کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خیانت؛ اپیدمی رایجِ این روز‌ها

باشگاه خبرنگاران , 23 شهريور 1399 ساعت 21:50

اگرچه خیانت، یکی از معضلات جدّی جامعه است، امّا با مراجعه به روانشناس و گفت و گوی صحیح، می‌توان، این معضل را تا حدّ زیادی برطرف کرد.


برخی از گزارش‌های دادگاه‌های خانواده و آمار طلاق‌ها حاکی از آن است که آمار خیانت به همسران در جوامع مختلف بنا به دلایل گوناگون، در حال افزایش است که از جمله دلایلی که روانشناسان برای این موضوع برشمرده اند می‌توان به سردی روابط، انتقام گرفتن از همسر، اختلال روانشناختی و... اشاره کرد.
 
خیانت، پدیده‌ای است که در سالیان گذشته، بیشتر از طرف مردان صورت می‌گرفت، امّا مطالعات جدید ثابت کرده اند که اخیرا، زنان هم به این ناهنجاری اجتماعی روی آورده اند که نه تنها برای زوجین بلکه برای جامعه نیز تبعاتی را در پی خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت در زندگی مشترک این است که اقتدار مرد و احساسات زن باید در محیط خانه ارزشمند شمرده شوند و اگر خیانت از طرف هر یک از زوجین اتفاق بیفتد، این عناصر مهم زیر سوال می‌روند و تجربه‌ای دردناک برای آن‌ها خواهد بود. زیرا هریک از آن‌ها این احساس را خواهند داشت که در زندگی مشترک خود، کم گذاشته اند و پس از خیانت، احساس حقارت می‌کنند.

راحیل شمسایی، روانشناس، با اشاره به این که، اخیرا، مسئله خیانت بسیار شایع شده است و جزو مسائل و مشکلات پیچیده اتاق درمان روانشناسی محسوب می‌شود، اظهار کرد: مسئله خیانت به قدری پیچیده است که روانشناسان معمولا در درمان خیانت به صورت سیستمی عمل می‌کنند.

وی در رابطه با معنای خیانت از نظر روانشناسی تصریح کرد: وقتی هرگونه ارتباط با جنس مخالف، چه به صورت کلامی، احساسی و یا به صورت ارتباطی، بدون اجازه همسر صورت گیرد، این رابطه به عنوان خیانت محسوب می‌شود که نکته اصلی آن این است که اگر همسر به صورت پنهانی ارتباط برقرار کند خیانت شکل گرفته است.
این روانشناس در رابطه با تفاوت خیانت و ازدواج مجدد گفت: گاهی اتفاق می‌افتد که یک مرد، همسر دوم اختیار می‌کند و زن اول در جریان ارتباط وی است که در حقیقت، این خیانت محسوب نمی‌شود، امّا وقتی که ارتباط کلامی، پیامی، احساسی و جنسی در قالب پنهانی باشد خیانت است.

فرد خیانت کار در ابتدا دلیل خیانت خود را متوجه نمی‌شود چرا که معمولا این خیانت از روابط‌ بسیار سطحی به وجود می‌آید و فرد به تدریج و آرام آرام، در این مسیر پیش می‌رود که اصولا به دلیل وجود خلا‌های عاطفی یا درونی افراد است که این مردان و زنان به سمت فرد دیگری سوق پیدا می‌کنند که این اتفاق در آقایان، بیشتر به صورت روابط همکاری رخ می‌دهد.

زمانی که ارتباط‌های یک آقا با همکارانش بیشتر می‌شود، جایی متوجه خیانت می‌شود که دیگر توانایی بیرون آمدن از باتلاق خیانت را ندارد و این رابطه برای همسرشان آشکار شده است. در واقع، فردی که خیانت می‌کند متوجه این کار خود است، امّا این رابطه برای او احساس خوشایندی به همراه دارد که ممکن است بعدا احساس پشیمانی کند.

این روانشناس درباره اوضاع روانی زوجین پس از خیانت اظهار کرد: در خصوص مسئله خیانت، هر دو طرف یعنی هم فردی که خیانت کرده و هم فردی که به او خیانت شده است باید در نظر گرفته شوند چرا که پس از این اتفاق، شرایط روحی و روانی زوجین آشفته است و نخستین اقدامی که روانشناسان در این گونه موارد انجام می‌دهند این است که فردی که به او خیانت شده را به سمت بروز دادن خشم خود هدایت می‌کنند.

برون ریزی خشم برای هر فردی متفاوت است و نکته‌ای کلیدی در درمان طرفین خیانت محسوب می‌شود. زیرا گاهی افراد برای بروز خشم خود، فحش و ناسزا می‌گویند و گاهی هم این موارد به کشتن طرف مقابل می‌انجامد و آمار و ارقام حاکی از آن است که ۹۰ درصد آمار قتل مردان توسط همسرانشان به دلیل خیانت بوده که این موضوع ناشی از خشم شدید زنان از این اتفاق است.

اين روانشناس با اشاره به این که زنان در ارتباط‌های خود به دنبال سرِنخ‌های خیانت هستند و سعی می‌کنند سابقه طرف مقابل خود را متوجه شوند و به دست آورند، خاطرنشان کرد: شاید برخی از زوجین در زندگی مشترک خود به دنبال این هستند که با شخصی صحبت کنند و یا سعی دارند آبروی طرف مقابل را ببرند.

مردی که همسرش به او خیانت می‌کند، احساس حقارت و بی کفایتی به او دست می‌دهد چرا که اقتدار وی در خانه زیر سوال می‌رود که این تجربه‌ای دردناک برای او خواهد بود.

شمسایی در رابطه با نحوه رفتار دیگران نسبت به فردی که به او خیانت شده، گفت: صحبت‌ها و سرکوفت‌های اطرافیان به دلیل خیانت باعث می‌شود که به نوعی، حالت قربانی شدن به زن و مرد دست می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود به هر دو طرف آسیب جدی وارد شود. از اینرو، توصیه می‌شود مسائل خیانت، حتی الامکان بین دو یا سه نفرحل شود. یعنی فردی که خیانت می‌کند، به او خیانت شده و فردی که وارد زندگی زوجین شده است.

وی در رابطه با بازسازی روابط زوجین پس از خیانت ادامه داد: روانشناسان، پس از بروز خیانت، آغاز به بازسازی روابط می‌کنند که در این میان باید تاکید کرد اگر زوجین، قبل از خیانت، رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند می‌توان پس از این اتفاق هم، رابطه زوجین را با صحبت کردن با آن‌ها در خصوص ارزش‌های زندگیشان که شامل دوست داشتن، فرزند و... صحبت و اصلاح کرد.

در خیانت دو نکته وجود دارد که یکی بخشیدن فرد خیانتکار توسط فرد خیانت دیده است و دیگری، تواضع و فروتنی فرد خیانتکار است. چرا که اگر فرد خیانتکار از خود تواضع نشان دهد و ابراز پشیمانی کند و زندگی خود را دوست داشته باشد نه تنها می‌توان به آن فرد کمک کرد تا تمام صدمه‌ها جبران شود بلکه می‌توان به آن فرد خیانت دیده هم کمک کرد تا بتواند رابطه خود را با همسرش بازسازی کند.

شمسایی با بیان نحوه بررسی یک خیانت به منظور بازسازی روابط زوجین تاکید کرد: یک خیانت باید از نظر‌های مختلفی چون؛ مسائل جنسی، ارتباطی، اقتصادی و... مورد بررسی قرار گیرد تا راهکار‌های بازسازی رابطه و پر شدن خلا‌ها پیدا شوند و پازل دو طرف به شکل خوبی چیده شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که خیانت می‌کنند و مورد خیانت قرار می‌گیرند باید پس از مراجعه به روانشناس و مشاور، تکلیف را با خودشان مشخص کنند و امید را در خود زنده کنند تا بتوانند زندگی خود را دوباره، آن طور که می‌خواهند بسازند.


کد مطلب: 51324

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51324/خیانت-اپیدمی-رایج-این-روز-ها

میگنا
  https://www.migna.ir