شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ / ۰۶:۰۰
کد مطلب: 50969
۲

آسیب های بدحجابی از نظر روانشناسی

آسیب های بدحجابی از نظر روانشناسی
زهرا شایسته‌فرد، دکترای روان‌شناسی و استاد دانشگاه درباره حجاب و سلامت روان و فرد، اظهار کرد: فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می‌تواند یکی از پایه‌های تحقق فرهنگ پوشش باشد و به آن عمق و معنا بخشد چراکه به این پرسش مهم بانوان پاسخ خواهد داد که «چرا باید باحجاب باشیم؟».

 همان‌گونه که کم‌توجهی به نیازهای جسمی و بدنی، سلامت بدن و چه بسا حیات طبیعی انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد، بی‌اعتنایی به نیازها و خواسته‌های روحی و قوانین مربوط به روان هم سلامت روح و شخصیت را مختل کرده به‌گونه‌ای که حیات معنوی فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شایسته‌فرد تشریح کرد: در تحقیقات روانشناسی ثابت شده است که پوشیدگی زنان ریشه روانی دارد و برای رشد و بلوغ روانی آنها ضروری است، یکی از روانشناسان در این‌ زمینه معتقد است که صرف‌نظر از فرهنگ، دین یا محیط اجتماعی، مستوری زنان ریشه عمیق در روان آدمی دارد و بیش از آنچه در سلامت اخلاقی دیگرن مؤثر باشد با فطرت زنان هماهنگ و برای بلوغ روانی و تعیین هویت کامل انسانی آنان ضروری است.


پوشش برای زنان به تفاوت مراحل رشد روانی زن و مرد باز می‌گردد
روانشناسان معتقد هستند که کسانی که علت تفاوت در پوشش مردان و زنان را نشانی از برتری‌جویی مردان و دلیل نابرابری حقوق زن و مرد یا نشانه‌ای از اسارت زنان می‌دانند از این حقیقت غفلت کرده‌اند که ضروریات بلوغ روانی مردان در مرحله‌ای از یکدیگر جدا شده و برخلاف تبلیغات عوامانه، پوشش مناسب برای زنان به تفاوت مراحل رشد روانی آنها باز می‌گردد و ریشه در فطرت انسان دارد.

این استاد دانشگاه، مراحل رشد آدمی را پنج مرحله در رشد نیازهای روانی کودک دانست و گفت: فرد در هر مرحله از رشد نیازها و خواسته‌های مخصوصی دارد که چنانچه در هر مرحله از رشد نیازهای روانی کودک به اندازه و از مجرای صحیح برآورده نشود، دچار عارضه «توقف شخصیت» شده یعنی تا پایان مدت عمر در جست‌وجوی نیازهای همان مرحله بوده و حالات آن دوران را بروز می‌دهد.

میان انسان و بیشتر پستانداران در چهار مرحله ابتدایی تشابه تقریبا کاملی وجود دارد که شاید بتوان این چهار مرحله «ادوار رشد بهیمی» نامید و در مرحله چهارم که مرحله تحریک یا دوران نهان تناسلی نام‌گذاری شده تفاوت رفتار دختران و پسران در نحوه سلوک اجتماعی یا برخورد با اشیاء بیرونی و محیط پیرامون خویش آشکار می‌شود و مهم‌ترین مرحله در بازشناسی و اثر حجاب همین مرحله است.


حجاب عامل صعود به مرحله تکامل بلوغ و تعیین هویت انسانی
پسران در این مرحله حالت تهاجمی و ظاهر ستیزه‌جویانه می‌گیرند و تمایل آشکاری برای تسلط و تفوق بر دیگران از خود بروز می‌دهند اما دختران درست در جهت مخالف حالت «جذب» و «پذیرش» و قدرت جلب توجه دیگران در آنها آشکار می‌شود و در نتیجه علاقه به پوشیدن لباس‌های زیبا، آرایش کردن و ... از ویژگی‌های همین دوره است.

دختران به دلیل «توقف شخصیت» در این مرحله به موجوداتی کاملا گیرنده تبدیل شده و همیشه اسیر جلب توجه دیگران هستند آنها همواره مجبور هستند پذیرش خود را به خویشتن و دیگران اثبات کنند به همین دلیل چنین زنانی از سازندگی و به ویژه استقلال شخصیت باز می‌مانند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در صورتی که فرد در این مرحله نماند و به مرحله پنجم که «مرحله تکامل بلوغ و تعیین هویت انسانی» نام‌گذاری شده است، صعود کند به جای تمایل برای جذب همگان و صرف تمام وقت و نیری حیاتی در این راه، تنها به یک مرد یعنی همسر خود توجه کرده و بقیه توانایی‌های جسمی و روحی خود را صرف سازندگی می‌کنند.

زن به دلیل اینکه عواطف و احساسات قوی‌تری در برابر مرد دارد از نظر روانی نفوذپذیرتر از مرد است یعنی از عوامل بیرونی بیشتر از مرد متأثر می‌شود.

شایسته فرد ابراز کرد: این تأثیر و نفوذپذیری وقتی از یک منبع یعنی همسر باشد، باعث حفظ وحدت و بیگانگی زن می‌شود ولی هنگامی که به آسانی تحت تأثیر روانی و عاطفی مردان نامحرم قرار گیرد، وحدت روانی او از بین می‌رود و دچار اضطراب و آشفتگی می‌شود.

عواطف و احساسات یک زن زمانی از نامحرمان متأثر می‌شود که مردان نامحرم اجازه ورود به حریم پاک زن را داشته باشند چرا که وقتی زن پوشش و حجاب خود را رعایت نکند و بدحجاب در جامعه حضور یابد، خود اجازه ورود مردان را به این حریم داده و سد عفاف را شکسته است.


آسیب های بدحجابی
دکترای روان‌شناسی تصریح کرد: بانوانی که با پوشش و حجاب نامناسب در جامعه حضور می‌یابند و با آرایش و جلوه‌گری برای دیگران زیبایی‌های خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند، روز به روز عطش آنها در خودنمایی و جلب توجه دیگران بیشتر می‌شود که در این صورت وابستگی و بی‌ارادگی‌شان بیشتر می‌شود. همچین زنی کم کم ارزش بهای او کاسته می‌شود و خود متوجه می‌ گردد که دیگر قدر و منزلتی نزد افراد باشخصیت و محترم ندارد.
شایسته فرد گفت: وقتی زنان اینگونه مورد بی‌مهری قرار بگیرند یا تحقیر شوند، بیشتر در معرض ناراحتی‌ها و مشکلات روانی قرار می‌گیرند و از سلامت روانی مناسب برخوردار نخواهند شد.

این روند نفاق، گزینش، قبول اسارت، سبک‌سری، از خودبیگانگی، بی‌تفاوتی به دیگر مسائل انسانی، سطحی بودن در اندیشه و عمل، احساس دلتنگی، افسردگی و بالاخره در دوران میانسالی اندوه و رنج ناپذیری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد و با سپید شدن هر تار مو حس می‌کنند ذخیره حیاتشان پایان یافته، چرا که از تنها وسیله دلگرمی و امید برای زندگی آنها چیزی باقی نمانده است.

پس پوشیدگی و مستوری و حجاب یکی از روش‌های رشد شخصیت زن و آزادگی از قید وابستگی و جلب توجه و خودنمایی و از نیازهای اساسی رشد و بلوغ روانی در دوران نوجوانی است چرا که حجاب در این دوران در حقیقت تعدیلی است در برابر خواست طبیعی اما خام مرحله چهارم رشد که اقتضای جذب و گیرندگی است.

شایسته‌فرد با بیان اینکه تأثیر رعایت حجاب با رشد و تکامل شخصیت زن رابطه مستقیم دارد، افزود: دختران با مستور نگه داشتن خویش در حقیقت اختصاصی بودن جلب توجه دیگران را می‌آموزند تا بعدها نیز از این گیرندگی و جذابیت در محدوده خانواده به طور سازنده استفاده کنند تا علاوه بر تحکیم این نهاد مقدس، سلامت روانی خود و دیگران و جامعه را تضمین کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.