جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۰
کد مطلب: 51424
۲

شناسایی نشانگرهای زیستی آلزایمر در مغز کودکان در معرض آلودگی هوا

شناسایی نشانگرهای زیستی آلزایمر در مغز کودکان در معرض آلودگی هوا
به گزارش تکنولوژی نتورکس، محققان که با بررسی ساقه مغز کودکان و بزرگسالان جوان که در طول عمر در معرض آلودگی هوا در مکزیکو سیتی بودند، شواهد نگران کننده‌ای از آسیب مغزی کشف کرده‌اند.

محققان پس از بررسی ساقه مغز ۱۸۶ فرد ساکن مکزیکو سیتی بین ۱۱ ماه تا ۲۷ سال نشانگرهای نه تنها بیماری آلزایمر، بلکه پارکینسون و بیماری نورون حرکتی (MND) را نیز یافتند. این نشانگرهای بیماری همراه با وجود نانوذرات ریز و مشخص در ساقه مغز بودند. ظاهر و ترکیب این ذرات نشان می‌دهد که احتمالاً آنها حاصل آلودگی وسایل نقلیه هستند.

این امر محققان را به این نتیجه رسانده است که آلودگی هوا این دسته از افراد را در معرض آسیب‌های عصبی بالقوه قرار می‌دهد. ساقه مغز قسمت پشتی مغز است که سیستم اعصاب مرکزی را تنظیم می‌کند، ضربان قلب و تنفس و اینکه چگونه موقعیت و حرکت بدن خود به عنوان مثال «احساس تعادل را درک کنیم» را کنترل می‌کند.
ساقه مغز بخشی از دستگاه عصبی مرکزی است و در قسمت پایینی مغز قرار دارد و متشکل از بخش‌هایی‌است که طناب نخاعی را به نیم‌کره‌های مخ و مخچه پیوند می‌دهد. ساقه مغز دربرگیرنده مغز میانی، پل مغز و پیاز مغز است. این ساختارها که اطلاعات را درون دستگاه عصبی مغزی انتقال می‌دهند، نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های بدن برعهده دارند.

پروفسور "باربارا ماهر" (Barbara Maher)، محقق این مطالعه، گفت: نه تنها ساقه مغز جوانان در این مطالعه علائم نوروپاتولوژیک آلزایمر، پارکینسون و بیماری نورون حرکتی را نشان می‌دهد، آنها همچنین غلظت بالایی از نانوذرات غنی از آهن، آلومینیوم و تیتانیوم در ساقه مغز به طور خاص در توده سیاه و مخچه خود دارند. توده سیاه (Substantia nigra) بخشی از میان‌مغز و دارای نورون‌هایی است که در ارتباط با عقده‌های قاعده‌ای در تنظیم حرکات نقش دارند. زوال نورون‌های دوپامینرژیک این عقده عامل اصلی بیماری پارکینسون است.

نانوذرات غنی از آهن و آلومینیوم که در ساقه مغز یافت شدند، کاملاً مشابه آنهایی هستند که به عنوان ذرات ناشی از احتراق و اصطکاک در آلودگی هوا به وجود می‌آیند. ذرات غنی از تیتانیوم در مغز متفاوت بود و به طور مشخص سوزنی مانند بود. ذرات مشابه در سلول‌های عصبی دیواره روده مشاهده شد که نشان می‌دهد این ذرات پس از بلعیدن به مغز رسیده و از روده به سلول‌های عصبی منتقل می‌شوند. علائم نوروپاتولوژیک که حتی در کوچکترین فرد یعنی نوزاد ۱۱ ماهه یافت شد، شامل رشد سلول‌های عصبی و پلاک‌ها و گرفتگی‌های ایجاد شده توسط پروتئین‌های غلت خورده در مغز است. صدمه به توده سیاه با ابتلا به بیماری پارکینسون در آینده ارتباط مستقیم دارد. با توجه به این نکته، کنترل آلودگی هوا امری بسیار مهم است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.