پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - 24 Sep 2020
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 51133
۰
اختلالات شایع روانپزشکی در دانشجویان؛

راه نجات دانشجویان از افسردگی

راه نجات دانشجویان از افسردگی
استاد با ظرفی کشمش و قاشق در دست، دور کلاس می‌چرخد و به هر یک از شرکت‌کنندگان دانه‌ای کشمش می‌دهد. آنها به این جلسه دعوت شده‌اند تا دریابند که این فقط یک کشمش است و نه چیز دیگر. مهم این است که با تجربه خوردن کشمش مانند مواجهه یک کودک با اولین تجربه خود روبه‌رو شوند.

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها سبب افزایش افسردگی بین دانشجویان شده است. به همین دلیل پرداختن به راه‌های پیشگیری و درمان این اختلال در شرایط کنونی می‌تواند کمک‌کننده باشد. افسردگی نتیجه تعریف‌های نادرست ذهنی بوده و سبب ایجاد احساس اندوه، بی‌ارزشی، دل‌مردگی و نبود اعتماد به نفس در مبتلایان می‌شود.


روانشناسان تاکنون روش‌های متنوعی برای درمان افسردگی مطرح و اجرا کرده‌اند. یکی از این روش‌ها نوعی مراقبه به نام «ذهن‌آگاهی» است که مبتنی بر تعالیم بودیسم از ادیان باستانی شرقی بوده و به شناخت توانمندی‌های ذهن و مدیریت آن‌ کمک می‌کند.

ذهن‌آگاهی کمک می‌کند افراد از طریق پذیرش خود به کاهش هیجانات منفی و تنظیم خلق و خوی بد دست یابند. به این معنا که افراد می‌آموزند با هیجانات و افکار منفی مقابله کرده و حوادث ذهنی را به صورت مثبت تجربه کنند. همچنین با افزایش توجه و آگاهی فرد نسبت به احساسات فیزیکی و روانی‌اش، سبب ایجاد همدلی، عشق و پذیرش دیگران و به طور کلی رخدادهای زندگی می‌شود.

سولماز عظیمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اردبیل در پژوهشی با عنوان «بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی در کاهش استرس و افسردگی دانشجویان» نشان می‌دهد که آموزش ذهن‌آگاهی، نشانه‌های افسردگی و اضطراب را در دانشجویان کاهش داده و سلامت روان آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

در این پژوهش 40 دانشجو با تشخیص قطعی ابتلا به افسردگی و بدون هیچ سابقه درمانی شرکت کردند. این دانشجویان به دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) تقسیم شدند. تنها گروه اول به مدت 8 هفته و یک بار در هفته به مدت دو ساعت تحت تمرین‌های ذهن‌آگاهی مانند خوردن کشمش با آگاهی و تمرکز، تمرین تنفس، وارسی دقیق بدن، یوگا، مراقبه نشسته، مراقبه راه رفتن قرار گرفتند. گروه دوم در این مدت تحت هیچ درمانی قرار نگرفتند.

همه شرکت‌کنندگان پیش از آغاز تمرین‌ها و پس از آن‌ها مورد ارزیابی با پرسشنامه‌های معتبر مانند پرسشنامه افسردگی و استرس بک قرار گرفتند. عظیمی در این مقاله جزئیات هر جلسه از 8 جلسه تمرینات ذهن‌آگاهی را ذکر کرده است و معتقد است این تمرینات به بیماران در اصلاح، کنترل و پردازش افکار خود کمک می‌کنند.

در نخستین جلسه از تمرینات ذهن‌آگاهی از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود یک کشمش را به آرامی و آگاهانه بخورند. هدف از این تمرین این است که افراد مانند کودکی که با اولین تجربه خود رو‌به‌رو می‌شود با خوردن کشمش مواجه شوند. در این روش شرکت‌کنندگان راهنمایی می‌شوند تا به کمک حواس پنجگانه از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند مانند این که چگونه نور بر دانه کشمش می‌تابد، انگشتان و لب‌ها از لمس آن چه احساسی دارند و نهایتا چه عطر و طعمی در بینی و دهان ایجاد می‌کند.

در ادامه جلسات ذهن‌آگاهی تمرینات تنفس و کشش با انجام حرکات کششی و تنفس در حالت حضور ذهن انجام می‌شود. دیگر تمرینات شامل نوشتن فهرست آرزها و جهت‌دهی فعالیت‌های روزمره است.

تمرینات ذهن‌آگاهی با آموزش انعطاف‌پذیری در ذهن سبب غنی‌سازی ذهنی، توقف نشتخوار فکری و اصلاح باورهای نادرست افراد می‌شود. تمرکز و توجه روی تنفس از دیگر تمرینات ذهن‌آگاهی است که سبب می‌شود افراد از توجه به گذشته و آینده جدا شده و زندگی در زمان حال را تجربه کنند.
مرجع : ايسكانيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد
نشانه‌ای که جزو ۱۰۰ علائم ویروس کرونا نیست
روزشمار هفته بهداشت روان اعلام شد
میزان خواب کودک در سنین مختلف
مشاوران مطرح زمینه های مختلف روانشناسی کدامند؟
رتبه اولی‌های کنکور چه رشته‌ای انتخاب می‌کنند؟+عكس
زمان آغاز انتخاب رشته کنکور اعلام شد
علت شب ادراری کودکان چیست؟
انواع سبک های دلبستگی در کودکان
۵ دلیل طلاق، از خیانت تا ازدواج برای فراموشی
چند تکنیک برای مقابله با اضطراب ناشی از کرونا
اندازه دور ران پا نشانه چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!