جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۶:۳۸
کد مطلب: 51185
۶

این نشانه ها می گویند اعتماد به نفس پایینی دارید

این نشانه ها می گویند اعتماد به نفس پایینی دارید
بیشترین ویژگیهای شخصیت ما از دوران کودکی شکل میگیرد. بنابراین از جمله عوامل شکل دهنده شخصیت ما بایدها و نبایدها، تایید و یا عدم تایید رفتارهای ما، تنبیه ها و تشویق ها، تحسین و تمجید، تعریف و تحقیر،… می باشد که توسط اطرافیان از جمله خانواده و والدین بر ما اعمال می گردد.

بنابراین عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس کاذب ریشه در دوران کودکی و تربیت گذشته فرد دارد. ترس پنهانی از عدم موفقیت،احساس گناه، بعضي از افراد بابت هر موضوعي خودشان را سرزنش مي‌كنند و اين سرزنش‌هاي هميشگي قاتل اعتماد به نفس آن‌هاست،دليل دیگر شايع نداشتن اعتماد به نفس، انتظارات غيرواقعي است.

برای همه‌ ما لحظاتی وجود دارد که خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. گاهی خود را سرزنش می‌کنیم، تصویر نامناسبی از خود در ذهن داریم و اعتماد به نفس لازم را از دست می‌دهیم. تا این جای کار وضعیت عادی و همگانی است. البته بگذریم از دوستانی که همیشه و همیشه خود را دوست دارند و خود را درجه‌یک و عالی می‌دانند. بحث ما مسئله‌ی کمبود اعتماد به نفس است. یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ی شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. اگر به خودتان ایمان ندارید، باید بدانید که باک موتور شما برای حرکت به سوی موفقیت خالی است. شخصی که فاقد اعتماد به نفس می باشد در واقع قدرت ابراز وجود، توانایی احقاق حق، توانایی در ابراز علاقه و بیان احساسات و غیره را ندارد. در نتیجه احساس سر خوردگی، خود کم بینی و احساس پریشانی مینماید، که این همان افسردگی است. در واقع یکی از عوامل اصلی و درجه یک اختلالات افسردگی، اضطراب، وسواس، و غیره که این درمانگر در طول دوران کاری در بیماران خود مشاهده نموده است عدم اعتماد به نفس میباشد.

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد.
 
اگر از خودتان بيش از توانايي‌ها و فرصت‌هايي كه در اختيارتان است انتظار داشته باشيد بايد بگوييم با اين كار ضربه بزرگي به اعتمادبه‌نفس‌تان مي‌زنيد.

عدم اعتماد به نفس عبارت است از فقدان توانایی در ابراز توانمندیها و لیاقتهای فرد علیرغم دارا بودن آن تواناییها تعریف نمود. عدم اعتماد به نفس در همه افراد می تواند دیده شود، برای مثال دختر زیبایی که علی رغم زیبا بودن در چشم دیگران باز هم خود را زیبا نمی داند. یا ورزشکاری که علیرغم توانمندیهای جسمانی و فنی، خود را در مقابل حریف ضعیف می بیند. و یا دانشجویی که علیرغم تسلط بر مطالب درسی سر کلاس جرات پاسخ دادن به سوالات را ندارد. معمولاً کمبود اعتماد به نفس افراد در جنبه های بخصوص هر فرد است. به طور مثال، آنها که از لحاظ ظاهر اعتماد به نفس ندارند، زندگی اجتماعی برایشان بسیار دشوار خواهد شد. این افراد تصور خواهند کرد که در مجامع عمومی کسی به آنها توجه نمی کند و مجبور می شوند که از اول تا آخر مجلس در گوشه ای تنها بنشینند.بهرحال پیامدها و عواقب پیامدهای عدم اعتماد به نفس بسیار است. از آنجایی که اعتماد به نفس مفهومی نسبی است و در گذر زمان مقدار آن کم یا زیادی می‌شود، به همین دلیل نمی‌شود گفت که مقدار آن ثابت است.

با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اینکه می‌توانید مشکلات احتمالی خود را درباره‌ی این ویژگی نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را هم بهتر درک خواهید کرد و اگر با فردی رو‌به‌رو بشوید که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهید‌ کرد.  
 

علائم کمبود اعتماد به نفس
اعتماد به نفس پایین علائمی دارد که برای بهبود آن باید علائم آن را بدانیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم:

1- تعریف و تمجید دیگران را قبول نمی کنید
در اینکه فروتنی خصوصیت خوبی محسوب می شود شکی نیست، اما به شرطی که حدش را نگه دارید. فروتنی بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که شما به اندازه ی کافی خودتان را باور ندارید. سعی کنید متوجه شوید که یک وقت هایی فروتنی رفتار درست تری محسوب می شود و یک وقت هایی هم باید خوب بودن تان در چیزی را بپذیرید. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد غرور برای انسان ها نقشی تکاملی دارد و اجداد ما به هم گروهی هایشان نیاز داشتند تا در روزهای سخت به آن ها به قدر کافی بها دهند تا بتوانند سختی ها را پشت سر بگذارند.

2- فکر می کنید دیگران فقط عیب هایتان را می بینند و قضاوت تان می کنند
کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند رفتار بسیار منتقدانه ای با خود دارند و اغلب تصور می کنند این انتقادات درونی، واقعی و از سوی دیگران هستند. آن ها معمولاً فکر می کنند دیگران فقط عیب های آن ها را می بینند و به آن ها می خندند، گرچه ممکن است اصلاً اینگونه نباشد.


3- خودتان را یک آدم معمولی می دانید
کسانی که قدر خودشان را به اندازه کافی نمی دانند معمولاً باور نمی کنند که محاسن زیادی دارند. تمرکز این افراد بر ضعف ها و نداشته های شان است. این دست آدم ها فکر می کنند توانایی زیادی ندارند و تصور می کنند اگر کاری را خیلی خوب انجام دادند به خاطر ساده بودنش بوده، حتی اگر واقعاً به خوبی از پس آن کار برآمده باشند.

4- همیشه به نظرات دیگران رجوع می کنید
کسانی که خودشان را باور ندارند از ابراز عقیده خود می ترسند. آن ها ترجیح می دهند به نظرات دیگران یعنی کسانی که به نظر آن ها افراد معتبرتری هستند رجوع کنند، چون فکر می کنند ارزش این افراد از آن ها بیشتر است.

5- هیچ وقت خودتان را لوس نمی کنید
کسانی که به اندازه کافی قدر خودشان را نمی دانند، به ندرت کاری را صرفاً برای خوشایند خودشان انجام می دهند. آن ها ترجیح می دهند یک میلیون دلیل بیاورند تا کاری که واقعاً دوست دارند را انجام ندهند، حتی اگر آن کار آن ها را اندکی خوشحال تر می کند. با این حال، یک راه بسیار خوب برای مبارزه با کمبود اعتماد به نفس این است که کارهایی را انجام دهید که واقعاً از آن ها لذت می برید.


6- خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و فکر می کنید آن ها بهترند
یکی دیگر از نشانه های افراد فاقد اعتماد نفس این است که آنها به طور مرتب در حال مقایسه کردن بیش از حد خود با دیگران می باشند. این افراد آن قدر این کار را به صورت افراطی انجام می‌دهند که گویا دیگران برای آنها مهم تر از خودشان می باشند؛این افراد معمولاً برای دیگران زندگی می کنند تا خود. به وقلی در زندگی خود نقش یک بازیگر را دارند، بازیگری که برای طرفدارانش زندگی خود را بازی می‌کند. افراد با اعتماد به نفس پایین با این کار می خواهند مطمئن شوند که درجه بالایی دارند و از استاندارد قابل توجی برخوردارند اما مشکل کار آنها همین جاست؛ از آنجا که دست بالای دست بسیار است، این افراد وقتی می‌بینند کسانی هستند که از آنها بسیار بهتر هستند قافیه را می بازند و به صورت کاملاً ناامیدانه به ادامه زندگی خود می پردازند.
 

اگر نمی توانید لحظه ای از این فکر که کسی کاری را بهتر از شما انجام می دهد، بیرون بیایید، شکی نیست که باید روی اعتماد به نفس تان کار کنید. روانشناسان توصیه می کنند دست از مقایسه کردن خودتان با دیگران بردارید. این مقایسه ها نه تنها مخرب هستند، بلکه با تصور اشتباهی انجام می شوند.


7- هیچ وقت چیزهای جدید را امتحان نمی کنید چون از شکست خوردن می ترسید
کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند به شدت از شکست خوردن می ترسند، به همین دلیل ترجیح می دهند پا در راهی بگذارند که امتحانش را پس داده تا چیز جدیدی را امتحان کنند. چنین افرادی بسیار حساس هستند و شکست های بی ضرر اعتماد به نفس آن ها را پایین تر می آورد.


8- تظاهر به مشغله زیاد می‌کنند
یکی از ویژگی های افراد بی اعتماد به نفس این است که سعی می‌کنند، اغلب خود را بسیار پرمشغله و پرکار نشان دهند؛ تا از حضور در کنار دیگران خودداری کنند. اینگونه افراد اغلب به دلیل کمبود اعتماد به نفس از حضور در جمع و ارتباط با دیگران واهمه دارند. این افراد با بهانه های مختلف برای خود مشغله تراشی می‌کنند تا بتوانند راحت تر از زیر بار این ارتباطات فرار کنند. افرادی که دارای مشکل کمبود اعتماد به نفس هستند، معمولاً تمایل چندانی ندارند که در کنار سایرین قرار بگیرند؛ زیرا فکر می‌کنند به حد کافی خوب نیستند و با حضورشان در جمع ممکن است برای آنها مشکلاتی ایجاد شود به همین دلیل ترجیح می‌دهند با دلایل بیهوده از این کار خودداری کنند.

9- حزب باد هستند
اصطلاح حزب باد به افرادی اطلاق می‌شود که موضوع مشخصی ندارند و مرتب سعی می‌کنند مواضع خود را مطابق با میل و رغبت دیگران تغییر دهند. افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند معمولاً چنین ویژگی را دارند. اغلب این مورد از کمبود عزت نفس ناشی می‌شود که خوشبختانه، ما برای شما مقاله‌ای را به نام راهکارهای افزایش عزت نفس به راهکارهایی برای درمان آن پرداخته‌ایم. آنها هرگز درباره یک موضوع نمی‌توانند جبهه خود را به طور دقیق مشخص کنند و همیشه تردید دارند. معمولاً تلاش می‌کنند موضع خود را آنگونه نشان دهند که باب میل مخاطب شان باشد و موجب بهتر جلوه کردن آنها در نظر مخاطب شود. نظرات آن ها در هر لحظه تغییر می‌کند و نمی‌توانید بر روی عقاید و افکار آنها حساب کنید زیرا ممکن است جبهه گیری آن ها در هر لحظه تغییر کند.

10- بیش از حد به ظاهر خود می‌رسند.
یکی از نشانه های افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند این است که آنها در رسیدن به ظاهر خود افراط می‌کنند. اغلب ممکن است از آرایش ها و لباس های تند و زننده که بسیار جلب توجه می‌نمایند، استفاده کنند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند به این دلیل که در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند، سعی می‌کنند ظاهر خود را به عنوان یک سلاح استفاده کنند و با استفاده از آن نظر دیگران را به خود جلب نمایند. از این رو اغلب مشاهده می‌کنید که در رسیدن به ظاهر خود دچار افراط هستند و از سوی دیگر به این دلیل که مرتب تصور می‌کنند ظاهر خوبی ندارند، سعی می‌کنند با انجام کارهای متفاوت ظاهر بهتر و موجه تری را برای خود بسازند. این مورد علاوه بر اعتماد به نفس به خودباوری هم ارتباط دارد، از آنجایی که با خودباوری می‌توانید دور همه افکار منفی را خط بکشید، توصیه می‌کنم که مقاله گام های عملی برای رسیده به خودباوری را مطالعه کنید.

11- مبتلا به کمال گرایی هستند
کمبود اعتماد به نفس ممکن است با خود کمال گرایی منفی را برای شما به همراه بیاورد . افرادی که اعتماد به نفس ندارند دچار وسواس در انجام امور می‌شوند. آن ها مرتب فکر می‌کنند کارهایی که انجام داده‌اند ناقص می باشد و آن گونه که باید و شاید نتوانسته اند آن کارها را به سرانجام برسانند؛ به همین علت به طور مرتب دچار استرس و اضطراب هستند چرا که فکر می کنند باید در هر زمینه‌ای بهترین باشند و ذره ای نقص در وجودشان نباشد. اما کمال گرایی مثبتی هم وجود دارد که باعث می‌شود کارها را به نحوه احسن انجام دهید. اگر علاقمند هستید از آن در جهت مثبت استفاده کنید، روی واژه کمال گرایی کلیلک کنید. آن ها به دلیل اعتماد به نفس پایین دوست ندارند، این موضوع را بپذیرند که هر فردی ممکن است نواقصی داشته باشد و مدام در تلاش هستند که از هر لحاظ کامل به نظر برسند و هیچ‌کس آن ها را سرزنش نکند. به همین دلیل می‌توان رگه های کمال گرایی را به خوبی در آن‌ها مشاهده کرد.

12- اغراق می‌کنند
افراد دارای کمبود اعتماد به نفس معمولاً سعی می‌کنند درباره زندگی خود اغراق کنند. آن ها اغلب حقایقی را در مورد زندگی خود مخفی می‌کنند و به جای آن سعی در بزرگنمایی بعضی از امور زندگی خود را دارند. این گونه افراد مرتب در تلاش هستند که به دیگران ثابت کنند زندگی آن ها از هر لحاظ بی عیب و نقص است تا نشان دهند که در شرایط ایده آل به سر می‌برند. که این مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس در جوانان است و بیشتر در جوانان چشم می‌آید. تصور آنها این است که اگر درباره حقایق زندگی خود آنگونه که هستند با دیگران صحبت نمایند افراد از آن ها فاصله گرفته و آنها را طرد خواهند کرد ؛ به همین دلیل اعتماد به نفس این را ندارند که زندگی خود را همان گونه که هست بپذیرند و درباره آن با دیگران صادقانه صحبت کنند مرتب در حال اغراق و بزرگنمایی بیش از حد هستند و بدیهی است که این مسئله مشکلات دیگری را هم برای آنها به همراه خواهد داشت.

13- زبان بدن خوبی ندارند
فردی که اعتماد به نفس ندارد معمولاً خمیده و با سر رو به پایین راه می‌رود. زبان بدن یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس است. حالاتی که فرد بی اعتماد به نفس به خود می‌گیرد به گونه ای است که از حرکات و حالات زبان بدن او مشخص است. دقیقاً بر خلاف افراد با اعتماد به نفس که معمولاً در هنگام حرکت سر را رو به با بالا و سینه ها رو به جلو هستند. حالات بدن هر فردی بیانگر یک سری از پیام‌ها است که برای افراد کم اعتماد به نفس این پیام ها معمولا عدم اعتماد به نفسشان را نشان می دهد.


14- توانایی نه گفتن دارند
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولاً نمی‌توانند به دیگران نه بگویند؛ زیرا نگران این هستند که اگر نسبت به خواسته های دیگران جواب منفی دهند، اطرافیان خود را از دست داده و تنها شوند. به همین علت معمولاً نمی‌توانند در برابر خواسته‌های دیگران مخالفتی از خود نشان دهند و مرتب طبق خواسته آنها عمل می‌کنند. این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که فرق بین آدم با اعتماد به نفس را از غیر با اعتماد به نفس مشخص می‌کند. پس از این رو ما برای شما مقاله‌ای را ترتیب داده‌ایم به نام قدرت نه گفتن که نه گفن را در برابر درخواست‌های نابه جا را برای شما به یک مسئله خیلی عادی تبدیل می‌کند. این یکی از نشانه‌های بارز افراد فاقد اعتماد به نفس است. فردی که اعتماد به نفس دارد با در نظر گرفتن شرایط زندگی خود و علایقش نسبت به درخواست‌های دیگران پاسخ می‌دهد. اگر جایی احساس کند موضوعی با عقاید و یا علایق او هماهنگی ندارد به سادگی و در کمال احترام آن را رد می‌کند و از پذیرش آن خودداری می‌نماید. اما فردی که مبتلا به کمبود اعتماد به نفس باشد نمی‌تواند این موضوع را مدیریت کند و همیشه دیگران را بر خود مقدّم می‌دارد و خواسته های آنها را اجابت می کند.


15- بهانه جویی می‌کنند
فردی که به طور کامل دارای اعتماد به نفس باشد، زمانی که دیگران درباره اشتباهاتش با او صحبت می‌کنند واکنش تند و سریع نشان نمی‌دهد بلکه به صورت کاملاً منطقی به صحبت‌های شخص مقابل گوش داده و سعی می‌کند آن‌ها را در ذهن خود حلاجی کند تا متوجه شود در کدام قسمت دچار خطا و اشتباه شده است. اما فردی که اعتماد به نفس نداشته باشد زمانی که دیگران از او انتقاد کنند بهانه‌جویی می‌کند و سعی بر این دارد که برای اشتباهات خود دلایل منطقی را جلوه دهد و از پذیرش آنها خودداری کند.

16- فکر می‌کند خوب نیستند
افرادی که اعتماد‌ به‌ نفس پایینی دارند اغلب درباره خود اینگونه فکر می‌کنند که به اندازه کافی خوب نیستند به همین علت مدام درگیر این موضوع هستند تا بتوانند به گونه‌ای توانایی‌های خود را افزایش دهند و در نظر دیگران خوب جلوه کنند. آنها از پذیرش خودشان با تمام نقص ها و کاستی ها سر باز می‌زنند و توانایی این را ندارد که شخصیتشان را همانگونه که هست بپذیرند و به همین علت معمولاً دچار مشکل هستند و نمی‌توانند در این زمینه خودشان را قانع کنند که شخصیت آن ها با تمام توانایی هایشان به حد کافی خوب است.

17- از تغییر هراس دارند
افراد فاقد اعتماد به نفس کافی در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان می‌دهند زیرا نگران این موضوع هستند که تغییرات موجب شود شرایط به گونه‌ای تغییر کند که آنها دوست نداشته باشند و نتوانند آن را مدیریت کنند و به همین علت هیچ تلاشی برای اینکه بتوانند این موضوع را مدیریت کنند از خود نشان نمی‌دهند. تنها سعی می‌کنند که شرایط را در حالت سکون نگه دارند تا از ایجاد هرگونه تغییری خودداری نمایند و آرامش خود را بر هم نزنند در واقع شاید بتوان اینطور گفت که فرد فاقد اعتماد به نفس هیچگونه تلاشی برای خروج از منطقه امن ذهنی خود نمی‌کند به همین دلیل است که از تغییرات به هیچ عنوان استقبال نخواهد کرد.

18- گوشه گیر هستند و از اجتماع دوری می‌کنند
این مورد شاید واضح ترین و مهم ترین نوع از علائم کمبود اعتماد به نفس باشد. احتمالاً دیده‌اید افرادی را که به دلیل خجالت و کمرویی از جمع دوری می‌کنند و خیلی اجتماعی نیستند. این مدل افراد نه تنها اکثر اوقات تنها هستند و حال خوبی را تجربه نمی‌کنند، بلکه بعضاً حال جمعی که در آن حضور دارند را هم بد می‌کنند و انرژی افراد را می‌گیرند. فکر می‌کنم شما هم این رفتار را بارزترین علامت افراد بدون اعتماد به نفس می‌دانید و اصلاً گوشه گیری را مترادف نداشتن اعتماد به نفس می‌دانید. درست است؟
 

19- آرام صحبت می‌کنند
وقتی با افرادی که آرام و سر به زیر هستند صحبت یا معاشرت می‌کنید، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ رفت و آمد با این افراد را بیشتر می‌پسندید یا افرادی که فوق العاده پر انرژی و خوش صحبت هستند؟ مسلماً افراد پر انرژی را می‌پسندید. پس تا می‌توانید آرام صحبت نکنید چون شما را کم اعتماد به نفس نشان می‌دهد. این نوع افراد معمولاً نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند و معمولاً در جمع‌هایی که حضور پیدا می‌کنند سکوت اختیار می‌کنند و در یک گوشه‌ای ساکت می‌نشینند. خب، مسلماً بسیاری از افراد دوست دارند که در جمع‌ها شرکت کنند ولی به دلیل نداشتن شجاعت کافی و مهارت‌های لازم، نمی‌توانند کایر را برای خود از پیش ببرند. به همین منظور، ما برای شما مقاله‌ای به نام آموزش فن بیان و راه‌های تقویت آن را ترتیب داده‌ای که مرده را زنده می‌کند.

20- ترس از ابراز نظر دارند
افراد بی اعتماد به نفس همیشه از بیان نظرات خود ترس دارند و نمی‌توانند آن را ابراز کنند. همچنین حتی اگر در بدترین شرایط هم قرار بگیرند که مقصر این شرایط کسی دیگر باشد، از او انتقاد نمی‌کنند. انتقادی که کاملاً صحیح و به جا است و حقشان است که آن را داشته باشند. اما متأسفانه به دلیل نداشتن اعتماد به نفس یا خجالت و کمرویی، از بیان خواسته و انتقاد خود سر باز می‌زنند که این کار آن ها، فقط باعث اذیت و آزار خودشان می‌شود و نه هیچ کس دیگر! البته انتقاد نکردن و ترس از انتقاد کردن بیشتر به دلیل نداشتن عزت نفس است، کسی که به نظر خودش ایمان نداشته باشد، نمی‌تواند آن را بیان کند و فکر می‌کند که دیگران بهتر از او می‌دانند.

21- همه انتقادات را می‌پذیرند
همان طور که این افراد، نمی‌توانند از دیگران انتقاد کنند، به همان اندازه هم مورد انتقاد قرار می‌گیرند! انتقاد هایی که ممکن است بیجا و نادرست باشد. اما مشکل بزرگتر از جایی آغاز می‌شود که نداشتن اعتماد به نفس، مانع دفاع از خود در برابر انتقادات نا به جا می‌شود. افراد بدون اعتماد به نفس معمولاً همیشه این طور هستند و بدون هیچ چون و چرایی انتقاداتی که به سمتشان روانه شده را می‌پذیرند و همین موضوع، حس خودباوری را از آنها می‌گیرد و دیگر سراغ انجام هیچ کاری نمی‌روند و در نهایت، باعث عدم موفقیتشان می‌شود.

22- باور دارند که نمی‌توانند
همان طور که پیش تر هم گفتم، اگر حس خودباوری در ما از بین برود و باور “من نمی‌تواند” در ذهنمان شکل بگیرد، موفقیت از دسترسمان خارج خواهد شد. قدرت باور به خود می‌تواند معجزه کند و حتی بی استعدادترین و ناکارآمدترین افراد را به فردی کاملاً موفق تبدیل کند. اما متأسفانه افراد بدون اعتماد به نفس از داشتن نعمت قدرت باور به خود محروم هستند چون مدام با خود تکرار می‌کنند “من نمی‌توانم” و باور این قضیه باعث از بین رفتن فضای خوب ذهنی می‌شود که کلی اثرات منفی را به بار دارد. پس حتماً حواستان باشد که هیچ گاه این جمله را با خود تکرار نکنید چون اعتماد به نفستان را از دست می‌دهید. شک نکنید که شما “می‌توانید.”

23- احساس عدم توجه دیگران به آن‌ها دست می‌دهد
وقتی اعتماد به نفس نداشته باشی، دائماً با خود فکر می‌کنی که دیگران به تو هیچ توجهی ندارند و اصلاً انگار تو را نمی‌بینند! چه احساس بدی است! واقعاً افراد بدون اعتماد به نفس چگونه با داشتن چنین احوالاتی زندگی می‌کنند؟ وقتی از دیگران و توجهشان نا امید شوید، مسلماً از زندگی و انجام کارهای جدید هم نا امید می‌شوید و قید همه اهداف و رویاهایت را می‌زنید. مگر نه؟ پس این ویژگی افراد بی اعتماد به نفس به قدری خطرناک است که می‌تواند در آینده و موفقیتشان تأثیر به سزایی داشته باشد. اگر این ویژگی را دارا هستید، پیشنهاد من این است که همین الآن برای از بین بردن آن کاری کنید چون ممکن است یک ساعت دیگر دیر باشد و باز هم موفقیتی را به خاطر داشتن حس مهم نبودن و دیده نشدن از دست بدهید.

24- ترس از شروع کار جدید را دارند
وای بر این ترس بزرگ! ترسی که سد مستحکمی در برابر درخشیدن و موفقیت ماست. اگر ما نتوانیم هیچ کار جدیدی را شروع بکنیم، مسلماً زندگیمان در همین حد باقی خواهد ماند و هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد در نتیجه، در منطقه امن ذهنیمان باقی می‌مانیم. منطقه ای که ما را از انجام کارهای جدید منع می‌کند و اعتماد به نفس، تنها نیرویی است که می‌تواند ما را از این منطقه خارج کند. غلبه بر ترس یکی از کارهای دسته اولی است که برای بالا بردن اعتماد به نفس ضروری است. پس به دلیل همین اهمیت، ما مقاله‌ای را به نام ترس چیست نوشته‌ایم. مقاله‌ای با راهکارهای بسیار زیبا که غلبه بر ترس‌ها را به کار خیلی آسانی تبدیل خواهد کرد. نداشتن اعتماد به نفس، حضور ما در این منطقه را تضمین می‌کند و شک نکنید که اگر اعتماد به نفس خود را بالا نبریم، تا ابد در این منطقه امن خواهیم ماند. منطقه ای که همان طور که گفتم مانع شروع کارهای جدید و در نتیجه، عدم پیشرفت ما می‌شود.

25- در برابر مشکلات کم طاقت هستند
افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، معمولاً تا به یک مشکل کوچکی بر می‌خورند؛ از ادامه مسیر نا امید می‌شوند و دیگر به سراغ کاری که انجام می‌دادند نمی‌روند! در حالی که همه بزرگان و افراد موفق دنیا در زندگیشان شکست های فوق العاده سخت و مهلکی داشته اند که هر کس دیگری جای آنها بود، ممکن بود زیر بار مشکلات کمر خم کند. اما آن ها ایستادگی کردند و همین، عامل اصلی موفقیتشان شد. حال اگر ما بخواهیم بدون مشکل به موفقیت برسیم که دیگر موفقیت لذتی ندارد! همین سرسختی و پشتکار است که در نهایت به موفقیت ختم می‌شود. پس افرادی که اعتماد به نفس ندارید، حواستان باشد که در مسیر موفقیت مشکلات بسیار زیادی گریبان گیر شما خواهند بود و نباید با برخورد به اولین آن‌ها، قید رسیدن به اهدافتان را بزنید.

26- خودشان را توجیه می‌کنند
یکی دیگر از نشانه های افراد فاقد اعتماد نفس این است که آنها به طور مرتب در حال مقایسه کردن بیش از حد خود با دیگران می باشند. این افراد آن قدر این کار را به صورت افراطی انجام می‌دهند که گویا دیگران برای آنها مهم تر از خودشان می باشند؛این افراد معمولاً برای دیگران زندگی می کنند تا خود. به قولی در زندگی خود نقش یک بازیگر را دارند، بازیگری که برای طرفدارانش زندگی خود را بازی می‌کند. افراد با اعتماد به نفس پایین با این کار می خواهند مطمئن شوند که درجه بالایی دارند و از استاندارد قابل توجی برخوردارند اما مشکل کار آنها همین جاست؛ از آنجا که دست بالای دست بسیار است، این افراد وقتی می‌بینند کسانی هستند که از آنها بسیار بهتر هستند قافیه را می بازند و به صورت کاملاً ناامیدانه به ادامه زندگی خود می پردازند. مقایسه کردن علامت نداشتن اعتماد به نفس در ادامه به رفتارهایی خواهیم پرداخت که از پایین بودن اعتماد به نفس شما حکایت دارند.


27- از پیروزی‌هایشان لذت نمی‌برند
وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین قادر نیستند از دستاوردهای خودشان لذت ببرند. همه‌موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.


28-  منفی‌بافی می‌کنند
از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده‌ی بی‌نوایشان نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند و مانند بمبی بزرگ از نفرت و بدبینی، هر لحظه ممکن‌ است منفجر بشوند. برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.


منابع
وبسایت های:
*دکتر داود نجفی توانا
*روزیانو
*گام برتر
مرجع : روزیاتو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...