کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رتبه دوم دکترای روانشناسی: تربیت نسل آینده نیازمند افزایش سطح سواد است

خبرگزاری ایرنا , 12 شهريور 1399 ساعت 13:19

«شیرین امانی» از اهالی شهر آشخانه خراسان شمالی، دارنده رتبه دوم دکترای روانشناسی تربیتی، معتقد است برای تربیت نسل آینده باید سطح سواد و تحصیلات خود را افزایش دهیم تا در کلاس درس بتوانیم به بهترین شکل پاسخگوی سووالات دانش‌آموزان باشیم.


«شیرین امانی» از اهالی شهر آشخانه خراسان شمالی، رتبه دوم دکترای روانشناسی تربیتی، معتقد است برای تربیت نسل آینده باید سطح سواد و تحصیلات خود را افزایش دهیم تا در کلاس درس بتوانیم به بهترین شکل پاسخگوی سووالات دانش‌آموزان باشیم.
 
وی که بدون استفاده از سهمیه این رتبه را کسب کرده و از رتبه ۱۴ آزمون دکتری سال قبل، به رتبه دوم امسال رسیده، آموزگار و دارای مدرک کارشناسی الکترونیک است اما در مقطع ارشد تغییر رشته داده و اکنون رتبه دوم دکترای روانشناسی تربیتی را کسب کرده است و به قول خودش کسب این مرحله با تلاش های بسیار و همراهی خانواده اش ممکن شده است.

امانی، پارسال علیرغم داشتن رتبه ۱۴ از تحصیل در مقطع دکتری انصراف داد، زیرا دانشگاه فردوسی مشهد دانشجو نگرفت و او امیدوار است امسال در این دانشگاه ادامه تحصیل دهد.

وی در مورد چگونگی رسیدنش به این مرحله و کسب رتبه دوم دکترای روانشناسی تربیتی می گوید: هر که در درس خواندن روش خود را دارد اما باید ببیند بهترین روش چیست و من هم مانند دیگر افراد ابتدا کتاب هایی را که باید بخوانم انتخاب کردم و به همین دلیل به سراغ کتاب های مرجع و منابع اصلی رفتم.

او در ادامه می افزاید: پس از خواندن کتاب های مرجع به سراغ کتب کمک آموزشی رفتم و خواندن را با روزی ۲ تا سه ساعت آغاز کردم اما برای داشتن رتبه تک رقمی باید به ویژه در ۴۰ روز، ساعت مطالعه را زیاد کرد و به همین دلیل در این مدت تا کنکور دکترا  مطالعاتم را به هفت ساعت مستمر در روز رساندم.

این بانوی آموزگار می گوید: یکی از عواملی که باعث موفقیت در درس خواندن و گرفتن نتیجه مطلوب می شود، تمرکز است و در واقع به نظر من داشتن تمرکز از زمان مهمتر است و کیفیت مطالعه را بالا می برد به طوری که اگر ۳ ساعت با تمرکز مطالعه شود بهتر از آن است که ساعات بیشتری بدون تمرکز به مطالعه بپردازیم.

امانی به دانشجویان و همه افرادی که برای آزمون آماده می شوند توصیه می کند در هنگام خستگی و یا زمانی که فکرشان مشغول  است درس را برای چند ساعت کنار بگذارند و می افزاید: به دیگران می گویم با کمال‌گرایی منفی در درس خواندن موافق نیستیم و باید آن را کنار بگذاریم و به گمانم تجربه نیز ثابت کرده که نباید تمام زمانمان را صرف خواندن کنیم بلکه کیفیت مطالعه و تمرکز مهم تر است.

وی می گوید: من و ۲ دوست دیگرم با هم درس خواندیم و با وجود این که سطح علمی خوبی هم داشتیم باز هم برخی نکات و یا موضوعاتی را که مبهم بود با هم در میان می گذاشتیم و در نهایت توانستیم رتبه های اول تا سوم را کسب کنیم.

این بانوی ۳۳ ساله اضافه می کند: در ۱۷ سالگی ازدواج کرده و اکنون دارای ۲ فرزند ۱۳ و سه ساله ام، اما علاقه من به تحصیل به اندازه ای بود که توانستم با همراهی خانواده حتی به دانشگاه نیز بروم و همسرم و خانواده ام در این راه همیشه همراه من بودند و حمایت خانواده مهمترین پشتیبان من بود که توانستم این رتبه را کسب کنم و مادرم و حتی دختر ۱۳ ساله ام نیز به من کمک می کردند تا درس را رها نکنم.

 امانی با تاکید بر ضرورت ارتقای علم و آگاهی، می افزاید: من به عنوان یک آموزگار، باید به فکر ارتقای سطح علمی خود باشم زیرا وظیفه تربیت نسل آینده را دارم و اگر سواد و اطلاعات کافی نداشته باشم نمی توانم در انجام این وظیفه خطیر موفق عمل کرده و رسالت خود را به درستی به انجام برسانم.

وی در خصوص وضعیت زادگاه خود شهرستان مانه و سملقان می گوید: ما در منطقه محرومی زندگی می کنیم که البته دانش آموزان با استعدادی دارد اما روستاهای ما محرومیت های زیادی دارند و دلم می خواهد درس خواندن من به آنها نشان بدهد که می توانند به آنچه می خواهند برسند و ببینند زمانی که معلمشان توانسته درس بخواند، آنها نیز می توانند.  

امانی می افزاید: دانش آموزان برای ادامه تحصیل باید ببینند به چه رشته ای علاقه و یا چه کاری را دوست دارند، اما به آنها توصیه می کنم که به هر کاری که وارد می شوید تلاش کنید که بهترین شوید اما هیچ فرقی نمی کند که این رشته و کار چه باشد، می خواهد مکانیکی، نجاری، کشاورزی و یا تحصیل در یک رشته دانشگاهی باشد.

همچنين محبوبه وحدانی، اهل روستای محروم «قِلّی» از توابع شهرستان جاجرم خراسان شمالی نیز امسال موفق به کسب رتبه نخست کنکور دکتری در رشته مشاوره شده بود.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.
 


کد مطلب: 51267

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51267/رتبه-دوم-دکترای-روانشناسی-تربیت-نسل-آینده-نیازمند-افزایش-سطح-سواد

میگنا
  https://www.migna.ir