شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۵
کد مطلب: 50985
۱
یک روانشناس مطرح کرد:

استرس و فشار روانی مهمترین علت بروز خودبیمار انگاری

استرس و فشار روانی مهمترین علت بروز خودبیمار انگاری
دكتر هادی معتمدی، روانشناس، درباره بیماری خودبیمار انگاری و دلایل بروز آن گفت: عوامل روانشناختی بر وضعیت جسمانی فرد تاثیرگذار است. در این شرایط فرد فکر می‌کند که به بیماری‌های گوناگون دچار شده است. فرد به دلیل وسواس نسبت به بیماری خود با ضعف عضلانی، خستگی، احساس ناراحتی  و ... مواجه است. 
 
او تاکید کرد: مهمترین عامل بروز این مقوله استرس و فشارهای روانی است. در ضمن نباید استرس را با اضطراب یکی دانست، چون افراد تحت فشارهای گوناگون زندگی دچار آشفتگی در کارکردهای روانی خود می‌شوند که همین امر می‌تواند به نشانه‌های فیزیولوژیک  منجر شود.


اغراق در بیماری
این روانشناس افزود: زندگی روزمره فرد خود بیمار انگار می‌تواند تحت تاثیر قرار  بگیرد. این‌گونه افراد پاسخ‌های بیولوژیک و سایکولوژیک به دلیل مشکلات خانوادگی و فراز و نشیب‌های زندگی بیش از دیگران خود را نشان می‌دهد. برای مثال شاید برخی از مسائل در بین افراد به شکل ساده خودش را نشان دهد، اما در  افراد خودبیمار انگار واکنش‌ها نسبت به شرایط پیرامون اغراق شده‌تر جلوه می‌کند.

 این روانشناس گفت: افراد در  زندگی با مسائلی همچون مرگ و انواع مشکلات مواجه هستند. برخی از افراد به خوبی می‌توانند با این مسائل کنار بیایند اما دیگر افراد واکنش‌های افراطی از خود بروز می‌دهند. در افرادی که حساسیت‌های خاص دارند می‌تواند آن حساسیت به شکل درد بروز پیدا کند. درضمن این قضیه می‌تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. اغلب دردها به حساسیت فرد نسبت به سلامتی خود بستگی دارد.


 اغلب خود بیمار انگارها با مشکلات معده مواجه می‌شوند
افراد خود بیمار انگار بیشتر  به مشکلات معده مبتلا می‌شوند. هر چند اختلالات مختلف در بدن بروز می‌کند. برای مثال در برخی موارد فرد احساس کرده بیمار شده یا شی در گلویش گیر کرده است. در صورت برخورد با شرایط احساس ابتلا به سرطان پمی‌کند.

اغلب بیماری خودبیمار انگاری در قالب بروز مشکلات در روده، معده، دردهای شکمی و یبوست بروز می‌کند.  در این افراد اختلالات قلبی و عروقی به کررات مشاهده و این قضیه باعث می‌شود تا اضطراب‌ها  فشار خون افزایش یابد. در روزهای اخیر با  شیوع کرونا این علائم بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین اگر فرد مبتلا به دیابت تحت درمان باشد علائم  شدیدتر بروز می‌کند.

 معتمدی تاکید کرد: تمامی بیمارها در بیماری خود بیمار انگاری بروز می‌کند، باید عوامل روانشناختی در بروز این بیماری شناسایی شود. برای مثال وقتی فرد در یک خانواده پرتنش متولد شده می‌تواند عوامل در قالب سردردهای تنشی بروز کند و در برخی مواقع فرد آن را با سکته مغزی اشتباه می‌گیرد.


اختلالات روان‌تنی مورد توجه قرار بگیرد
این روانشناس گفت: در اختلالات روان تنی عمده اقدامات این است که محیط زندگی فرد را نمی‌توان خالی از استرس کرد، بلکه باید استرس‌ها را مدیریت کرد و از روش‌های گوناگون روانشناسی و دارودرمانی، فرد  بتواند شرایط  را بهبود ببخشد. بهترین اقدام این است که فرد به خود برای درمانش کمک کند و مرتب به  سیستم درمانی پناه نبرد و اعتماد به نفس خود را دریابد.

به گفته او خود بیمار انگاری اختلال در روانشناس است و  مقوله روان تنی در آن مطرح است.این اختلال باعث می‌شود تا مشکلات متعدد برای بیمار بروز کند و دلیل بروز آن استرس است و برای درمان آن آموزش ارتقای اعتماد به نفس، دوری گزیدن از دارو درمانی به مقدار زیاد، شناخت بیمار نسبت به خود و آرام سازی خود را بیاموزد و  بتواند در شرایط بحرانی از آن استفاده کند.

این روانشناس افزود: این مهارت‌ها به سن، شرایط مختلف، بیماری‌های اضطرابی و ... بستگی دارد. در برخی مواقع باید اختلالات زمینه‌ای در افراد درمان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.