پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ - 24 Jun 2021
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 51226
۲

اختلال وسواس فکری، نتیجه تصویرسازی منفی

اختلال وسواس فکری، نتیجه تصویرسازی منفی
زینت صائمی مي گويد: وقتی فردی به دلایل مختلف بیش از حد تحت فشار و استرس قرار می گیرد و در همین حین در مسائل روزمره زندگی غرق می شود و نمی تواند از مشکلات خود ساخته رهایی یابد، در این هنگام می گویند این فرد دچار اختلال و سردرگمی و یا وسواس فکری شده و ضمن احساس محدودیت، زندگی را برای خود تمام شده می پندارد.
 
اين رواندرمانگر با بیان اینکه در بدترین شرایط ممکن باید اذعان کرد افراد مبتلا به وسواس فکری با تلقین وارده به خود این افکار را ساخته اند، ‌افزود: این عده با وجود استرس و فشارهای وارده با توسل به افکار پریشان، حصاری به دور خود کشیده که به هیچ وجه نمی توان آن را از میان برداشت و این موارد جملگی ناشی از فکر و خیال زیاد است.

بهترین راهکار برای مهار فکر کردن زیاد پذیرش آگاهانه است. بدین صورت که در مورد صلاحیت و یا آینده کاری به سرعت شروع به ارزیابی افکار ناخواسته نکنیم. در صورت بروز فشارهای درونی بدون آنکه در تلاش برای رفع یا درک فکر ناخواسته‌ باشیم باید به فعالیت های دیگری مشغول شد.

همانطور که فکر کردن وسواس‌گونه و بیش از حد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، در مقابل می توان از طریق خودآگاهی و انجام تمرینات ذهنی این افکار را مهار و یا با شناخت محرک ها، از زیاد فکر کردن جلوگیری کرد.

عادات و محرک‌های زیادی وجود دارد که باعث زیاد فکر کردن در بین فرد یا افراد مبتلا به وسواس افکار می‌شود. این عده باید از زمان حمله افکار مخرب آگاه باشند. برای کاهش استرس بوجود آمده باید علائم حساسیت زا را از خودر دور کرد. تلاش شود افکار را مدیریت یا حتی الامکان سرکوب کرد تا دچار اضطراب نشد.

فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری زمانی می تواند خود را از بیهودگی و استرس افکار منفی پیش آمده برهاند که تجربیات گذشته را مرور کند. به عبارتی راه‌حل بهتر و پیامدهای مثبتی را که داشته یکبار دیگر در ذهن به گردش درآورد.

طبق تحقیقات به عمل آمده راهکار دیگر مهار افکار مخرب و استرس زا می تواند نوشتن یا مطالعه بسیار باشد. تجربه ثابت کرده افرادی که دائما در حال نگارش هستند بویژه نوشتن خاطرات و یا به نوعی با خواند کتاب سروکار دارند، این عده بسیار کمتر به سمت وسواس فکری کشیده و از طرفی به اضطراب و استرس کمتر دچار خواهند شد.

 صائمی افزود: افرادی که به نوشتن عادت دارند بهتر می توانند افکار خود را کنترل و از طرفی نه تنها نوشتن دیدگاه این دسته افراد را به زندگی تغییر می دهد بلکه می تواند به راحتی در ایجاد روابط عمومی با دیگران تاثیر گذارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خانواده درمانی (زوج درمانی)  چیست؟
نگرانی چیست؟
روانشناسی کودک چیست و چرا اهمیت دارد؟
نشخوار فکری چیست؟ راه‏‌های مقابله با آن کدامند؟
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟
استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد
طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.