سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
کد مطلب: 51406
۰

آنچه نباید درباره افسردگی باور کنید

آنچه نباید درباره افسردگی باور کنید
همه افراد اعم از درونگرا و برونگرا با هر پس زمینه نژادی و خانوادگی، ممکن است به افسردگی دچار شوند. این بیماری در زنان دو برابر مردان شایع است.

افسردگی؛ حقایق و شایعات
شایعه: با سخت کوشی میتوان بر افسردگی غلبه کرد 
افسردگی تقریبا در یک ششم افراد، زمانی در طول زندگی اتفاق می افتد بنابراین درمانهای خانگی و شایعات و حقایق درباره آن بین مردم رایج است. یکی از این باورها این است که خود را در کار غرق کنید تا احساس بهتری پیدا کنید. در موارد خفیف احساس غمگینی، این ممکن است واقعا موثر باشد اما افسردگی موضوع دیگری است. کار زیاد خود یکی از علائم افسردگی به خصوص در مردان است.

شایعه: افسردگی یک بیماری واقعی نیست
افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است و یکی از مهمترین علتهای ناتوانی در بزرگسالان به شمار می آید اما ممکن است با احساس غم معمولی به اشتباه گرفته شود. شواهد بیولوژیکی افسردگی را میتوان در اسکن مغزی مشاهده کرد که میزان غیر طبیعی فعالیت را نشان میدهد. مواد شیمیایی مهمی در مغز که سیگنالها را بین عصبها منتقل میکنند، در افراد افسرده از تعادل خارج میشوند.

حقیقت: افسردگی در مردان به سادگی مشخص نمیشود
پزشک یا نزدیکان یک مرد افسرده، ممکن است متوجه افسردگی او نشوند. علت آن این است که مردان کمتر از زنان درباره احساساتشان صحبت میکنند و برخی از مردان افسرده غم یا ناراحتی خود را نشان نمیدهند. به جای آن ممکن است عصبانی، تحریک پذیر یا بی قرار دیده شوند. حتی ممکن است حمله کلامی نسبت به دیگران داشته باشند. برخی از مردها سعی میکنند از طریق رفتار یا مصرف بی ملاحظه مواد بر افسردگی خود غلبه کنند.

شایعه: افسردگی فقط ترحم به خود است
سرسختی و قدرت روحی روانی در فرهنگ ما مورد ستایش است و هر کسی که شکوه ای داشته باشد، فورا بر او برچسب منفی زده میشود. اما افرادی که افسردگی بالینی دارند، تنبل نیستند و برای خود احساس تاسف نمیکنند. همچنین نمیتوانند افسردگی را از خود دور کنند. افسردگی یک بیماری پزشکی است و مربوط به تغییراتی است که در مغز روی میدهد و همانند بیماریهای دیگر معمولا با درمان مناسب بهبود می یابد.
آیا افسردگی مسری است؟


حقیقت: هر کسی ممکن است افسرده شود
همه افراد اعم از درونگرا و برونگرا با هر پس زمینه نژادی و خانوادگی، ممکن است به افسردگی دچار شوند. این بیماری در زنان دو برابر مردان شایع است اما ممکن است علت آن، این باشد که زنان بیشتر به دنبال درمان و ابراز بیماری هستند. اغلب در اواخر جوانی یا اوایل دهه بیست زندگی علائم شروع میشوند اما در هر سنی ممکن است دوره های آن اتفاق بیفتند. تجربه های سخت فردی نیز میتواند افسردگی ایجاد کند به چیزی فراتر از غم تبدیل شود.

حقیقت: تغییرات آرام آرام پیش میروند
افسردگی به تدریج فرد را گرفتار میکند و این ویژگی باعث میشود شناسایی آن دشوارتر از بیماریهای ناگهانی باشد. یک روز بد در ابتدا، کم کم تبدیل به روزهای یکنواخت و خسته کننده میشود و غیبت از کار، مدرسه یا موقعیتهای اجتماعی آغاز میگردد. یک نوع افسردگی به نام افسرده خویی یا دیستیمیا ممکن است سالها به صورت بیماری مزمن و کم شدت باقی بماند، کسالتی که قاتلِ خاموش شغل و روابط شما میشود. از طرفی افسردگی ممکن است وضعیت شدید و ناتوان کننده ای باشد. بسیاری افراد با درمان ظرف 4 تا 6 هفته احساس بهبودی قابل توجهی خواهند داشت.

شایعه: درمان افسردگی به معنی مصرف مادام العمر دارو است
با وجود شایعات در مورد پروزاک، داروها تنها یکی از ابزارهای مورد استفاده برای بهبود خلق افسردگی هستند و کمک گرفتن برای درمان افسردگی به معنی مصرف دارو نیست. در واقع مطالعات نشان میدهند گفتگو درمانی و نیز مصرف دارو برای افسردگی های خفیف تا متوسط، موثر است. حتی اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده کنید، احتمالا لازم نیست تمام طول عمر خود مجبور به استفاده از آن باشید. پزشک به شما کمک میکند زمان مناسب توقف دارو را مشخص کنید.

شایعه: افراد افسرده زیاد گریه میکنند
همیشه اینطور نیست. برخی افراد هنگام افسردگی گریه نمیکنند یا حتی خیلی غمگین نیستند بلکه از نظر هیجانی تهی هستند و احساس پوچی و بی مصرف بودن میکنند. افسردگی حتی اگر بدون علائم محسوسی باشد، اگر درمان نشود فرد نمیتواند از زندگی لذت کافی ببرد و افسردگی او بر خانواده اش تاثیر میگذارد.

حقیقت: سابقه خانوادگی سرنوشت شما را تعیین نمیکند
اگر افسردگی در خانواده شما سابقه دارد، احتمال بیشتری دارد که شما نیز گرفتار آن شوید اما احتمال این که چنین نباشد نیز وجود دارد. افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند میتوانند مراقب علائم اولیه افسردگی بوده و فورا اقدامی انجام دهند، خواه در جهت کاهش استرس، خواه ورزش بیشتر، مشاوره یا درمان حرفه ای.


افسردگی به تدریج فرد را گرفتار میکند
شایعه: افسردگی بخشی از فرایند پیری است
بیشتر افراد، چالش پیری را بدون تجربه افسردگی مدیریت میکنند اما وقتی افسردگی اتفاق بیفتد، ممکن است از آن چشم پوشی شود. افراد مسن تر ممکن است ناراحتی یا علائم مبهم خود را پنهان کنند: غذا دیگر لذت بخش نیست، دردها شدیدتر شده اند، الگوی خواب تغییر یافته و .... مشکلات پزشکی نیز میتوانند در سالمندان افسردگی ایجاد کنند و افسردگی بهبودی از جراحی یا حمله قلبی را کند میکند.

حقیقت: علائم افسردگی میتواند شبیه به زوال عقل شود
در سالمندان، افسردگی میتواند ریشه مشکلات حافظه، گیجی و در برخی موارد هذیان باشد. پرستاران و پزشکان ممکن است این مشکلات را با علائم زوال عقل یا کاهش حافظه مربوط به سن اشتباه بگیرند. دریافت درمان در اکثر افراد سالمند مبتلا به افسردگی، این مشکل را برطرف میکند. روان درمانی به ویژه برای افرادی که نمیتوانند یا نمیخواهند دارو مصرف کنند، مفید است. 

شایعه: گفتگو وضعیت را بدتر میکند
زمانی به افراد توصیه میشد با صحبت کردن درباره مشکلاتشان، وضعیت را بدتر نکنند. امروزه شواهد نشان میدهد که مباحثات هدایت شده توسط یک متخصص میتواند وضعیت را بسیار بهتر کند. انواع مختلف روان درمانی با شناسایی الگوی فکری منفی، احساسات ناخود آگاه یا مشکلاتی در روابط، به درمان افسردگی کمک میکند. اولین قدم صحبت با متخصص سلامت روان است.

حقیقت: تفکر مثبت میتواند مفید باشد
توصیه قدیمی تاکید بر مثبت اندیشی، امروزه تبدیل به یک راهکار برای مقابله افسردگی شده است. به این شیوه درمان رفتاری شناختی (سی بی تی) گفته میشود. افراد در این شیوه درمانی راهکارهای جدیدی برای تفکر و رفتار مثبت یاد میگیرند. رفتار و گفتگوی درونی منفی شناسایی شده و باا افکار مثبت تر جایگزین میشود. این روش به تنهایی یا در ترکیب با دارو در بسیاری از افراد درمان موثری است.

شایعه: نوجوانان در کل شاد نیستند
اگر چه بسیاری از نوجوانان دمدمی، جدلی و تحریک پذیر هستند اما تحریک پذیری و ناراحتی و غم طولانی مدت برای آنها طبیعی نیست. وقتی شاد نبودن بیش از دو هفته طول بکشد، ممکن است علامت افسردگی باشد که تقریبا در یک نفر از هر یازده نوجوان اتفاق می افتد. علائم دیگری که نشان میدهند نوجوان نیاز به کمک دارد عبارتند از: دائما تحریک پذیر یا نارحت هستند حتی وقتی با دوستانشان همراه هستند، از فعالیتهای مورد علاقه شان لذت نمیبرند یا افت تحصیلی ناگهانی دارند.

حقیقت: ورزش داروی افسردگی
مطالعات بسیار خوبی نشان میدهند که ورزش با شدت متوسط و به صورت منظم، میتواند علائم افسردگی را کاهش داده و نیز به اندازه دارو در برخی افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط مفید واقع شود. ورزش گروهی یا همراه با دوستان خوب، حمایت اجتماعی را نیز به همراه می آورد که به نوبه خود خلق را بهبود میبخشد.

شایعه: درمان افسردگی دشوار است
واقعیت این است که اکثر افرادی که اقدامی برای بهبود افسردگی شان انجام میدهند، بهبود می یابند. در مطالعه بزرگی که توسط موسسه سلامت روان ملی امریکا انجام شد، 70% از افراد از طریق دارو علائمشان بر طرف شد، اگر چه ممکن است همیشه با اولین مصرف دارو این اتفاق نیفتد. مطالعات نشان میدهند بهترین درمان ترکیب دارو و گفتگو درمانی است.

حقیقت: هر غمی افسردگی نیست
برخی وقایع زندگی موجب ناامیدی یا غمگینی میشوند اما این حالات لزوما افسردگی نیست. سوگ پس از مرگ، جدایی، از دست دادن شغل یا شناسایی یک بیماری جدی، طبیعی است. یک نشانه نیاز به درمان این است که غمگینی اکثر مواقع روز و در اکثر روزها وجود دارد. وقتی فرد به طور مناسب و صحیح در حال گذراندن شرایط دشواری باشد، معمولا گاهی حواسش از ناراحتی پرت میشود یا خوشحالی را تجربه میکند.

حقیقت: امید به روزهای بهتر واقعی است
ممکن است افراد در اعماق افسردگی تصور کنند هیچ امیدی برای بهتر شدن زندگی وجود ندارد. این ناامیدی بخشی از این بیماری است نه واقعیت. با درمان، به تدریج نگرش مثبت جایگزین افکار منفی میشوند، خواب و اشتها بهبود می یابد و خلق بهتر میشود. افرادی که برای گفتگو درمانی به متخصص مراجعه میکنند، به مهارتهای غلبه بر استرس در زندگی که میتوانند ناامیدی به همراه داشته باشند، مجهز میشوند.

 
مرجع : سیمرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!