جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ / ۰۶:۱۵
کد مطلب: 51007
۰

تعطیلی پنج شنبه مدارس منتفی شد

تعطیلی پنج شنبه مدارس منتفی شد
میگنا: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه به مسئولیت خطیر خود برای سال تحصیلی آینده آگاه هستیم، بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش قابل تعطیلی نیست و در شرایطی که برای حفظ سلامت دانش آموزان نمی توانستیم مدارس را دایر کنیم کلاس مجازی برپا شد.
 
او ادامه داد: سال تحصیلی آینده را زودتر آغاز می کنیم تا کاستی های سال قبل را جبران کنیم همچنین اگر در روزهای بعد بحران شدت گرفت و بخواهیم کار را در فضای مجازی انجام دهیم فرصت کافی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کیفیت شروع سال تحصیلی مبتنی بر کلاس حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری قابل تغییر است، اظهار کرد: زمان شروع کلاس های درس به هیچ وجه تغییر نمی‌کند.


۴۰ درصد مدارس امکان فاصله گذاری اجتماعی را دارند
او با اشاره به اینکه در حدود ۴۰ درصد مدارس امکان فاصله گذاری اجتماعی را دارند، اظهار کرد: در این مدارس کلاس‌ها برگزار می‌شود، اما در مدارس با جمعیت بالا گروهی از دانش آموزان در روز‌های زوج و گروهی دیگر در روز‌های فرد می‌آیند به این منظور تعطیلی پنج شنبه‌ها در این نوع مدارس منتفی است؛ در این مدارس بخشی از دانش آموزان که روزهای فرد برای آموزش حضوری آمدند ادامه همان درس را در روز بعدی به طور مجازی آموزش می‌بینند و بالعکس.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایطی که شرایط سفید باشد مدارس مانند گذشته برقرار است، گفت: هنوز قطعیتی برای آینده نداریم به همین دلیل برنامه منعطف و ترکیبی را برای سازگاری با تمام شرایط در نظر گرفتیم.


متناسب با شرایط هر استان برای بازگشایی‌ها اقدام می شود
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درصدی از معلمان از یک منطقه به منطقه یا حتی یک شهر به شهر دیگر جابجا می‌شوند؛ بنابراین متناسب با شرایط هر استان برای بازگشایی اقدام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در ایام شیوع کرونا هیچ مدرسه دولتی کلاس حضوری نداشت، بیان کرد: ممکن است در برخی مدارس غیردولتی به دلیل بی اطلاعی از قوانین کلاس‌های حضوری برگزار شده باشد که تذکر دادیم و در صورت تکرار شورای نظارت بر مدارس سیاست‌های تنبیهی را حتی تا لغو امتیاز مدرسه در نظر می‌گیرد؛ وقتی مقام معظم رهبری با صراحت بر لزوم رعایت پروتکل‌ها بهداشتی تاکید دارند بنابراین کسی نباید تخطی کند.


اصرار داریم آموزش تلویزیونی ادامه داشته باشد
وزیر آموزش و پرورش گفت: صدا و سیما بسیار مسئولانه و به موقع به کمک آموزش و پرورش آمد و بیش از ۲ هزار برنامه پخش شد و حتی در شبکه شاد محتوای آماده شده در مدرسه تلویزیونی بارگذاری شد.
او درباره تداوم آموزش تلویزیونی ادامه داد: یکی از گام‌های بزرگ برای  تحقق عدالت آموزشی با همین برنامه‌های تلویزیونی میسر شد و با توجه به گفت‌وگو‌های انجام شده اصرار داریم این روند ادامه داشته باشد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده از آموزش‌های تلویزیونی گفت: ضریب نفوذ این برنامه‌ها در کشور قابل توجه بود و مجموعه دروسی که تهیه شد بیش از ۲۷ میلیون بار دانلود شده بود، البته نیازمند ارتباط تعاملی بودیم که سامانه شاد راه اندازی شد هرچند که آموزش‌های تلویزیونی کمک کننده بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با تعطیلی مدارس باید تدبیری برای جلوگیری از تعطیلی آموزش داشتیم، اظهار کرد: مدارس از طریق پیام رسان‌های داخلی و خارجی آموزش را شروع کردند که ما نمی‌توانستیم روی آن نظارت کنیم به همین دلیل راه حلی به نام سامانه شاد داشتیم هرچند هیچ راه حلی کاملا مشکل را برطرف نمی‌کند.
او افزود‌: بسته‌های خودآموز تهیه شد که توسط راهبران به مناطقی که دسترسی به شبکه شاد نداشتند ارائه شوند همچنین از ظرفیت رادیو هم بهره گرفتیم البته در برخی مناطق عشایری که امکان فاصله گذاری بود کلاس حضوری برگزار شد علاوه بر آن برای آن که پیش از امتحانات کسی از درس جا نماند از معلمان خواستیم برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.


افزایش  نیم نمره‌ در  امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم 
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سطح روستا‌ها حدود ۲۰ درصد دانش آموزان و در شهر‌ها حدود ۱۵ درصد به مدارس مراجعه کردند و بعد از آن امتحانات را برگزار کردند. شاخص امتحانات نهایی که به طور سراسری و حضوری برگزار شد نشان داد نه تنها تعداد دانش آموزان کم نشد بلکه سطح نمرات هم نیم نمره افزایش یافت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴ نمره از امتحانات به صورت انتخابی بود تا اگر کسی ۲۰ درصد پایانی کتاب را نخوانده باشد یا دسترسی نداشته باشد از ۸۰ درصد قبلی پاسخگوی سوالات باش؛د بنابراین بی هر ترتیبی به دانش آموزان نمره داده نشد.

حاجی‌میرزایی درباره بازخورد‌های حاصل از شبکه شاد گفت: اگر فرصت کافی برای ما بود اشکالات این شبکه را رفع می‌کردیم، اما این فرصت وجود نداشت بنابراین اشکالات به تدریج رفع شد، این سامانه نیازمند آزمون ساز، سامانه حضور و غیاب و برگزاری کلاس لایو است که به تدریج باید وارد شود.


اصرار داریم محیطی امن برای دانش آموزان فراهم کنیم
او ادامه داد: رایزنی‌هایی برای دسترسی به تبلت ارزان‌تر با تولید کننده‌ها داشتیم همچنین بنا شد تا وزارت ارتباطات برای دستیابی به اینترنت پوشش بهتری داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره دستیابی دانش آموزان به اینترنت و تهدید‌های احتمالی آن گفت: دانش آموزان پیش از این در ارتباط با اینترنت بودند البته در شبکه شاد تمام تبادلات و تعاملات آموزشی است، اما برای رفع نگرانی از فضای مجازی موضوع تبلت دانش آموزی را مورد توجه قرار دادیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: با وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفت‌وگو‌هایی شده است تا فضایی مطمئن‌تر برای دانش آموزان داشته باشیم و اصرار داریم محیطی امن برای دانش آموزان فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ کدام از روش‌ها برای جلوگیری از تعطیلی جریان آموزشی بدون نقص نیست، گفت: سعی داریم نواقص موجود در راه حل‌ها را تا حد امکان برطرف کنیم.


درآمدزایی از شبکه شاد نداریم
او با تاکید بر اینکه هیچ درآمدزایی از شبکه شاد وجود ندارد، افزود: فضایی اختصاصی و ایزوله برای دانش آموزان نیاز داشتیم و از همه اپراتور‌ها و پیام‌رسان‌ها دعوت کردیم که فقط همراه اول با توجه به خواسته‌های ما وارد عمل شد  و  هزینه‌ای نکردیم، اما این مجموعه از این ترافیک بهره‌مند می‌شود بدون اینکه ما هزینه‌ای کرده باشیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای معلمان و مدرسان خود آموزش در فضای مجازی را ضروری اعلام کردیم، گفت: معلمی که مسئول یک کلاس است اگر ببینید دانش آموزانش امکان حضور در کلاس ندارد باید با روشی دیگر آموزش را ارائه دهد.

وزیر آموزش و پرورش درمورد شهریه مدارس غیردولتی با بیان اینکه شهریه متناسب با وضعیت‌های مختلف مدارس و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط تعیین می‌شود، اظهار کرد: هزینه بابت خدمات آموزشی الزامی است، هزینه خدمات اضافی مانند برگزاری کلاس‌های فوق برنامه به تفاهم خانواده و مدرسه مربوط است. البته کف و سقفی دارد و اگر خدماتی ارائه نشد باید شهریه آن عودت داده شود در غیر این صورت با مدارس متخلف برخورد می‌شود. این فرصت را هم به مدارس دادیم که بخشی از شهریه که خدماتی بابت آن نبوده است برای سال آینده دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.


تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای مراکز آموزشی و فرهنگی
حاجی میرزایی ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مراکز آموزشی و فرهنگی تسهیلات در نظر گرفته شد که به ازای هر نیرو ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره دریافت خواهند کرد.

او درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشکلات مربوط به آن گفت: سند تحول بنیادین مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش است و کسانی که آن را نوشتند چند دهه فعالیت آموزش و پرورش را بررسی کردند و در نهایت سندی تهیه کردند که غایت کار آموزش و پرورش چیست؛ بنابراین برای آنکه کارمان را انجام دهیم باید سراغ سند برویم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۹ سال پیش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شده است، بیان کرد: بر اساس این سند زیرنظام‌های شش گانه تدوین شد همچنین اهداف برنامه درسی تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

او افزود: فکر می‌کنم سندی که آمده است تا تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کند باید جامعه مخاطب آن را ببیند و کام جامعه از اهداف آن شیرین شود، مقدمات آن را فراهم کردیم، ولی وقتی در مدرسه ظهور و بروز دارد که مخاطبان درک روشنی از سند داشته باشد و بداند  آن مدینه فاضله‌ای که از سند می‌گوییم کجاست.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای گفتمان سازی درباره سند صرفا به گفتمان سازی اکتفا شد که لازم است، اما کافی نیست باید آن آموزه‌ها و محتوا ظهور و بروز کند به همین دلیل ۲۵ بسته تحولی از سند استخراج کردیم.
او ادامه داد: نقطه عزیمت سند، یادگیری است و اینکه چه چیزی یاد بدهیم برنامه درسی ماست و در سند گفته شده است که محتوای آموزشی که  کتاب جزئی از آن است و به جای کلاس موقعیت آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تولید محتوا براساس سند تحول بنیادین آغاز کردیم و در سال ۱۴۰۰ محتوای یادگیری براساس اهداف سند را اجرا می‌کنیم.

سند تحول در صوت اجرا برای جامعه جذاب است
حاجی میرزایی گفت: اطمینان دارم محتوای سند به حدی جذاب است که جامعه اگر سند اجرا شود برایشان جذاب است؛ تاکنون روش معرفی سند به جامعه اشکالاتی داشته است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه پرسنلی شده است البته دولت رشد بودجه برای ما داشته است و در  سال ۹۹، ۲۷ درصد رشد داشتیم، ولی با این بودجه کار‌های دیگر کمتر امکان اجرا دارد.

او درباره نگاه به آموزش و پرورش گفت: جامعه ما به مسائل زودبازده واکنش نشان می‌دهد و برداشت من این است که هیچ راهی برای توسعه پایدار جز از تغییر اصلاح و تقویت جریان یادگیری وجود ندارد.

بیشتر افزایش حقوق در دولت یازدهم  و دوازدهم متوجه فرهنگیان بود
حاجی‌میرزایی درباره توجه به معلمان اظهار کرد: بیشترین افزایشی که دولت در فاصله در فاصله ۹۲ تا ۹۹ اعمال کرده است متوجه فرهنگیان است البته منظورم این نیست که حقوق معلمان از سایر دستگاه‌ها بالاتر است.
او ادامه داد: ضریب ۵۰ درصدی برای کارکنان اضافه شد، اما برای معلمان در چهار نوبت افرایش حقوق داشتیم تا دین خود را به آن‌ها ادا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار مسکن برای معلمان آماده شده است، بیان کرد:  ۳۲۰ هزار نفر از معلمان شاغل و بازنشسته در سامانه برای مسکن ثبت نام کرده بودند و ۴ هزار میلیارد تومان وام با بهره ۱۲ درصد از بانک ملی گرفتیم، وام وزارت مسکن هم است و سعی کردیم شرایط مناسبی برای عزیزان فاقد مسکن داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی درباره فعالیت معلمان خرید خدمات آموزشی بیان کرد: با توجه به اینکه نقد‌هایی به روش بکارگیری این گروه داشتیم از توسعه آن جلوگیری کردم و اگر بناست از این ظرفیت استفاده کنیم باید کسانی که بتوانند حقوق معلمان را پرداخت کنند، وارد عمل شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش قصه پر غصه است، اظهار کرد: قانونی در سال ۸۸ تصویب شده است و گفته است تا افراد حق التدریسی استخدام شوند که ۱۹۷ هزار نفر استخدام شدند و ۱۰۰ هزار نفر باقی ماندند.

او ادامه داد: نحوه انتخاب این افراد روش مناسبی نیست و البته منظورم این نیست که این افراد توانایی لازم را ندارند؛ به هر ترتیب امسال ۲۵ هزار نفر از این گروه‌ها استخدام می‌شوند و امیدوارم برای سال آینده هم ظرفیت و بودجه لازم برای باقی مانده این افراد در نظر گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "