کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ستاد مبارزه با کرونا خدمات روانشناسی را جدی نمی‌گیرد

خبرگزاری صدا و سیما , 4 مرداد 1399 ساعت 14:13

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران گفت: ستاد مبارزه با کرونا خدمات روانشناسی را جدی نمی‌گیرد و نگرانی خود را در این باره به رئیس جمهور اعلام کردیم.


دکتر محمد حاتمی گفت: ابتدای کرونا تا اوایل اردیبهشت، مشاوران ما به صورت داوطلبانه خدمات روانشناسی ارائه می‌دادند. این خدمات در کل کشور وجود داشت. اما از آن تاریخ سامانه ۴۰۳۰ اعلام کرد که دیگر نیاز به خدمات روان شناسی نیست.

رییس سازمان روان شناسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا شما اقدامات صیانت از روحیه مردم را لازم نمی‌دانستید؟ چرا این اقدامات صورت نگرفته است؟ گفت: صیانت از روحیه مردم به طور کامل درست است. باید شیوع اختلالات روانی، افسردگی را جدی می‌گرفتند. البته ما از ابتدا این موضوع را با ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردیم. آن‌ها در حرف موضوع را تأیید کردند، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. در واقع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ظرفیت روانشناسان و سازمان ما استفاده نمی‌کند.

وی افزود: لازم بود در این خصوص تکلیفی به سازمان نظام روانشناس و متولیان نظام درمان کشور داده شود، بودجه‌ای تخصیص داده شود، حمایتی صورت گیرد تا این خدمات انجام شوند. اکنون اراده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این است که از روانشناسان استفاده نشود. ده‌ها درخواست دادیم. حتی التماس کردیم، اما متأسفانه، ترتیب اثر داده نشده است. نتیجه اش هم همین است که می‌بینید.

دکتر حاتمی در پاسخ به این پرسش که «دلیل خاصی وجود دارد که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اینگونه تدبیر می‌کند؟» گفت: دلیلش آن است که برای آن‌ها سلامت روان مهم تلقی نمی‌شود که در برنامه هایشان باشد. بیشتر مسائل پزشکی را مدنظر دارند. آن‌ها به مسائل روانشناسی (بر خلاف کشور‌های دیگر) اهمیتی نمی‌دهد.

وی گفت: ما اواخر فروردین احساس خطر کردیم و پیوست آن به آقای روحانی (رییس جمهور) نامه کتبی و رسمی دادیم. مشاورین رییس جمهور هم مطالعه کردند و صحه گذاشتند. اما با وجود اینکه سه ماه از آن موعد گذشته است، ترتیب اثر داده نشد. برآورد ما این است که اختلالات روانی و مصائب روانشناختی رو به افزایش بگذارد و ما هم زمان را از دست دادیم.

حاتمی در پاسخ به این پرسش که امکان نداشت سازمان یا روانشناسان داوطلبانه چنین خدماتی را ارائه دهند و منتظر تصمیم رییس جمهور نباشند؟ پاسخ داد: واقعیت امر این است که از ابتدای کرونا تا اوایل اردیبهشت، مشاوران ما به صورت داوطلبانه این خدمات را ارائه می‌دادند. اعلام هم شد. شما می‌توانستید با تماس به سامانه ۴۰۳۰ خدمات مشاوره و روانشناسی بگیرید. این خدمات در کل کشور وجود داشت. اما از آن تاریخ سامانه ۴۰۳۰ اعلام کرد که دیگر نیاز به خدمات روانشناسی نیست. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم با بی میلی رفتار کرد؛ بنابراین خدمات ما نیز منتفی شد. به هر حال پدر خانواده آن‌ها هستند. ستاد باید تصمیمی بگیرد و وقتی آن‌ها نمی‌خواهند ما چه می‌توانیم بکنیم. نه بودجه‌ای داریم. نه مسؤولیتی در این زمینه به ما سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان رییس یک سازمان مسؤول و کارشناس در این زمینه احساس خطر می‌کنم. این موضوع مهم است. لطفا به این موضوع به شدت توجه بکنند.


کد مطلب: 51046

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51046/ستاد-مبارزه-کرونا-خدمات-روانشناسی-جدی-نمی-گیرد

میگنا
  https://www.migna.ir