کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس بیمارستان فارابی اصفهان:

سرمایه گذاری در سلامت روان با تلاش در جهت کاهش انگ بیماری روانی

باید به انسان ها حق دهیم از نظر روانی آسیب ببیند

خبرگزاری ایسنا , 19 مهر 1399 ساعت 14:48

نیاز به درمان روانپزشکی امری کاملا طبیعی است، اما متاسفانه وقتی افراد دچار مشکل روانپزشکی می شوند از ترس انگ جامعه، خیلی دیر به روانپزشک مراجعه می کنند، از طرفی وقتی پای بستری پیش می آید به شدت نگران و آشفته شده و به سختی بستری شدن را قبول می کنند، درحالی که گاهی افراد نیازمند مداخلات جدی تر درمان هستند.


این بخشی از صحبت های دکتر مرتضی امامی پارسا، روانپزشک و رئیس بیمارستان فارابی اصفهان در هفته سلامت روان است که بر ادغام بخش های بستری روانپزشکی در دل بیمارستان های جنرال برای کاهش انگ بیمار روانی و خدمات رسانی بهتر به بیماران تاکید دارد و می گوید باتوجه به اجرای نشدن موضوع ادغام، بیمارستان فارابی در این زمینه بخش های جنرال را در مجموعه خود راه اندازی کرده و گام های خوبی برداشته و در طرح توسعه آتی قرار است قرینه بیمارستان الزهرا(س) در منطقه شرق اصفهان باشد.
 
وی، با اشاره به اینکه این بیمارستان هم اکنون ۲۸۵ تخت بیمارستانی دارد که از این تعداد، ۲۵۰ تخت روانپزشکی است، اظهار کرد: این بیمارستان ۵ سال است که به عنوان بیمارستان عمومی(جنرال) در بخش های داخلی، جراحی، مغز و اعصاب، عفونی، ارتوپدی و چشم پزشکی نیز فعالیت می کند.


بستری بیماران روانپزشکی مبتلا به کرونا در فارابی
رئیس بیمارستان فارابی اصفهان با اشاره به اینکه بیمارستان فارابی سانتر ریفرال بیماران روانپزشکی مبتلا به کرونا است، افزود: از ابتدای اسفندماه تاکنون یکی از بخش های بیمارستان به بیماران کووید۱۹ اختصاص داده شده و هم اکنون ۱۸ بیمار کووید در بخش ویژه بیمارستان بستری هستند.  

امامی پارسا، با بیان اینکه در حوزه روانپزشکی بیمارستان فارابی تنها بیمارستان کشور است که روان پزشک مقیم و اورژانس زنان و مردان دارد، افزود: در دوره اخیر کرونا که بیمارستان الزهرا(س) توان خدمات دهی به کودکان و نوجوانان را نداشت، این بیماران در بیمارستان فارابی پذیرش شده و خدمات درمانی دریافت کردند.

وی ضریب اشغال تخت در بیمارستان فارابی را ۱۰۰ درصد و در مواقعی از سال ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: باتوجه به تعداد بیماران قطعا نیاز به توسعه بیمارستان داریم، البته با توجه به اینکه برای بیماران اعصاب و روان به خاطر بستری طولانی مدت در بیمارستان، هتلینگ خوب و امکانات تفریحی، ورزشی، مطالعه، تغذیه مناسب و ... اهمیت زیادی دارد، اقدامات زیادی انجام شده و وضعیت بیمارستان طی چند سال اخیر به صورت قابل توجهی تغییر کرده است.


آغاز به کار بخش آی سی یو با اولویت بستری بیماران کووید 
رئیس بیمارستان فارابی خاطرنشان کرد: باتوجه به عمومی بودن این بیمارستان، تمام خدمات مورد نیاز بیماران روانپزشکی که به این بیمارستان منتقل می شوند و از بیماری های دیگر نیز رنج می برند اعم از خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی وسی تی اسکن و درمان های تخصصی بقیه رشته های پزشکی در همین بیمارستان ارائه می شود، همچنین باتوجه به شرایط حاد کرونا در استان اصفهان، بخش آی سی یو ۱۴ تختخوابی بیمارستان نیز شروع به کار کرده که که مکمل اتاق های عمل و بخش های جراحی و داخلی است و براساس شرایط بیماران مورد بهره برداری قرار می گیرد و درحال حاضر اولویت این بخش بستری بیماران کووید۱۹ است.  

امامی پارسا با اشاره به فعالیت بالغ بر ۵۰ متخصص شامل روانپزشک، ارتوپد، داخلی، مغز و اعصاب، عفونی، بیهوشی، اطفال، زنان، جراح و چشم پزشک در بیمارستان فارابی که تمام اعمال حراجی تخصصی و فوق تخصصی را انجام می دهند، تصریح کرد: اورژانس عمومی بیمارستان با متخصص طب اورژانس مقیم در طول ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است و تمام بیماران اورژانسی از شرق اصفهان به این بیمارستان منتقل می شوند.
وی به فعالیت یک بخش داخلی و یک بخش جراحی هر کدام با ۲۴ تخت اشاره و اضافه کرد: ۴ اتاق عمل فعال داریم که به همت یک خانواده خیر در حال بازسازی و توسعه است و ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده ۷ اتاق مجهز و کامل برای هرگونه عمل جراحی خواهیم داشت. بخش دیالیز بیمارستان نیز با ۱۳ تخت دیالیز فعال است، همین طور کلینیک بیمارستان در تمام روزهای غیر تعطیل و با تجهیزات و با پزشکان متخصص فعال است.  

این روانپزشک از راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی در فضایی بالغ بر ۶ هزار متر تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این کلینیک به عنوان یک مجموعه سرپایی با تمام تخصص ها به شرق اصفهان خدمات دهی می کند.  


بیمارستان فارابی قرینه بیمارستان الزهرا(س) در شرق اصفهان می شود
رئیس بیمارستان فارابی مصوبه ملی برای ایجاد بیمارستان ۸۵۰ تخت خوابی شرق اصفهان را یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه بعد از بیمارستان الزهرا(س) هیچ بیمارستان جدیدالاحداثی در اصفهان نداشته ایم و فقط بیمارستان های موجود شهر توسعه یافته اند مقرر شده مجتمع بزرگ بیمارستانی با ظرفیت و توانی مثل بیمارستان الزهرا(س) در عرصه یکصد هزارمتری بیمارستان فارابی احداث شود. 

امامی پارسا همچنین از موافقت اصولی راه اندازی مرکز تصویربرداری هسته ای (پت اسکن) با مصوبه وزارت بهداشت درمان در این بیمارستان خبر داد و گفت: این طرح بیمارستان فارابی را به مرکز اصلی درمان سرطان در استان بدل خواهد کرد.

وی به فعالیت بیمارستان امین در شمال اصفهان، الزهرا(س) در جنوب، کاشانی در غرب و خورشید در مرکز اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: شرق اصفهان بیمارستان جامعی نداشت، درحالی که بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن هستند و نیاز به بیمارستان مجهزی دارند، ضمن اینکه این بیمارستان موقعیت جغرافیایی بسیار خوب در کنار اتوبان و کمربندی داشته و در مجاورت چندین مجموعه صنعتی است که توسعه این بیمارستان را ضرورت می بخشند.

این روانپزشک با بیان اینکه ۳۰۰ تخت روانپزشکی نوساز در دل طرح نوسازی بیمارستان فارابی پیش بینی شده، ادامه داد: بیمارستان های روانپزشکی براساس دستورالعمل سال های پیش وزارت بهداشت باید در  بیمارستان های جنرال ادغام می شدند، به طوری که ۱۰ درصد تخت های بیمارستان های جنرال به بیماران روانپزشکی اختصاص داده می شد که اجرایی نشد و امیدوارم این مجتمع الگویی برای کشور در زمینه ادغام بخش های روانپزشکی در بیمارستان های جنرال شود.

وی همچنین در مورد قدمت بیمارستان فارابی، اظهار کرد: این بیمارستان قدمتی بیش از پنجاه سال دارد و ابنیه آن فرسوده و قدیمی است، ولی این قدمت همانگونه که در تمام دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته بیمارستان ها قدیمی وجود دارد، با این وجود خدماتی کاملا ایمن و به روز ارایه می دهند و نباید دلیل بی کیفیت بودن خدمات بیمارستانی شود. براین اساس طی چند سال اخیر تمام زیرساخت های این مرکز شامل تاسیسات گرمایشی، سرمایشی، برقی، IT و الکترونیک به روز شده اند و هچنین بارسازی بیشتر بخش های فعال به‌ صورت‌ اساسی انجام شده و درحال حاضر خدمات این مرکز از کیفیت بسیار متفاوت، ایمن و استانداردی برخوردار است تا جایی که درحال حاضر بخش های روانپزشکی با برخورداری از اتاق های خصوصی کاملا مدرن و مجهزبه سرویس دهی به خانواده هایی مشغول است که از سر استیصال و ناچاری بیماران خود را به پایتخت می بردند.

امامی پارسا با اشاره به اینکه زیربنای بسیاری از حوادث شاید اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و یا اختلالات خلقی باشد که به درجاتی باعث کاهش عملکرد فردی و کاهش تسلط فرد روی خودش شده و منجر به بروز حادثه می شود، تاکید کرد: سرمایه گذاری در سلامت روان به کاهش حوادث دیگر در جامعه کمک می کند.  

رئیس بیمارستان فارابی افزود: سرمایه گذاری در سلامت روان تلاش در جهت کاهش انگ بیماری روانی، چراکه بیماری روانی باعث انزوا و طرد افراد از جامعه و کاهش شدید عملکرد فردی و در نتیجه تبدیل یک انسان مولد به انسانی وابسته خواهد شد و آن را یک اشتباه دانست و گفت: اگر مسئولان در حوزه سلامت روان و آسیب های روانی حرف متخصصین این حوزه را در تمام زمینه ها به گوش جان بشنود قطار سلامتی جامعه به سمت ارتقا به حرکت درخواهد آمد.

امامی پارسا با تصریح براینکه سلامت روان فقط مربوط به بخش درمان نیست و شامل پیشگیری هم می شود، توضیح داد: متاسفانه وقتی فردی دچار مشکل روانپزشکی می شود از ترس انگ جامعه، خیلی دیر به روانپزشک مراجعه می کنند، از طرفی وقتی پای بستری پیش می آید به شدت نگران و آشفته شده و به سختی بستری شدن را قبول می کنند، درحالی که چاره ای به غیر از بستری نیست. کسی که افکار خودکشی دارد و از کنترل خارج شده، یا پرخاشگری شدید دارد و ممکن است به خودش یا دیگران آسیب بزند نیازمند مداخله جدی درمان است و از طرفی با یک درمان به هنگام و موثر فرد به زندگی طبیعی خود برمی گردد، فرد مولد به مصرف کننده تبدیل نمی شود، خانواده  دچار آشفتگی نمی شود.

نیاز به درمان روانپزشکی کاملا طبیعی است
وی با تاکید براینکه نیاز به درمان روانپزشکی کاملا طبیعی است، گفت: باید تلاش کنیم شرایط را فراهم کرده و فضای خدمت رسانی به قدری مناسب باشد که بیماران از بستری در این بخش دچار سرخوردگی و آسیب نشوند. بنابراین بیمارستان فارابی باید به شیوه ای معرفی شود که کسانی که دچار مشکل حاد هستند به این بیمارستان مراجعه کرده و درمان شوند تا زمان را از دست ندهیم و درمان اثر بخشی داشته باشیم.

امامی پارسا بر ضرورت ایجاد مرکز جامع درمان غیر دارویی بیماران روانپزشکی در کنار بخش های بستری تاکید کرد و افزود: حوزه درمان روانپزشکی یک مجموعه غیر قابل تفکیک است، به طوری که فقط برای آنها درمان دارویی انجام نمی دهند، بلکه باید نگاه جامع تری داشته باشیم و درحال حاضر این مرکز از خدمات روان درمانی، مشاوره، آموزش، کاردرمانی و ورزش بهره مند است و برای ارتقا آن نیازمند ساخت یک مجموعه منسجم و پیشرفته به منظور گسترش خدمات جامع در حوزه سلامت روان بیماران بستری هستیم. بدون شک چشم انداز چنین مجموعه ای درمان به موقع و جامع بیماران روانپزشکی و جلوگیری از طرد، انزوا گزینی و از کارافتادگی انسان هایی است که هر کدام در خانواده و جامعه نقش های موثری ایفا می کنند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه رسالت ما در بیمارستان فارابی مثل همه بیمارستان ها این است که طول بستری بیمار کم شود، توضیح داد: بیماران در بخش های دیگر بیمارستان از ۲۴ ساعت تا یک هفته بستری می شوند، ولی در بخش روانپزشکی طول بستری متفاوت و از ۱ تا ۸ هفته و گاهی حتی بیشتر است، چراکه فرایند درمان روانپزشکی زمانبر است و تاکیدی بر این است که فضای بیمارستان باید متناسب با فرایند درمان بیماران ساخته شود، یعنی برخورداری از خدمات هتلینگ مطلوب و مطابق شأن انسان سرلوحه کار ما برای بیماران روانپزشکی است.

رئیس بیمارستان فارابی اصفهان با تصریح بر ارائه خدمات درمانی به بیماران در این بیمارستان به صورت جامع، علمی و مطابق با استانداردهای روز، گفت: بنابر مواردی که عرض کردم وظیفه این مرکز درمان بیماران است و به هیچ عنوان اینجا مرکز نگهداری بیماران مزمن و از کار افتاده نیست. بنابراین برخی از بیماران که به درجاتی از ناتوانی رسیده اند و امکان نگهداری آنها در منزل وجود ندارد، براساس نظر روانپزشک بیمار و پس از ارزیابی دقیق باید در مراکزی که توسط سازمان بهزیستی دایر و اداره می شوند منتقل شوند و در همان مراکز نیز توسط تیم های درمانی متشکل از روانپزشک و روانشناس خدمت می گیرند و نیازی به مراجعه به مراکز بیمارستانی ندارند. البته از کارافتادگی و مزمن شدن بیماری در بقیه حوزه های پزشکی هم وجود دارد که خانواده ها توان مراقبت و نگهداری فرد را نداشته باشند و از مراکز مرتبط استفاده می کنند.


شرایط جامعه بحرانی و مولد بسیاری از بیماری های روانپزشکی است
وی با بیان اینکه شرایط جامعه بحرانی و مولد بسیاری از بیماری های روانپزشکی از جمله اضطراب و افسردگی است، گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی نامناسب است و مردم قدرت تامین ارزاق خود را ندارند، چه رسد به اینکه بخواهند به پزشک مراجعه کنند و پول دارو و درمان بدهند. بیماری کووید ۱۹ و شرایط قرنطینه، وضعیت کودکان و نوجوانان و جوانان درحال تحصیل با شرایط فاصله گذاری اجتماعی، قطع و یا کاهش قابل توجه اجتماعات سنتی، فرهنگی و خانوادگی مثل جشن ها و سوگواری ها، مهمانی ها، فشار و استرس غیر قابل تحملی را بر ساختار روانی مردم وارد کرده که خود مولد بسیاری از مشکلات روانشناختی و اختلالات روانپزشکی ازجمله آشفتگی در روابط بین فردی، پرخاشگری، افسردگی و اضطراب  شده که متاسفانه به شدت در جامعه گسترش یافته است.


سلامت روان کادر درمان در این شرایط بحرانی
رئیس بیمارستان فارابی ادامه داد: پرسنل درمانی حدود ۹ ماه است که به صورت شبانه روزی مشغول درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند و به دلیل شیوع بیماری، کادر درمان در شیفت های متراکم و اضافه و با پوشش های حفاظت فردی مکمل که واقعا طاقت فرسا بوده زیر بار درمان مردم ایستاده اند. پرسنل درمانی مثل بقیه افراد جامعه زندگی شخصی خود دارند، با همان مشکلاتی که بقیه مردم دارند که این موضوع آسودگی و آرامش را از کادر درمانی دوچندان ضایع می کند، به عنوان مثال یک خانم پرستار که فرزند دبستانی دارد مثل بقیه مادران نگران آموزش آنلاین فرزندش است، ولی برخلاف بقیه مادران امکان حضور و نظارت روزانه بر فرزندش را ندارد. همچنین پیری پدر و مادر، بیماری افرا خانواده، نگرانی بیست و چهار ساعته افراد خانواده نسبت به ابتلای فرد خانواده که در بیمارستان مشغول است و ... اما در کنار این موارد شاهد بخشنامه و قول و نقل قول های مسئولان کشوری در جهت پرداخت های ویژه درخصوص و پرداخت های معوقه کادر درمانی هستیم که خود به مثابه ضربه ای مهلک عمل می کند.

امامی پارسا تصریح کرد: تمام این موارد ضرورت پرداختن به سلامت روان پرسنل درمانی در این شرایط بحرانی را یادآوری می کند. هفته سلامت روان در سال جاری با تابلوی سلامت روان کادر درمانی خودنمایی می کند و ضروری است همه مدیران درمانی در این مسیر تلاش مجدانه ای داشته باشند. در این راستا گروه روانپزشکی بیمارستان فارابی از ابتدای همه گیری کرونا همکاری خوبی با مراکز درمانی داشته و درحال حاضر نیز آماده اجرای برنامه های کاهش آسیب پرسنل درمانی هستند.


مرز بیماری بیماری و ناراحتی در روانپزشکی و راه های تشخیص آن
وی با بیان اینکه بیماری و سلامتی مرز مشخصی دارد، گفت: همه ما مواقعی تجربه کرده ایم که دچار علایمی مثل کاهش خواب یا کاهش انرژی، تحریک پذیری، بی حوصلگی، ترس و مشکلات دیگری شده باشیم و خیلی از اوقات این مشکلات را حل می کنیم و یا خودش برطرف می شود. ولی وقتی حجم و مقدار این علایم روانی زیاد شد در مسیر زندگی مشکل ایجاد می کنند که نیازمند درمان هستند، اما برای اینکه به طور دقیق تر برای اینکه بفهمیم چه زمانی نیاز باید به روانپزشک مراجعه کنیم سه شاخص در حوزه عملکردی فردی را می توان مدنظر قرارداد.  

رئیس بیمارستان فارابی اصفهان اضافه کرد: حوزه مراقبت فردی شامل مراقبت از خود مثل حمام رفتن، غذای مناسب و سالم استفاده کردن، استراحت کافی، رفتارهایی که باعث پیشگیری از آسیب دیدن می شود که وقتی بیماری اتفاق افتاد در این موارد ناتوانی بروز می کند، حوزه عملکرد شغلی و تحصیلی که در شرایط بیماری فرد دیگر کارایی و اثربخشی قبلی را ندارد و  حوزه روابط بین فردی که در شرایط بیماری به صورت مشخص در روابط فرد با افراد خانواده، دوستان، همکاران، همکلاسی ها و ... تغییر ایجاد و یا کلا مختل می شود.

امامی پارسا افزود: اگر عملکرد فرد در این سه حوزه افت پیدا کرد نیازمند مداخله درمانی است و با تفریح، مسافرت، مهمانی، تشویق، نصیحت و مواردی از این دست بهبودی حاصل نمی شود. تردید در مراجعه به روانپزشک و یا مراجعه نکردن با این پیش زمینه ذهنی برچسب گونه که مگر من دیوانه هستم سابقه ای دیرینه دارد و خوشبختانه امروزه افول کرده است، حتی شاهد روند رو به رشد این تفکر که من انسان هستم و آرامش روانی هم حق من است هستیم.


وی تاکید کرد: مردم باید به آسیب های روانی به این دید نگاه کنند که همانطور که ممکن است در اثر پدیده ای جسم آسیب ببیند، روان هم آسیب می بیند و حتی ممکن است به دیگران هم آسیب برساند، مگر می شود با این همه فشار و تنش های مکرر و متعدد مواجه شد و آسیب ندید؟ بنابراین باید به به خودمان و به بقیه انسان ها حق بدهیم که از نظر روانی آسیب ببینیم و ببیند و از درمان استفاده کنند.
 


کد مطلب: 51430

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51430/سرمایه-گذاری-سلامت-روان-تلاش-جهت-کاهش-انگ-بیماری-روانی

میگنا
  https://www.migna.ir