چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - 30 Sep 2020
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۰
کد مطلب: 51322
۱

چرا نباید قوز کنیم؟

چرا نباید قوز کنیم؟
پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در خصوص عوارض قوز کردن، اظهار کرد: علت اصلی قوز کردن یا انجام کار‌هایی رو به پایین است که به اقتضای شغل انجام می‌دهیم و یا استفاده مکرر از گوشی تلفن همراه، مانیتور، کامپیوتر و لپ تاپ است که مجبور هستیم سر را به سمت جلو ببریم.
 
در چنین شرایطی بعد از ده دقیقه عضلات اطراف ستون فقرات خسته می‌شوند و دیگر آن را صاف نگه نمی‌دارند که ناخودآگاه این امر سبب می‌شود ستون فقرات به سمت جلو خمیده شود. این خمیدگی زمانی که طولانی مدت ادامه پیدا می‌کند باعث چرخش شانه‌ها به سمت جلو شده و کوتاهی عضلات جلوی شکم را به دنبال دارد.

همچنین در پی کوتاهی عضلات جلوی شکم و سینه، عضلات پشت ستون فقرات در حالت کشیده قرار می‌گیرند و به مرور زمان ضعیف شده و دیگر توانایی صاف نگه داشتن قامت را نخواهند داشت. زمانی که ستون فقرات به سمت جلو خمیده می‌شود و ما به اصطلاح قوز می‌کنیم برای اینکه راستای نگاهمان را مستقیم نگه داریم به صورت ناخودآگاه سر را به سمت عقب میبریم که این سبب می‌شود قوس گردن نیز افزایش یابد و این امر ضعف عضلات جلوی گردن و کوتاهی عضلات پشت ناحیه گردن را به همراه خواهد داشت.
 

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: همانطور که می‌دانید به طور کلی شرایط بیومکانیکی نرمال ستون فقرات بر اثر قوز کردن به هم می‌ریزد و این امر در نهایت سبب می‌شود مفاصل پشتی گردن تحت فشار قرار گیرد که امکان دارد فرد به مرور زمان دچار آرتروز گردن و در برخی موارد دچار بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن و فشار بر روی ریشه‌های اعصاب شود. در چنین حالتی فرد معمولا با احساس درد، گزگز، مورمور و خواب رفتگی در اندام‌های فوقانی رو به رو خواهد شد.
او بیان کرد: ضعف عضلات گردن سبب می‌شود تا فرد دچار سردرد، سرگیجه و حالت تهوع شود. زمانی که عضلات پشت گردن به علت قوز کردن کوتاه ‌شود فرد براثر ایجاد تغییر در قوس کمر دچار انواع کمر درد‌ها می‌شود؛ زیرا قوز کردن سبب خواهد شد تا ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج شود.
 

راه‌های جلوگیری از قوز کردن
این فیزیوتراپیست گفت: افرادی که به اقتضای شغل خود مجبور هستند طولانی مدت پشت میز بنشینند بهتر است پس از یک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کار کردن و پشت میز نشستن، در کنار دیوار قرار گرفته و سینه خود را به دیوار بچسبانند تا در این حالت عضلات ناحیه سینه تحت کشش قرار گیرد.

همچنین می‌توانیم چرخش شانه‌ها به سمت جلو و عقب را داشته باشیم تا با این کار عضلات پشت کتف و بالای سرشانه نیز تقویت شوند. به این صورت می‌توانیم عضلات ثبات دهنده ستون فقرات را نیز تقویت کنیم و مانع از این شویم که با قوز کردن فشاری بر روی ستون فقرات و نواحی گردن ایجاد شود.


عوارض گوارشی قوز کردن
زمانی که ستون فقرات به سمت جلو حالت خمیده پیدا می‌کنند غلاف عضلانی که در بدن وجود دارد دچار چسبندگی شده و کوتاه می‌شود. این حالت مانند آن است که فرد یک لباس بسیار تنگ را بپوشد، لباس همه مفاصل و عضلات بدن را دربر می‌گیرد و کل سیستم گوارش، سیستم‌های احشایی و عضلانی- اسکلتی را تحت فشار قرار می‌دهد که این موضوع سبب می‌شود تا عملکرد روده‌ها و دستگاه گوارش نیز دچار آسیب شود؛ در نهایت فرد با درد در ناحیه کمر و ستون فقرات روبه رو خواهد بود. به این نوع از کمردرد‌ها و درد‌های ستون فقرات ناشی از قوز کردن اصطلاحاً درد‌هایی با منشا احشایی می‌گوییم که آزاد کردن فاشیای این ناحیه می‌تواند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را به حالت اولیه بازگرداند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

احتمال دو برابری ابتلا به اختلال شناختی با خواب کمتر
ایگو/ من و «سلامتِ روان»
فکر می‌کنید چقدر وسواس فکری دارید؟
راهنمای تغذیه بالینی بیماران مبتلا به کرونا
چگونه انتخاب رشته‌ای رایگان داشته باشیم؟
خبرچینی و تمسخر و اسکرین‌شات ممنوع!
اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد
نشانه‌ای که جزو ۱۰۰ علائم ویروس کرونا نیست
روزشمار هفته بهداشت روان اعلام شد
میزان خواب کودک در سنین مختلف
مشاوران مطرح زمینه های مختلف روانشناسی کدامند؟
رتبه اولی‌های کنکور چه رشته‌ای انتخاب می‌کنند؟+عكس
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم