سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 51325
۷
۳
دادگاه‌ها عموما روانشناس‌نماها را تبرئه می‌کنند

روانشناسان ملزم به ثبت شماره پروانه در بیو اینستاگرام هستند

روانشناسان ملزم به ثبت شماره پروانه در بیو اینستاگرام هستند
این روزها علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی که در طول هفته از کارشناسان مختلف برای ارائه خدمات روانشناسی دعوت می‌کنند، در فضای مجازی هم افرادی را می‌توان یافت که خود را روان‌شناس، روانکاو، دازاین کاو، درمانگر معنوی و... می‌نامند. روانشناس نماهایی که گوشی دست خود می‌گیرند و شروع به آموزش مسائل غیراخلاقی کرده و ویدئوهای آن را در پیج اینستاگرامی خود منتشر می‌کنند، مردم هم که اطلاعی ندارند چگونه باید روانشناس واقعی از غیرواقعی را تشخیص دهند گرفتار این افراد می‌شوند و با انجام دادن توصیه‌های آنها دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

چندی پیش ویدئویی در اینستاگرام دست به دست شد که یک فردی به عنوان روانشناس نحوه لباس پوشیدن، آرایش کردن، کلمات و جملات کاربردی و... برای اولین قرار و آشنا شدن با دوست پسر را آموزش می‌داد یا حتی شنیده می‌شود روانشناسی به مراجعه کننده خود که گله از خیانت همسرش داشته، پیشنهاد داده او هم خیانت کند. اگر بساط این روانشناس‌نماها برچیده نشود باید منتظر سیلی از آسیب‌های اجتماعی به دنبال توصیه‌های مخرب آنها باشیم.


ترویج مسائل غیراخلاقی توسط روانشناس نماهاست نه روانشناس‌ها
دكتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی، با اشاره به اینکه این افراد دارای پروانه فعالیت نیستند به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: اغلب افرادی که آموزش‌های غیراخلاقی و غیرمنطبق با فرهنگ دینی و ایرانی را ترویج می‌دهند، روانشناس نیستند؛ بلکه کسانی هستند که به‌صورت جعلی از عنوان روانشناس استفاده می‌کنند تا مردم را جذب خود کنند، ما به این افراد روانشناس نما می‌گوئیم.

او افزود: از آنجایی که مردم اطلاعی ندارند چگونه این افراد را تشخیص دهند، اسیر مطالب نادرست آنها می‌شوند و بعضا ممکن است با اجرای توصیه‌هایشان دچار مشکل شوند.

افزایش تعداد روانشناس نماها بعد از کرونا
رئیس سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد روانشناس نماها کنترل شده بود اما بعد از کرونا به شکل افسارگسیخته وغیرقابل کنترل افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که ما روزانه تعداد بیشماری از آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

مردم از شماره پروانه فعالیت در بیو اینستاگرام، روانشناس معتبر را تشخیص دهند
حاتمی با تاکید بر لزوم ثبت شماره پروانه در بیو اینستاگرام گفت: روانشناسانی که پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی دارند، طبق تعهدنامه موظف هستند اگر می‌خواهند فعالیت مجازی داشته باشند، حتما شماره پروانه خود را در «بیو» صفحه اینستاگرامی خود بنویسند تا مردم بتوانند آنها را از روانشناس نماها تشخیص دهند.
او افزود: مردم اگر می‌خواهند از طریق فضای مجازی مطالب روانشناسی دنبال کنند، حتما بیو صفحه روانشناس موردنظر را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند روانشناس معتبر از غیرمعتبر را تشخیص دهند.

به صورت روزانه روانشناس نماها را تحویل مراجع قضایی می‌دهیم/ مردم به بازرسان ما گزارش دهند
رئیس سازمان نظام روانشناسی درخصوص برخورد این سازمان با روانشناس نماها تاکید کرد: در سازمان نظام روانشناسی با رصد فضای مجازی روزانه تعدادی از این روانشناس نماها را به مراجع قضایی معرفی می‌‍‌کنیم و تاکنون تعداد بسیاری را هم معرفی کردیم که اکنون آمار دقیقی را در دست ندارم.

حاتمی افزود: برای جلوگیری از فعالیت روانشناس نماها در سایت سازمان، شماره تلفنی را قرار دادیم تا مردم به بازرسان ما این افراد را معرفی کنند تا ما مراحل بعدی را نیز انجام دهیم.


هیچ روانشناس متخلفی تاکنون شناسایی نشده است
رئیس سازمان نظام روانشناسی درخصوص تعداد روانشناسان متخلف گفت: تاکنون هیچ یک از روانشناسان دارای مجوز، دچار چنین تخلفی نشده و هیچ ویدئویی با محتوای غیراخلاقی منتشر نکرده اند و از مردم هم شکایتی در این خصوص نداشتیم.


دادگاه‌ها روانشناس نماها را تبرئه می‌کنند/ از ریاست قوه قضائیه می‌خواهیم با ما همکاری کنند.
حاتمی با اشاره به عدم برخورد مناسب با روانشناس نماها عنوان کرد: ما کسانی که به صورت جعلی روانشناس نما هستند و از طریق فضای مجازی فعالیت می‌کنند را تحویل مراجع قضایی می‌دهیم اما متاسفانه هیچ برخورد مناسبی با آنها صورت نمی‌گیرد و عموما تبرئه می‌شوند.

او افزود: این افراد معمولا با مجوز یک ارگان خاص مرکز تاسیس می‌کند درحالی که همین مراکز هم اگر مجوز نظام روانشناسی نداشته باشند، فعالیت آنها غیرمجاز است اما دادگاه‌ها به استناد همین مجوز حکم به تبرئه می‌دهند و این افراد مجددا فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: اگر تشدید مجازات انجام شود دیگر کسی به خود اجازه نمی‌دهد یک گوشی دست بگیرد و محتوای غیراخلاقی منتشر کند.

حاتمی در پایان گفت: درخواست من از ریاست محترم قوه قضائیه این است که با سازمان نظام روانشناسی همکاری کنند و دستور ویژه بفرمایند با روانشناس نماها برخورد جدی صورت گیرد چراکه این افراد با عقاید، فرهنگ و نگرش مردم بازی می‌کنند و آسیب‌های روانی و اجتماعی را در جامعه افزایش می‌دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بعضی روانشناس نماهایی که میگین اینا پیج های میلیونی تو اینستاگرام دارن. مثلا طرف لیسانس روانشناسی داره بیکاره و داره از این طریق درامدزایی می کنه .و نمیخواد دست بطرف کسی دراز کنه. اصلا نیاز به خدمات شما آقایون هم نداره. حتی دوست نداره بیاد تو فضای درمان و دنبال مجوز باشه. باید بیاد از شما اجازه بگیره؟شما چکاره اش هستین؟ تازه فضای مجازی را دولت نمی تونه کنترل کنه چه برسه به یک سازمان خصوصی مثل سازمان نظام که پول نداره کارت رایگان صادر کنه. 15 نفر آدم سالخورده که تو سازمان با حقوق و درامد ثابت نشستن و دارن به بقیه فقط دیکته می کنن. شما اصلا بود و نبودتون برای ما فرقی نداره دیگه
Iran, Islamic Republic of
درسته، همه شون حقوق های چند ده میلیونی از وزارت علوم میگیرن. بازنشسته هستند و اصلا درد نداری و بی پولی نداشتن.
Iran, Islamic Republic of
شما وقتی توی پیج خود سازمان کامنت ها رو بستین و امکان اظهار نظر مخاطبین رو نمیدین، معلومه که دید بسته ای دارین.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی