی اساتید داخلی و بین المللی بحث می شود. همایش پخش زنده خواهیم داشت و با توجه به پیش رویداد انجام شده، همزمان تعدادی از همکاران در همایش فعال هستند.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی درباره جشنواره شهید مطهری اظهار داشت: سیزدهمین جشنواره شهید مطهری امسال 16 برگزیده است. هر ساله در هر حیطه یک تا سه برگزیده و چند قابل تقدیر وجود دارد که امسال تنها در یک حیطه رتبه سوم داریم و سایر حیطه ها برگزیدگان اول تا سوم دارند و در نهایت 16 فرآیند برگزیده شده اند. ضمن اینکه امسال افزایش 2 برابری در جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی داشتیم.

وی درباره استاد برتر علوم پزشکی کشور گفت: شخصی که انتخاب شده است قدمت زیادی در آموزش دارد و از نسل اولی های آموزش پزشکی است. این استاد برتر عصر روز شنبه 21 تیرماه در حضور وزیر بهداشت معرفی می شود.

کبیر درباره مرجعیت علمی ایران در علوم پزشکی خاطرنشان کرد: بحث های مرحعیت علمی بحث های مشترک میان آموزش و پژوهش است. ما اکنون 50 قطب علمی علوم پزشکی در کشور داریم و برخی از از آنها مرجع بین المللی هستند و در ژورنال های بین المللی از اساتید ایرانی دعوت می شود اما این شاخص ها کمتر در رتبه بندی بین المللی دیده می شود. ایران از نظر جایگاه علمی از آنچه که در برنامه پیش بینی شده است جلوتر است و ما چند سال زودتر به افقی که در 1402 درنظر گرفته شده بود رسیده ایم. البته نباید به آن بسنده کنیم. 

وی درباره آموزش مجازی در دوران کرونا گفت: در مدیریت های مختلف وزارت بهداشت راجع به ابعاد مختلف آموزش بحث می شود که یکی از بسته های تحول، مجازی سازی آموزش است و 5 سال است که بر روی آن کار می شود و پیش بینی شده بود که 20 درصد آموزش پزشکی باید از سوی دانشگاه ها مجازی سازی شود. علت هم این است که هم باید زیرساخت آماده شود و بخش عمده آموزش پزشکی باید حضوری باشد.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی اضافه کرد: ما باید از شرایطی که کرونا ایجاد کرد درس بگیریم و به بقای بهتر فکر کنیم و با اهتمامی که 20 هزار عضو هیات علمی علوم پزشکی داشتند ترم تحصیلی به خوبی به شکل مجازی پیش رفت. در همایش آموزش علوم پزشکی نیز در قالب کارگروه هایی به موضوع آموزش مجازی در دوران کرونا می پردازیم. 

وی درباره فرآیند تغییر سنجش و ارزیابی برای گروه علوم پزشکی گفت: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است و ما تنها به مرحله سنجش عملکرد دانشجویان در دانشگاه ها اکتفا نکرده ایم و حتی در کارگروه های مرتبط با کنکور نیز این موضوع را بررسی کرده ایم.

کبیر گفت: اینکه تمام سنجش و ارزیابی دانشجو فقط به پایان ترم محدود نباشد و ما نگرش دانشجو را در طول ترم ارزیابی کنیم. آزمون هم جزئی از آموزش باشد، نگاه های نوین به بحث ارزشیابی و در قالب کارهای کلاسی باشد، فرصت جبران و اصلاح به دانشجو و استاد بدهد و سایر موارد به عدالت آموزشی نزدیک تر است و در نهایت باید توانمندی دانشجو در طول ترم و به روش های مختلف ارزیابی شود. بسیاری از مواقع این نمرات در سال های بعد تاثیرگذار است و روش های سنتی دیگر جوابگو نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.