سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
کد مطلب: 51382
۱

اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد

دکتر هادی غلام‌محمدی
اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد
وقتی درخصوص آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم موارد فراوانی هستند که به ذهن‌مان خطور می‌کنند، از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا بیکاری، بی‌بند و باری، حاشیه‌نشینی، فضای‌مجازی و البته طلاق. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به تازگی اعلام کرده: «از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال، ۳۴ هزار و ۴۵۷ فقره طلاق در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است. همچنین میانگین سن زن و شوهر در زمان وقوع طلاق به ترتیب ۶/۳۲ و ۴/۳۷ و میانگین طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده نیز در این مدت ۱۰سال بوده است.»

به همین بهانه و در ادامه، توصیه‌هایی داریم به افرادی که متاسفانه این تصمیم تلخ را می‌گیرند، اما بعد‌ها باید به فکر ساختن زندگی‌شان از نو باشند، چون زندگی همچنان در جریان خواهد بود.


باید فکری به حال آسیب‌های طلاق شود
به رغم این که هیچ فردی را نمی‌توان پیدا کرد که با هدف طلاق ازدواج کند، اما متاسفانه آمار طلاق و وضعیت طلاق به دلیل نبود آموزش‌ها و آمادگی‌های لازم قبل از ازدواج و البته مراقب نبودن از رابطه زن وشوهری نگران کننده است. به نظر می‌رسد اگر در این خصوص فکری نشود، شرایط وخیم‌تر نیز خواهد شد.
طلاق به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... اتفاق می‌افتد و عوارض فردی و اجتماعی دارد که می‌تواند بر کیفیت زندگی فردی و اجتماعی فرد تاثیر بگذارد و میزان رضایت فرد از زندگی را تحت الشعاع قرار دهد. افزایش خانواده‌های بی سرپرست و بدسرپرست، افزایش تعداد کودکان ناشی از پدیده طلاق، افزایش مشکلات و اختلالات روان شناختی و ... تنها نمونه‌هایی از این عوارض هستند.


۶ اشتباه افرادی که طلاق گرفته‌اند
با توجه به آسیب‌هایی که مطرح شد، می‌طلبد در خصوص آن‌ها و مدیریت زندگی پس از طلاق چند جمله‌ای را برایتان بیان کنیم.

طلاق را نمی‌پذیرید
معمولا در ابتدای هر سوگ و از دست دادنی، انکار سراغ‌مان می‌آید و با نپذیرفتن و گاهی کوچک شمردن این پدیده سعی می‌کنیم از مسائل ناشی از طلاق فرار کنیم. به عبارتی نمی‌خواهیم آن را بپذیریم و این رفتارمان به این علت است که ما انسان‌ها عادت داریم از ترس‌هایمان فرار کنیم و از درد گریزان هستیم، پذیرش ما را با آن درد و ترس مواجه می‌کند، باور کنیم و با طلاق زندگی کنیم. با طلاق قرار بر این نیست که ما گذشته را فراموش کنیم، چون گذشته قابل فراموش شدن نیست و قرار بر این است که با تمام آن هیجانات منفی به زندگی ادامه دهیم. خودمان را آماده کنیم برای سختی‌های زندگی و این تغییر.

وارد رابطه اشتباهی می‌شوید
بعد از طلاق، به طور طبیعی زخم‌هایی را با خود حمل می‌کنیم و به خصوص با تنهایی مواجه می‌شویم بنابراین به دنبال تسکین خواهیم رفت. گاهی با این زخم‌ها به دنبال فرد و رابطه‌ای جدید می‌رویم تا با آن رابطه، مشکلات خودمان را فراموش یا از دیدگاه خودمان، حل کنیم. این اشتباه بزرگ ممنوع است. حواس‌مان باشد به محض خروج از رابطه زن و شوهری، دست به دامان رابطه‌ای جدید نشویم. حداقل باید ۲ یا ۳ ماه از طلاق بگذرد و در این فرصت باید به تصمیم‌مان و رفتار‌های اشتباه‌مان بیشتر فکر کنیم.

احساسات‌تان را نمی‌شناسید
جدایی با خیل عظیم هیجانات منفی همراه است. احساس پشیمانی، خود مقصرسازی، بی ارزشی، تنهایی، پوچی و کمبود‌های عاطفی و هیجانی، از جمله احساساتی است که سراغ‌مان می‌آید و ممکن است اگر ما از آن‌ها آگاه نباشیم ما را دچار مشکلات روان شناختی کند. در این صورت، خیلی زود افسردگی، استرس، ترس و ... هم به سراغ‌مان خواهد آمد.

برای آینده برنامه‌ریزی نمی‌کنید
حواس‌مان باشد که زندگی پر از دردسر است و قرار نیست بعد از طلاق از حرکت بایستد! پس زندگی بعد از جدایی نیز ادامه دارد و منتظر ما نخواهد ماند. بعد از طلاق در خصوص نوع زندگی، تامین هزینه‌های زندگی، شغل، ارتباط با اعضای خانواده و ... برنامه‌ریزی کنید. این بدان معنی است که بدانید با طلاق زندگی روزانه شما دستخوش تغییر و تحول می‌شود و این تغییر نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی است تا آینده بهتری برای خودتان رقم بزنید.


در صورت نیاز با همسر سابق‌تان توافق نمی‌کنید
در صورت طلاق و این که ممکن است شما فرزندانی داشته باشید، نیاز به توافقاتی است. ما حق نداریم فرزندان‌مان را از نعمت دیدار پدر و مادر محروم کنیم. در این خصوص باید با هماهنگی همسر سابق و فرزندان‌تان به توافق برسید تا با در نظر گرفتن چارچوب‌ها و حریم‌ها، زمینه را برای این مهم آماده و مهیا کنید. در بسیاری از مواقع فرزندان مورد بی توجهی قرار می‌گیرند و بزرگ‌ترین گروهی که از طلاق صدمه و آسیب می‌بینند، آن‌ها هستند، همان‌ها که در آینده ازدواج خواهند کرد، پدر و مادر خواهند شد و ....

هوشمندانه رفتار نمی‌کنید
بعد از قطعی شدن جدایی به خصوص در اوایل روز‌های جدا شدن از همسر، حواس‌تان باشد که هوشمندانه رفتار کنید و از مشاوران متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا گام به گام در پذیرش طلاق به شما کمک شود. پذیرشی که شما را به سوی داشتن آینده بهتر رهنمون می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!