سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۴
کد مطلب: 51218
۴
۱۰
خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟

فشار روانی پس از آزمون/ هوای کنکوری‌های ۹۹ را داشته باشید

نرگس عزیزی
فشار روانی پس از آزمون/ هوای کنکوری‌های ۹۹ را داشته باشید
کنکور سال ۹۹ بالاخره برگزار شد، اما ظاهرا داستان‌های مربوط به کنکور تمامی ندارد. در یکی از آخرین موارد، شنبه خبری منتشر شد که پسری ۱۹ ساله با معدل ۱۹ و نیم و بعد از یک سال درس خواندن به این دلیل که احساس کرده در کنکور موفق نخواهد شد، تصمیم هولناکی گرفته و خود را از بالای ساختمانی بلند به پایین پرت کرده است.

او یک سال خودش را در خانه حبس کرده و درس می‌خوانده تا در رشته دلخواهش قبول شود و بالاخره روز کنکور رسیده و نتوانسته بوده آن‌طور که دلش می‌خواسته به سوالات پاسخ بدهد و ... (منبع خبر: رکنا) واقعیت این است که این مورد از نظر تجربه کردن فشار و استرسی شدید که باعث شود نوجوان کنکوری دست به چنین کاری بزند، استثنا نیست. نوجوانان زیادی در سال کنکور و به ویژه ماه‌های پایانی آن تمام وقت مضطرب هستند و تعداد قابل توجهی هم افسردگی را تجربه می‌کنند، اما ما به عنوان والد، معلم، دوست یا عضوی از خانواده یک فرد کنکوری چه کار‌هایی می‌توانیم بکنیم تا فشار روی نوجوانان کنکوری را کم کنیم؟


نظرات خودتان را به درستی بشناسید
اگر از ما بپرسند آیا با خراب کردن کنکور یا نرفتن به دانشگاه، زندگی به آخر می‌رسد، غالب ما خیلی سریع می‌گوییم نه و بعد هم می‌توانیم سخنرانی‌هایی در رد چنین گزاره‌هایی ارائه دهیم، اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید اگر اغلب ما باور نداریم که خراب کردن کنکور آخر دنیا نیست، پس این همه فشار روی نوجوانان از کجا می‌آید؟ واقعیت این است که نه در حرف، که در عرصه عمل بسیاری از ما اهمیت زیادی برای کنکور و دانشگاه رفتن و درس خواندن در رشته‌هایی خاص و در دانشگاه‌هایی محدود قائل هستیم. اما چطور می‌توانیم تا حدی این نگرش را در خودمان تعدیل کنیم؟


دنیا را گسترده‌تر ببینید
اگر استرس زیادی درباره نتیجه کنکور فرزند خود دارید یا احساس می‌کنید او در این روز‌های بعد از کنکور به شدت مضطرب است، این فعالیت را تنها یا دو نفری انجام دهید. فهرستی از افراد موفق در رده سنی چهل تا پنجاه سال تهیه کنید. این افراد ممکن است از نزدیکان شما باشند، یا در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسید، یا چهره مورد علاقه شما یا فرزندتان در زمینه‌های مختلف باشند. سپس مروری بر وضعیت تحصیلی این افراد داشته باشید.
اما چرا این سن؟ چون که موفقیت حرفه‌ای در این سن، پایدارتر است و می‌تواند دید بهتری از موفقیت در طولانی مدت در اختیار شما قرار دهد. بعد از این بررسی آن وقت شما بهتر از قبل متوجه خواهید شد که موفق بودن وابسته به درس خواندن در تنها چند رشته پرطرفدار نیست، درس خواندن در یک دانشگاه غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد فاجعه نیست و البته کنکور تنها فرصت زندگی برای کسب فرصت پیشرفت نیست. در کنار اصلاح نگرش، اما در رفتار هم لازم است در ارتباط با نوجوانان کنکوری در این روز‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.


هوای کنکوری‌های ۹۹ را داشته باشید
روز‌های بعد از کنکور تا زمان اعلام نتایج، دوره آسانی برای نوجوانان نیست. امسال هم با توجه به شرایط متفاوتی که تجربه می‌کنیم، وضعیت بدتر شده است. سعی کنید برای این مدت به صورتی ویژه برنامه‌هایی آرامش‌بخش برای فرزندتان ترتیب دهید.

و اما چند توصیه:
اگر فرزندتان بعد از کنکور اعلام کرده که کنکور را خراب کرده و به شدت مضطرب است، هوای او را داشته باشید. سرزنش در این شرایط نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند که می‌تواند عوارضی شدیدتر به دنبال داشته باشد.

بسیاری از نوجوانان تلاش می‌کنند اضطراب خود را پنهان کنند و درباره آن حرفی نزنند. در این شرایط اضطراب می‌تواند خود را به اشکال دیگر نشان دهد؛ مواردی، چون از کوره در رفتن ناگهانی، بدرفتاری، بدخوابی و حتی انجام کار‌های خطرناک. در این شرایط در عوض سرزنش یا بازخواست بابت بدرفتاری، سعی کنید با همدلی به نوجوان خود کمک کنید و یادتان باشد قرار نیست به عنوان والد یک نوجوان هر خطای او را به رویش بیاورید. پس از خطا‌های کوچک او کامل چشم‌پوشی کنید تا آرامش بیشتری را در این روز‌ها تجربه کند.

اگر نوجوان کنکوری شما در روز‌های قبل صحبت از این کرده که اگر کنکور را خراب کنم، خودم را می‌کشم یا من تحمل قبول نشدن در رشته مورد علاقه‌ام را ندارم و اگر قبول نشوم، کارم را تمام می‌کنم و ... موضوع را جدی بگیرید و حتما به دنبال کمک گرفتن از متخصص برای کمک به او باشید.


سخنی با جوانان: ثابت کنید به بلوغ روانی رسیده‌اید
اگر شما امسال کنکور داده‌اید و این روز‌ها از استرس نتیجه احساس ناخوشی می‌کنید، تعجب نکنید! همه ما در نتیجه استرس بالا حال‌مان بد می‌شود و این موضوع نشانه بی‌عرضه بودن ما نیست. این روز‌ها مهم است که بتوانید راه‌هایی برای آرام کردن خود پیدا کنید. خواب مناسب و منظم کمک خیلی زیادی می‌کند تا استرس، شما را کمتر آزار دهد.
در این روز‌ها قهوه، نوشابه و به ویژه نوشابه‌های انرژی‌زا کمتر مصرف کنید. در نهایت اگر احساس می‌کنید به آینده بدبین هستید، سطح اضطرابی که تجربه می‌کنید بالاتر از توان شماست یا اگر افکار خودکشی سراغ شما آمده است، سکوت نکنید. با فرد قابل اعتماد بزرگ تری، صحبت کنید و یادتان باشد کمک گرفتن در زمان مناسب، یکی از نشانه‌های بلوغ روانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
امسال که کرونا روان همه را در هم ریخت و آموزش درستی هم نبود و مرتب صحبت از تغییر زمان امتحان بود و همه این عوامل باعث عدم آرامش دانش آموزان شد و دست آخر هم تیر خلاص را طراحان از خدا بیخبر زدند آنها که خودشان و فرزندانشان سهمیه خاص دارند و نگران این مسائل نیستند.خدا به حق همین ماه محرم در همین دنیا نتیجه کارشان راببینند
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که خدا تقاص ما و بچه هامون را ازشون بگیره
اميرحسين
Iran, Islamic Republic of
در اين شرايط بد كرونايي و جنگ اقتصادي و گراني واقعا دريغ از يك همدلي با ملت از سوي سازمان سنجش. طراحان سئوال كنكور امسال علوم تجربي در دروس فيزيك و شيمي و ادبيات و... گويا خيلي از دست مردم شاكي شده بود . سئوالات امسال اصلا استاندارد نبود و بسيار سخت و كينه توزانه طرح شده بود . من يكسال زنداني بودم تو خونه . تو روحت
پورموسي
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر طراح سوالات که شناختی از دنياي يك نوجوان پراميد و آرزو ندارد شك نكنيد طراح سئوالات از وزارت علوم بودن نه از وزارت آموزش و پرورش. 12 سال بچه ها زير نظر آموزش و پرورش تربيت ميشن يكماه بعد امتحانات نهايي ديپلم، وزارت علوم و سازمان سنجش ميان به بهانه برگزاري كنكور امانت هاي آموزش و پرورش را تحويل مي گيرن و اين بلاها رو سربچه ها ميارن. بخاطر اين محاسبات غلط و ترويج نااميدي و ياس ، روساي سازمان سنجش بايد با اين سئوالات غير استاندارد بركنار بشن
کیانی
Iran, Islamic Republic of
منم اگه قبول نشم خودمو میکشم 😔
Iran, Islamic Republic of
كياني جان واقعا اگه اينجوري فكر ميكني ببخشيدا خيلي احمقي .حيف جوانيت نيس بخواي با دانشگاه رفتن هدرش بدي . بجاي اين فكرهاي بيخود برو تلاش کن فوتباليست يا خواننده يا هر هنري كه دوست داري شو، بعد چندسال مي بيني تو زندگي از خيلي ها كه دانشگاه رفتن شادتر، موفق تر و مشهورتر شدي.و پدر و مادرتو سربلند می کنی. دنيا رو زياد داري سخت ميگيري . هرچي كه قسمتت باشه همون ميشه . افرين
Iran, Islamic Republic of
ارزش وجودی شما بیشتر از کنکور است ،لیاقت شما بچه های این سرزمین در کنکور خلاصه نشده است ،انشاالله در رشته دلخواهتون قبول می شوید و اگر هم یک درصد نشدید هنوز در اول راه هستید و فرصت بسیار است .توکلتان بخدای بالا سر باشه .
درد آشنا
Iran, Islamic Republic of
با سلام ،امیدوارم مسئولان محترم پرچمدارلغو کنکور، زودتر دست بکار بشن ،بساط این همه کلاسهای جورواجور و تست های بیخود را جمع کنند ،مگر طفلی بچه ها چه گناهی کردند که هیچ از کودکی خود درک نکردن،بجای آموختن علوم مختلف و ورزشهای سالم باید زیر وبم یک کتاب رو بکشن بیرون که طراح ایندفعه با چه مقوله ای بچه ها را بازی میدهد ،و وقتی پا به عرصه کنکور میذارن چیزی برای ارائه ندارن چراکه با مدارس غیر دولتی و خاص و هزینه های آنچنانی نمی توانند رقابت کنند،وقتی همه در یک سطح آموزشی قرار گرفتند عادلانه است کنکور یکسانی گرفته شود و واقعا یک پزشک نیاز داره این همه تست های عجیب و غریب را تجربه کند،در روش پذیرش باید تجدید نظر کرد. بستر برای سایر رشته ها فراهم شود صنعت مان رو به فناست و اینجا ست که رشته های مهندسی به سرانجام نمی رسن دانشگاه شریف رویا می شود و راهی برای رفتن به سوی کشورهایی که فقط مغز های آنها را میخواهن و گرنه ملیتمان تحریم است . ،کوتاهی های ما جان فرزندانمان را می گیرد.این بچه ها همان نسلی هستند که خانواده سالهای سال سرمایه مالی و جانی خودشان را صرف رویش آنها کرده اند و مسخره ترین واژه کنکور آنها را به نیستی می کشد.
نامشخص
Iran, Islamic Republic of
سلام امسال کنکور ۹۹ انسانی خیلی سخت بود مسولان واقعا حال کنکوری ها رو درک نکردن از یه طرف فشارماسک و استرس آزمون و.تا بعضی مسائل دیگر .....
Iran, Islamic Republic of
شما اگه تو کنکور علوم تجربی شرکت می کردی چی می گفتی؟ هم سئوالاتش سخت بود و هم تعداد شرکت کننده اش چهار برابر علوم انسانی
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن