کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا برخی از نوجوانان به اعتیاد روی می آورند؟

بهار نيوز , 14 مرداد 1399 ساعت 14:28

همه افراد جامعه در معرض اعتیاد هستند، ولی عده‌ای از افراد خطر درگیر شدنشان نسبت به دیگران بیشتر است که باید این افراد را بیشتر بشناسیم.


باغبانیان روانشناس اعتیاد با اشاره به اینکه همه افراد احتمال درگیر شدن به اعتیاد را دارند گفت:علل در گیر شدن به اعتیاد براساس شخصیت‌ها در سنین مختلف تفاوت دارد. دسته اول نوجوانانند که کنجکاو هستند و این مسئله در آن‌ها زیاد است. این نوجوان‌ها به دنبال امتحان کردن مواد مخدرند که ببینند چگونه بر آن‌ها اثر می‌گذارد و خوب و بد مواد مخدر را می‌خواهند خودشان پیدا کنند، این باور غلط، منجر به اعتیاد دائمی در نوجوان می‌شود.


وی ادامه داد:ممکن است حتی در خانواده هیچ گونه سابقه‌ی اعتیادی وجود نداشته باشد، ولی دلیل دیگر عدم توانایی در نه گفتن نوجوان در پیشنهاد دوستان و هم سالان است.

باغبانیان دسته دوم را جوانان معرفی کرد و گفت: بیماری‌های جسمانی و افسردگی مهم‌ترین دلیل گرایش برخی جوانان به اعتیاد است، برای مثال فرد دچار بیماری‌هایی مثل آرتروز، گوارشی و معده و هر بیماری دیگر است و برای اینکه بتواند از درد خود کم کند و به صورت موقت از آن رها شود به تریاک و موادی مثل این روی می‌آورد.


این روانشناس گروه دیگر از جوانانی که به اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند را کسانی خواند که به بیماری‌های اعصاب و روان دچار هستند. بیماری‌های همچون دوقطبی، جنون جوانی یا روان پریشی و سایر بیماری‌های اعصاب و روان از جمله فوبیا و وسواس نمونه‌هایی از این بیماری‌ها هستند.


وی ادامه داد:دسته سوم کسانی هستند که در سنین بالا آلوده می‌شوند یا به مصرف مواد مخدر ادامه می‌دهند. افرادی که در سنین بالا تازه به مواد مخدر روی می‌آورند افرادی هستند که به دلیل بیماری‌های جسمانی، به توصیه‌های غلط روی می‌آورند و بعد از مدتی گرفتار این مواد می‌شوند.


باغبانیان با اشاره به گرایش انسان‌های جامعه گریز به اعتیاد گفت:افرادی که گرایش به خشونت و درگیری دارند و مردم آن‌ها را به عنوان فرد قانون گریز و جامعه گریز می‌خوانند بیشتر در معرض اعتیاد اند.


این روانشناس اعتیاد ادامه داد: عمده‌ترین دلیل معتاد شدن بیشتر افراد عدم توانایی در نه گفتن به پیشنهاد‌ها است.

باغبانیان وابستگی به فضای مجازی را نوعی اعتیاد خواند و ادامه داد: بین عادت‌ها و اعتیاد باید تفاوت قائل شد و هر اقدامی که مدام در حال انجام است، شامل اعتیاد نمی‌شود. مثل:کندن موی سر، ناخن خوردن، انجام زیاد کار و... از جمله این‌ها هستند و در بین این عادت‌ها اخیرا فقط وابستگی به فضای مجازی به عنوان اعتیاد مطرح شده است.

این روانشناس اعتیاد خواهان افزایش آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و فضای مجازی شد و ادامه داد: پدر و مادر‌ها با دانستن خصلت‌های کودکان و گرایش‌های آن‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد از اعتیاد فرزندان خود جلوگیری کنند.

وی ادامه داد:نوجوانان به تنوع در زندگی نیازمندند این تنوع می‌تواند از یک جشن تولد ساده تا جابه جایی محل زندگی و پیک نیک باشد. باید خانواده‌ها این را در برخورد با نوجوان خود نشان دهند که دیگر فرزندشان کودک نیست و به عنوان یک فرد بزرگسال او را بشناسند.

باغبانیان ادامه داد:اگر در خانواده این نوجوانان به عنوان یک فرد بزرگسال شناخته نشوند، برای ثابت کردن این موضوع به اعتیاد روی می‌آورند.

باغبانیان روانشناس اعتیاد در پایان از خانواده‌ها خواست، با فرزندان خود به هیچ وجه لجبازی نکنند و با فرصت دادن و شناخت بهتر، آینده بهتری را برای آن‌ها بسازند.


کد مطلب: 51105

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51105/چرا-برخی-نوجوانان-اعتیاد-روی-می-آورند

میگنا
  https://www.migna.ir