کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم بهره گیری جامعه از مشاوره های روانشناسی پیش از ازدواج

خبرگزاری برنا , 5 مرداد 1399 ساعت 6:24

عضو سازمان نظام روان شناسی در خصوص نقش مشاوره های روانشناسی پیش و پس از ازدواج گفت : مشکلات رابطه جنسی در زوجین یکی از عوامل مهم بسیاری از طلاق های حال حاضر در کشور است.


سیدعباس علویون کارشناس ارشد روان شناسی، عضو سازمان روان شناسی و موسس مرکز نیلوفر آبی در گفتگویی با برنا که به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی ازدواج و نقش مشاوره های روانشناسی در ازدواج و تحکیم خانواده با وی صورت گرفت به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که در ادامه می خوانید:


در هفته ملی ازدواج قرار داریم نقش مشاوره های روانشناسی پیش و حین ازدواج را چقدر موثر می دانید؟
مشاوره در ازدواج یک امر بسیارحیاتی است و مشاوره پیش از ازدواج یک موضوع حیاتی تر. با پیچیدگی های زندگی و روابط در زندگی عصر حاضر و تفاوت ها و تمایزات انسان ها و زوج ها و از طرفی وجود مشکلات عدیده در جامعه کنونی ما مشاوره پیش از ازدواج می تواند در پیشگیری بحران ها کمک شایان توجه ای باشد.


با توجه به تجارب شما در حوزه مشاوره اهم مشکلات زندگی زناشویی زوجین حول چه مسایلی می چرخد؟
مشکلات زناشویی و زوجین همانند اثر انگشت هر فردی واقعا بسیار متفاوت و پیچیده است. بگونه ای که کمتر زوجینی را می توان یافت که در گیر و دار اختلافات و چالش نباشند.این اختلافات به سطح تحصیلی یا موقعیت اجتماعی و یا ثروتمند و فقیر بودن بستگی ندارد و هر کس ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشد. از عدم علاقمندی تا ازدواج اجباری و مشکلات اقتصادی که فشار به روح و روان زوجین می آورد تا مساله اعتیاد تا روابط پنهانی و درگیری و بی اعتمادی ، پس از آن اختلاف در شخصیت های دو نفر تا عدم تقسیم پذیرفته شده نقش و وظایف در خانه تا ناهماهنگی و رفتارجنسی و نوع سلیقه و انتخاب تا دخالت اطرافیان و یا حساسیت زوجین به آن، بیماری های روان شناختی مثل افسردگی یا وسواس همه اینها حتی وجود یک یا دو مورد ازآن می تواند علت اختلافات باشند.


مشاوره های پیش از ازدواج معمولا به چه مواردی در زوجین می پردازد و آیا متناسب بودن یا نبودن افراد در رسیدن به تفاهم برای ازدواج قابل تشخیص است ؟
امروزه مشاوره های ازدواج اطلاعات، دانش و مهارتهای آن نزد روان شناسان بسیار پیشرفت کرده است. شناخت خصوصیات و وجود تست های معتبر و ایجاد توانمندی های روان شناسان از طریق کارگاه ها و آموزش مستمر به واقع می تواند خطر خیلی از مشکلات بعدی ازدواج بدون مشاوره را کاهش دهد. گاهی دو نفر خودشان مشکل عمدی خاصی ندارند بلکه این تمایز شخصیت یا موقعیت آنهاست که به یکدیگر نمی خورد.هوش ، شخصیت، توانایی حل مساله و نوع احساسات و خلقیات افراد تاثیر قطعی در رابطه دارد و تقریبا بدون تغییر است.


آیا مشاوره های پیش از طلاق را موثر می دانید ؟ به نظر شما نگرش زوجین به زندگی زناشویی چه تاثیری در رسیدن به مرحله طلاق و جدایی دارد؟

مشاوره روانشناسی پیش از طلاق بی شک مهم است حداقل در دو حوزه:
الف: بررسی منصفانه و بی طرف از جانب مشاور به نوع درگیری ها و اختلاف و ارائه راهکارهای آزمایشی برای حل احتمالی بطور نمونه در طول شش ماه
ب - در صورت عدم توافق قطعی و ترجیح جدایی، انتخاب رفتارهای مناسب و بدور از خشونت و تلافی جویانه، خصوصا وقتی زوجین دارای فرزند هستند و انتخاب بهترین گزینه ها برای کاهندگی نتایج منفی طلاق روی فرزندان می باشد.


سیدعباس علویون
 
در حال حاضر ما مشاورین حوزه زناشویی داریم ؟ و آیا به نظر شما پزشکان زنان و همینطور متخصصان مردان نباید بعضی زوجها رو به بحث مشاوره جنسی و روانشناسان ارجاع دهند؟
درمانگران سکسو لوژی چند سالی است که فعالیت آنها زیاد شده خصوصا در پایتخت و فضای مجازی نظیر اینستاگرام اما این بحث مشکلات رابطه جنسی در زوجین که یکی از عوامل مهم بسیاری از طلاق های حال حاضر در جامعه است باید به درستی به آن پرداخته شود و از حالت تابو خارج گردد و باید همکاری و تعامل خاصی بین پزشکان و روانشناسان در این زمینه برقرار شود تا مشاوره ها چاره ساز باشد. متاسفانه اغلب روانپزشکان حتی مراجعینی که نیازمند امر مشاوره هستند را به روان شناس ارجاع نمیدهند و این در حالی است که بسیاری از مسایل مربوط به زوجین با گفتگوهای تخصصی و مشاوره های خاص قابل حل و فصل می باشد.

و اما سخن آخر شما ...
امیدوارم که مردم به نقش مشاوره های تخصصی در زندگی و سلامت روان پی برده و فرهنگ بهره گیری از روانشناسان و مشاوره در جامعه نهادینه شود .


خبرنگار برنا گیلان: طاهره ریحانی


کد مطلب: 51050

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51050/لزوم-بهره-گیری-جامعه-مشاوره-های-روانشناسی-پیش-ازدواج

میگنا
  https://www.migna.ir