کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روانشناسی و نماز

سایت ره یافته ها , 25 شهريور 1399 ساعت 22:07

نماز به ما قدرت میدهد تا در برابر انواع بدی ها و وسوسه ها با موفقیت مقاومت کنیم .این به ما کمک میکند تا در موقع آزمایش و سختی ثابت قدم بمانیم . و مارایاری میهد تا در این مسیر دچار تزلزل نشویم و راه میانه روی و اعتدال را پیشه خود سازیم .


آنچه میخوانید مقاله ای انگلیسی از سایت www.virtualmosque.com/است که توسط  مینو پورسعید ترجمه شده است:

همانطور که در سفر های گوناگون به دنبال یافتن گوهر وجودی خویش هستم،کتاب های روانشناسی زیادی از کسانی خوانده ام که جامعه به عنوان برترین ذهن ها از آنها یاد میکند.

کتابخانه من پر از کتاب هایی از اساطیر یونانی تا روانشناسان مدرن است که فقط چند فصل اول آنها را خوانده ام . با این حال، اغلب مطالبشان مبهم یا بیش از حد انتزاعی است و تقریبا بیشتر اوقات رضایت بخش نیستند. اخیرا ، با هدایت و توفیق الهی، من مطالب زیادی را در مورد کارکرد ذهن و درون انسان در آیات قرآن کشف کرده ام (نسبت به کتاب های دیگر )

برادران و خواهران مسلمان اطمینان داشته باشید که خداوند هیچگاه ما را تنها، ناامید و بی رهنما دریافتن مسیر زندگی که ما را به فیض و رحمت الهی میرساند، نخواهد گذشت. به همین دلیل او پیامبران خویش را با پیام “امید” و “هدایت ” فرستاد تا بشریت را به سوی راه مستقیم هدایت کند. حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیام آور ما را برای فهمیدن خودمان یاری داد. درک خودمان از ظریق حکمرانی بر علایقمان از ما افرادی منطقی و معنوی (که بهشت لایق آنان است) میسازد.

قرآن پر از مثال هایی است که در آنها خداوند جلوه های گوناگونی از ذهن ما را به ما اراِئه میدهد. او ذات و فطرت ما را توصیف میکند و به ما ابزار و الگوهایی برای خوبتر شدن ارائه میدهد.یک نمونه بارز در سوره معراج است که خداوند درباره ذات ما انسان ها اینگونه میگوید.

إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا
قطعا انسان بی تاب و حریص آفریده شده است.
کلمه ” هَلُوعًا ” از اسم ” هَلُع ” آمده است که به معنای افراط و تفریط است. خداوند در ادامه، وضعیت روانی انسان را در دو آیه به ما توضیح میدهد که واکنش انسان نسبت به خوب یا بد یا هردو شدید است:
اذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً «20» وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً «21»
هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خیرى به او رسد، بخیل است.


اما پیامبر در مورد مومن اینگونه توصیف میکند:
“عجبا لأمر المؤمن ، إن أمره کله له خیر إن أصابته سراء شکر فکان خیر له، وإن أصابته ضراء صبر فکان خیر له “
چه عجیب است امر مؤمن، همه امورش برایش خیر ست، و این برای کسی نیست مگر برای مؤمن، اگر نعمت به وی برسد شکر میکند، و این شکر کردن برایش خیر است، و اگر مصیبت به وی برسد صبر میکند، و این صبر کردن برایش خیر است.

بنابراین چگونه باید شکرگزار و صبور باشیم در حالیکه همانطور که خدواند فرموده بی حوصله و سریع الواکنش هستیم؟ خب ، همانطور که خداوند ما را با این ذات و طبیعت آفریده ، ابزار هایی برای کنترل و هدایت آن طبیعت به سوی آنچه مورد رضایت اوست ، به ما عطا کرده . و خداوند به این سوال در آیه ی زیر پاسخ میدهد.

إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً «19» إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً «20» وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً «21» إِلَّا…
همانا انسان، بى‌تاب و حریص آفریده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خیرى به او رسد، بخیل است. مگر…
“الا ” به معنی به جز است . یعنی برای مواردی که بعد آن می آوریم استثنا قائل شویم .

إِلَّا الْمُصَلِّینَ «22» الَّذِینَ هُمْ عَلى‌ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ «23»
مگر نمازگزاران… آنان که بر نمازشان مداومت دارند.
به جز کسانی که برای نمازشان ارزش قائلند. نمیگذارند چیزی مانع نمازشان شود یا باعث توقف نماز خواندنشان شود. آنها کسانی هستند که خداوند در سوره ی نور توصیفشان کرده است:
رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إِیتاءِ الزَّکاهِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ «37»
مردانى که هیچ تجارت و معامله‌اى، آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات، به خود مشغول نمى‌سازد، آنها از روزى که در آن، دلها و چشم‌ها دگرگون مى‌شود، بیمناکند.

ما روزی پنج بار به سمت خدا متمایل میشویم و با پروردگار ملاقات میکنیم. ما میگوییم ” الله اکبر ” یعنی خداوند بزرگتر است. اعلام میکنیم که خداوند از همه چیز بالاتر است و هیچ چیز با ارزش تر از همراهی او و داشتن او در زندگی نیست. دعا بیان کننده این موضوع است که جدای از آنکه فرد در زندگی چه اعمالی انجام داده، مهم ترین مسئله رابطه او با خداوند است.

نماز باعث تعادل و آرامش میشود و اگر به درستی اقامه شود، تاثیر ماندگاری خواهد داشت. پس از اتمام نماز، قلب با یاد خدا پر میشود و در زمانیکه نماز تمام میشود فرد در موقعیت هایی قرار میگیرد که ممکن است از دستور خدا سرپیچی کند. ولی نماز امن ترین حالت یک فرد مسلمان است و او این حالت امنیت را دوست دارد. خداوند این بعد از نماز را در سوره ی عنکبوت توصیف میکند .
“ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر “
در حقیقت نماز فساد و عمل ناشایست را منع میکند .
نماز به ما قدرت میدهد تا در برابر انواع بدی ها و وسوسه ها با موفقیت مقاومت کنیم.این به ما کمک میکند تا در موقع آزمایش و سختی ثابت قدم بمانیم و ما را یاری میهد تا در این مسیر دچار تزلزل نشویم و راه میانه روی و اعتدال را پیشه خود سازیم .
 


کد مطلب: 51337

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51337/روانشناسی-نماز

میگنا
  https://www.migna.ir