جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ / ۰۶:۵۹
کد مطلب: 51210
۲

مشاوره روانشناسی راهکار ارتقای سلامت روانی کودک ونوجوان

مشاوره روانشناسی راهکار ارتقای سلامت روانی کودک ونوجوان
دکتر مهدی قاسمی اظهار داشت: مشاوره نوعی از خدمات روانشناسی به شمار می رود و مشاوره کودک و نوجوان ضمن کمک به درمان اختلالات دوران کودکی و نوجوانی، به والدین کمک می کند تا در مسیر تربیت فرزند، آموزش های لازم را کسب و در جهت ارتقای سلامت روان فرزند یا فرزندان حرکت کنند.

وی با بیان اینکه تربیت فرزند فارغ از مسایل ژنتیکی و دوران بارداری، بلافاصله پس از تولد آغاز می شود و ممکن است حتی پدر و مادر در برخورد با نوزاد خود نیز با چالش های زیادی روبرو شوند، افزود: روان درمانگر می تواند به والدین بهترین شیوه فرزندپروری را از جمله نیازهای رشدی و سلامت روان بیاموزد.

این رواندرمانگر افزود: در صورت بروز اختلالات شناختی رفتاری در کودک و نوجوان، روانشناس در جلسات مشاوره تلاش می کند تا بیمار با بروز هیجانات و احساسات، خود را از طریق کارهای هنری و یا بازی، این رفتارها را به راحتی شناسایی و آموزش های لازم در مورد نوع رفتار و ابراز هیجان را بهتر و بیشتر بیاموزد.

قاسمی گفت: درمانگر تلاش می کند در این جلسات کودک و نوجوان، مشکلات خود را بازگو و از طرفی والدین بهترین شیوه و راهکار سازگاری با احساسات فرزند را درک و بیاموزد.

در جلسات مشاوره روانشناسی تلاش می کند مهارت های مقابله ای با هیجانات لازم به خانواده ها را ارائه کرده تا بتوان در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه درمانگر در این جلسات نخست تلاش می کند والدین را از روش های تربیتی آگاه و در مراحل بعدی بیمار خود را از مهارت های زندگی و اجتماعی که به اندازه کافی آشنایی ندارد، برخوردار سازد، افزود: در این جلسات فرد یا افرادی که با مشکلات سوگ و فقدان والدین مواجه اند، کودک یا نوجوانانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند، بیماری که با مشکلات روحی نظیر افسردگی، استرس و کمبود اعتماد به نفس مواجه است و یا کودک و نوجوانی که به اختلالات دوران کودکی نظیر اختلالات رفتاری، عصبی، رشدی و بیماری های ژنتیکی و کروموزومی مبتلا است شناسایی و در جهت رفع و یا کاهش مشکل آنها تلاش می شود.

قاسمی تربیت فرزندان را در هر سن جایز دانست و یادگیری اصول کنترل احساسات و روانشناسی کودک و نوجوان توسط والدین را برای شکوفایی زندگی اجتماعی و آینده فرزندان بسیار با اهمیت خواند و ضمن تاکید بر صبر و حوصله و تغییر رفتار پدر و مادرها تصریح کرد: تعداد و زمان برگزاری جلسات مشاوره روانشناسی بستگی به موضوع و نوع بیماری فرد مبتلا به اختلال دارد و هرچقدر خانواده ها نسبت به حضور در جلسات روانشناسی اهمیت دهند به همان میزان در جهت رفع و یا کاهش بیماری قدم خواهند برداشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...