کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا ارائه خدمات سلامت روان را در جهان مختل کرده است

خبرگزاری ایرنا , 15 مهر 1399 ساعت 20:11

بررسی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد؛ شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب بروز اختلال یا توقف در ارائه خدمات سلامت روان ضروری در ۹۳ درصد کشورهای جهان شده؛ در حالی که تقاضا برای دریافت این نوع خدمات روبه افزایش است.


سازمان جهانی بهداشت با ارزیابی وضعیت ۱۳۰ کشور در سراسر جهان، اطلاعات دست اولی را جمع‌آوری کرده است که آثار نامطلوب شیوع کووید ۱۹ را بر دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامتی و همچنین نیاز فوری به سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این نیز نسبت به کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت روان هشدار داده بود. پیش از پاندمی کرونا، کشورهای جهان کمتر از ۲ درصد بودجه کلی سلامت خود را به حوزه سلامت روان اختصاص می‌دادند و به همین علت، اغلب توانایی پاسخگویی به نیازهای شهروندان را در این حوزه نداشتند. اکنون شیوع گسترده کووید ۱۹ موجب کاهش درآمد، قرنطینه طولانی، از دست دادن عزیزان و سوگواری در تنهایی شده و نیاز عمومی به دریافت خدمات بهداشت روانی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بسیاری از شهروندان در این دوران درگیر مصرف مواد مخدر، الکل، اضطراب و بی‌خوابی شده‌اند. این در حالی است که ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز می‌تواند به طور مستقیم موجب بروز پیچیدگی‌های روانی مانند هذیان، تحریک‌پذیری و سکته مغزی شود.

نتایج این ارزیابی به مناسبت روز جهانی سلامت روان که دهم اکتبر هر سال برگزار می‌شود، منتشر شده است.


کد مطلب: 51418

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51418/کرونا-ارائه-خدمات-سلامت-روان-جهان-مختل-کرده

میگنا
  https://www.migna.ir