جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۰:۰۲
کد مطلب: 51078
۱

اخبار کنکوری اضطراب بسیاری را برای داوطلبان ایجاد کرده است

اخبار کنکوری اضطراب بسیاری را برای داوطلبان ایجاد کرده است
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی اظهار کرد: اخبار متفاوتی که در مورد کنکور، جابه‌جایی کنکور، حذف کنکور و جایگزینی کنکور منتشر می‌شود، اضطراب بسیار زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌ها ایجاد کرده است.
 
حذف کنکور چه در مقاطع ارشد، کارشناسی و دکتری یک مسأله به شدت پیچیده است که به راحتی نمی‌توان راجع به آن تصمیم‌گیری کرد و به نتیجه رسید که با شرایط کرونا آزمون حذف شود. سال‌هاست که متخصصان و کارشناسان روی این موضوع کار کرده‌اند که چه جایگزین‌هایی برای کنکور داشته باشند تا عدالت آموزشی برای افراد محقق شود.

بنابراین به دلیل شرایط کرونا، کنکور حذف شود و موارد جایگزین گذاشته شود، نمی‌تواند تصمیم صحیحی باشد و حتما عواقب خاصی را خواهد داشت که سال‌ها ممکن است سیستم آموزشی ما را درگیر ناراحتی‌هایی کند. از آن طرف اینکه کنکوری گرفته نشود و دانشجویی برای سال آینده نداشته باشیم، نگرانی خاص خود را دارد.

ما هر ساله با افزایش متقاضیان کنکور مواجه هستیم با وجود اینکه هر سال تعدادی از این افراد وارد سیستم آموزشی می‌شوند، اما تعدادی از آنها از سیستم جا می‌مانند و سال آینده ورود پیدا می‌کنند. حالا اگر یکسال این اتفاق صورت نگیرد و ما ورودی نداشته باشیم، مشکلات تقریبا جبران ناپذیری برای دانشجویان، داوطلبان و حتی سیستم آموزشی پیش می‌آید؛ چراکه این فاصله نمی‌تواند با هیچ جایگزینی پر شود.


حقیقتا نمی‌توان تصمیم عجولانه در مورد حذف کنکور یا جایگزین مناسب برای کنکور داشت، اما یکی از نگرانی‌هایی که ما در کلینیک با آن مواجه هستیم، مربوط به اخبار متفاوتی است که در مورد کنکور، جابه‌جایی کنکور، حذف کنکور و جایگزینی کنکور منتشر می‌شود و اضطراب بسیار زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌ها ایجاد کرده است.


ما در این زمینه مراجعانی داریم که نگران هستند و دنبال راهکار می‌گردند، از آن طرف هم مسأله بهداشت جامعه و سلامت فرد هم نکته مهم و اساسی است و بیماری کرونا به قدری همه را غافلگیر کرد که واقعا در مورد راهکارهای جایگزین یا راهکارهایی که بتوانیم آزمون را بدون اینکه آسیب‌های خاصی داشته باشد به صورت مجازی داشته باشیم، نداریم.


حتی امتحانات پایان ترم دانشجویان را هم مجبور شدیم از روش‌های ترکیبی استفاده کنیم برای اینکه احتمال اینکه عدالت آموزشی رعایت نشود را به حداقل برسانیم. ما مجبور بودیم تکلیف بدهیم، شفاهی سوال کنیم، آزمون تستی و تشریحی بگیریم تا نهایتا بتوانند بازدهی مناسب را داشته باشند. بنابراین در ابعاد بسیار کلان‌تر مانند کنکور طبیعتا نگرانی‌ خانواده‌ها بسیار زیاد است. باید فرصت دهیم تا حال بهداشت عمومی جامعه بهتر شود.

استرس خانواده‌ها و داوطلبان بالاست، اما چند نکته که می‌تواند به آرامش افراد کمک کند این است که ابتدا ما در شرایط خاص قرار داریم و تمام جهان درگیر این مسأله هستند. ما مسائل مهمتری مانند حفظ سلامت و بهداشت داریم و درست است که کنکور موضوع بسیار مهمی برای خانواده‌ها و داوطلبانی که هدفمند هستند، است اما کمی فرصت دهیم تا حال بهداشت عمومی جامعه بهتر شود و زمان برگزاری آزمون به زمان مناسب‌تری منتقل شود و در عین حال روش‌های سالم‌تری را بتوانیم داشته باشیم، شاید بهتر از این است که ما بخواهیم عجولانه تصمیم بگیریم.


بنابراین باید بپذیریم و یاد بگیریم که اولویت‌بندی کردن مسائل نکته مهمی است که به نظر می‌آید باید به کنکوری‌ها آموزش دهیم که اینقدر موضوعی را به مسأله خیلی خیلی مهم تبدیل نکنند. مهم است، اما نه اینکه بخواهد ذهن داوطلبان را درگیر کند. ما تقریبا در غالب دانشگاه‌ها ورودی‌های بهمن را داریم و به جای اینکه بخواهیم تصمیم عجولانه بگیریم می‌توانیم به اینکه اگر آزمون با تاخیر هم انجام شد به ورودی بهمن یا تاخیر آغاز ترم هم فکر کنیم.

اضطراب کرونا سیستم دفاعی و ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و کنکور هم اضطراب نگران کننده‌ای است که می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد کند حداقل کاری که هر کدام از ما می‌توانیم برای خود انجام دهیم، استفاده از تمرینات تن‌آرامی و اینکه سیستم توکل را در خود ارتقا دهیم و امید بخشی را در خود تقویت کنیم که حتما راهکار بهتری پیدا خواهد شد.


رئیس پلی‌کلینیک تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: از خانواده‌ها تقاضا دارم که فرزندان خود را دریابند، درک و همراهی کنند تا بتوانیم مسأله کرونا را مانند بسیاری مسائل دیگر که وجود داشت، پشت سر بگذاریم. آموزش موضوع مهمی است، اما مقدم بر آموزش، سلامت است که ما در مقابل سلامت خود و دیگران مسئول هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!