کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر تولد زودهنگام بر چپ دست بودن

خبرگزاری ایسنا , 23 مرداد 1399 ساعت 16:21

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تولد زودهنگام، می‌تواند بر چپ‌دست و یا راست‌دست بودن افراد تاثیر داشته باشد.


به نقل از سایکولوژی، محققان اظهار کردند: در سطح جهانی، ۱۰.۶ درصد از افراد چپ‌دست و ۸۹.۴ درصد دیگر راست‌دست هستند.

محققان بر این باورند که چپ‌دستی و راست‌دستی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است، اما هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده که چرا برخی از افراد، چپ‌دست و برخی دیگر راست‌دست هستند.

یک فرضیه دیرینه بر این اساس است که شرایط مرتبط با تولد بر چپ‌دستی و راست‌دستی افراد تاثیر دارد.

محققان گفتند: تولد زودهنگام یا شرایط استرس‌زا می‌تواند شانس چپ‌دستی و یا استفاده از هر دودست را افزایش دهد. این تئوری بر این اساس است که آسیب اولیه مغز ناشی از عوارض تولد زودهنگام می‌تواند منجر به تغییر دست(چپ‌دستی و راست‌دستی) شود. نتایج این بررسی فرض را بر این گذاشته که عوارض تولد منجر به آسیب بیشتر مغزی و افزایش احتمال چپ‌دستی می‌شود.

بررسی‌های قبلی ارتباط بین عوارض هنگام تولد و برتری دست را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده بودند، اما اغلب در این بررسی‌ها اسکن مغزی برای ارزیابی اینکه آیا آسیب مغزی ایجادشده یا نه، مورد غفلت قرارگرفته است.
این تحقیق را دانشمندان هلندی انجام دادند و بررسی کردند که آیا زایمان خیلی زودرس بر برتری دست(چپ‌دستی و راست‌دستی) تاثیر دارد یا خیر.

در این مطالعه، دانشمندان برتری دست ۱۷۹ کودک را که تولد بسیار زودرس داشتند، در سن چهارتا هشت‌سالگی مورد ارزیابی قراردادند. میانگین سن بارداری تا تولد کودک، ۲۶.۵ هفته بود و این در حالی است که کودکان در بارداری کامل، بین ۳۸ تا ۴۲ هفته بارداری متولد می‌شوند.

محققان در این تحقیق، اسکن مغزی را برای ارزیابی آسیب مغزی موردبررسی قراردادند. اسکن مغزی کودکانی که تولد بسیار زودرس داشتند، نشان داد که حدود ۴۷ درصد از آنان، یک یا چند ضایعه در مغز داشتند.
این ارزیابی نشان داد، در میان این کودکان، ۱۹.۶ درصد چپ‌دست، ۳.۴ درصد استفاده از هر دودست و ۷۷.۱ درصد هم راست‌دست بودند.

بااین‌حال، هیچ ارتباط آماری بین چپ‌دستی یا استفاده از هر دودست و آسیب مغزی، مشاهده نشد.
سپس دانشمندان نوع دیگری از اسکن مغز را برای ارزیابی آسیب در ماده سفید مغز استفاده کردند و هیچ ارتباطی با برتری نوع دست نیافتند.

درنهایت، نتایج این مطالعه نشان داد که چپ‌دستی و استفاده از دودست در کودکانی که زودهنگام متولدشده‌اند بیشتر از کودکانی است که در هفته کامل بارداری بوده‌اند.

علاوه براین، به نظر نمی‌رسد که آسیب مغزی باعث چپ‌دستی شود، زیرا هیچ ارتباطی بین انتخاب دست و آسیب مغزی مشاهده نشده است و نشان می‌دهد که سایر عوامل مرتبط با تولد زودهنگام احتمالا با برتری دست در ارتباط هستند.

 


کد مطلب: 51161

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51161/تاثیر-تولد-زودهنگام-چپ-دست-بودن

میگنا
  https://www.migna.ir