کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیگار بکش لاغر شو، ترفندی تلخ برای روزهای شیرین جوانی

خبرگزاری ایرنا , 28 تير 1399 ساعت 8:37

پوکی بر سیگار می‌زند و با دستان نحیف و ظریفش چنان آن را بین انگشتانش می‌چرخاند که گویا سال های سال دوست دیرینه‌اش سیگار بوده؛ غافل از آن که با هر پوکی که بر سر سیگار فرود می‌آورد ثانیه و دقیقه‌های جوانی‌اش را به فنا می‌برد، سیگار می‌کشد و بهانه‌اش، لاغری، شور جوانی و هزاران دلیل بی دلیل است.


این روزها دختران جوان بسیاری را می بینیم که نه تنها قبح کشیدن سیگار حداقل در محافل عمومی برایشان شکسته شده بلکه با افتخار سیگار را بر دست گرفته و عمر خود را دود می کنند، سیگار کشیدن زنان و دختران از آن جهت تاسف بار و ناراحت کننده است که آن ها مادران آینده هستند و یک مادر به رغم سلامت جسمی باید از سلامت روحی و روانی برخوردار باشد، دختری که در اوان جوانی به عشق لاغری یا هر بهانه دیگری دخانیات را انتخاب می کند چگونه می تواند همسر یا مادری آگاه و دلسوز برای خانواده اش باشد، هر چند کارشناسان امور تربیتی استعمال دخانیات را برای پسران به عنوان پدران آینده قبیح می دانند اما برای زنان به لحاظ نقش محوری که در خانواده و جامعه دارند، جایگاه ویژه ای قائل هستند.
 
زنان حدود ۲۰ درصد افراد سیگاری جهان را تشکیل می دهند و در کشور ما در سال‌های اخیر میانگین سن شروع مصرف دخانیات در زنان رو به کاهش بوده که این آمار نگران کننده است چرا که زنان علاوه بر اینکه خود می‌توانند در شمار مصرف کنندگان جدید درآیند، الگوی مناسبی برای سیگاری شدن سایر اعضای خانواده خواهند شد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع دخانی برای افزایش میزان گرایش زنان به مصرف سیگار، از ترفند های تبلیغاتی ویژه ای مانند «سیگار بکشید تا لاغر شوید» سود می برند و در حالی که ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور  سیگاری هستند، در سال های اخیر، میزان گرایش زنان به مصرف سیگار افزایش داشته است.

طبق آمارها حدود ۱ /۱۰ درصد گروه سنی ۱۸ سال به بالا، مصرف‌کننده سیگار به صورت روزانه هستند که ۲۰ درصد را مردان و یک درصد زنان را شامل می‌شون و  کاهش سن گرایش به استعمال سیگار، قلیان در بین  قشر زنان  عوارض جسمی و روانی بسیاری را بوبجود می آورد.

همچنین بر اساس گزارش جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، حدود ۲۰ درصد مردان و دو تا سه درصد زنان مصرف روزانه سیگار دارند که در مجموع حدود ۱۲ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه را تشکیل می‌دهند و همچنین حدود ۳۰ درصد زنان و ۳۵ درصد مردان قلیان می‌کشند که این آمار نشان‌دهنده مصرف بالای قلیان در کشور ماست.
مینا دختر ۱۹ ساله ای است که اولین بار سیگار کشیدن را در جمع دوستانه تجربه کرده و در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: حدود سه سال است که سیگار مصرف می کنم و توسط دوستانم سیگاری شده ام.

وی ادامه می دهد: مادرم متوجه سیگار کشیدنم شده اما  پدرم نه چون بیشتر اوقات خانه نیست، البته فکر کنم یکی دوبار ته سیگاری‌ها را در تراس خانه دیده اما عکس العمل خاصی نشان نداده، شب‌ها که به خانه برمی گردم‌گاهی بوی سیگار می‌دهم، امکان ندارد متوجه نشده باشد.

مینا سیگار کشیدن را دوست دارد و می گودید: سیگار  گاهی آرامم می‌کند اما تلقین است، از آن لذت می‌برم و از هر چیزی که لذت می‌برم، احساس می‌کنم به سنم افزوده می‌شود.

نرگس ۲۵ ساله و مجرد است از وی می‌پرسم که چه حسی از کشیدن سیگار دارد؟ می‌گوید: اولش فقط حس کنجکاوی بود چون سیگار را دست پدرم دیده بودم و به دلیل علاقه شدیدی که در کودکی به او داشتم، بعضی مواقع کارهایش را تقلید می‌کردم. مثلا چند بار ته سیگارش را از روی زمین برداشتم و کشیدم و خیلی خوشم آمد.

وی ادامه می دهد: بعدها هم‌ به دلیل  یک شکست عاطفی سنگینی که داشتم فقط برای آرام شدن سیگار را شروع کردم و الان مصرف روزانه‌ام تا ۴ نخ‌می رسد. و مادرم از این جریان اطلاع دارد و به رویم نمی‌آورد چون به هر حال سنم‌کم نیست اما پدرم چیزی نمی‌داند.

این ها گوشه ای از روایت دختران سیگاری بوده که بی دلیل نادانی و ناآگاهی از عواقب کشیدن سیگار و اینکه شاید در اینده ای نزدیک نیز مصرف انواع مواد مخدر را تجربه کنند  و زنگ خطری برای مادران آینده کشور است باید آنها را از مضرات دخانیات آگاه کرد.

امید ساجدی کارشناس مبارزه با دخانیات در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: زنان نه تنها نسبت به مردان زودتر دچار سرطان‌های ناشی از سیگار می‌شوند، بلکه زودتر از مردان نیز جان خود را از دست می‌دهند. دلیل این امر آن است تمایل به سیگار کشیدن در میان زنان افزایش پیدا کرده است.

وی می افزاید: اگر این روند همچنان ادامه یابد، سرطان ریه جای سرطان سینه که بالاترین میزان سرطان را در میان زنان دارد، خواهد گرفت زیرا  اثرات زیانبخش سیگار بر آنها قوی‌تر است.

ساجدی ادامه می دهد: نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش جریان خون در زنان شده و به کاهش هورمون جنسی در آنها منجر می شود.

این کارشناس با بیان اینکه صنایع دخانی با ترفندهای جذاب زنان را سیگاری می کنند، ادامه می دهد: لاغری مهمترین ترفندی است که صنایع دخانی زنان بیشتری را جذب مصرف سیگار می کنند، متاسفانه گرایش دختران جوان به استعمال این ماده دخانی در سطح جامعه زیاد شده و مشاهده می کنیم که آنها بصورت علنی اقدام به این کار می کنند و این چهره خوشی ندارد.

ساجدی تاکید می کند: دختران جوان به دلیل شرایط سنی که دارند متوجه عواقب و عوارض مصرف سیگار در درازمدت نیستند و به دلایل مختلف اشتباه از جمله کنجکاوی غلط، رو کم کنی در جمع دوستانه، پز اجتماعی و غیره اقدام به این کار می کنند باید والدین آگاه باشند و اگر متوجه سیگاری شدن فرزند خود شدند وی را کنترل کرده و با مشاوره در میان بگذارند.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز در این زمینه می گوید: مصرف سیگار باعث بروز چندین نوع سرطان در فرد می‌شود و استنشاق دود سیگار و قلیان توسط زن باردار به جنین او منتقل شده‌ و احتمال سقط یا نارس به دنیا آمدن کودک و یا بروز مشکلات جسمی در سالهای بعدی زندگی کودک را افزایش می‌دهد.

وی ادامه می دهد: از دود سیگار چهار هزار ماده سمی و از دود قلیان هفت هزار و ۵۰۰ ماده سمی خارج می‌شود و زمانی که سیگار روشن می‌شود نوک قرمز در حال سوختن آن ۹۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دارد و سوخت تصعیدی شیمیایی برجای می‌گذارد که مانند اورانیومی است که در سوخت هسته‌ای وجود دارد. همه مسئولیت داریم تا اقدامات اساسی برای کاهش مصرف دخانیات انجام شود با توجه به اینکه دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاها از سوی آمریکا تحریم شده اند سوال این است که چرا سیگار، توتون و تنباکو هیچ وقت تحریم نمی شود و چرا آمریکا سیگار را تحریم نمی کند.


کد مطلب: 51003

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51003/سیگار-بکش-لاغر-شو-ترفندی-تلخ-روزهای-شیرین-جوانی

میگنا
  https://www.migna.ir