شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۱
کد مطلب: 51431
۲

افسردگی و نگرانی، عوارض سقط جنین

افسردگی و نگرانی، عوارض سقط جنین
دکتر مهسا شاکردوست روز شنبه اظهار داشت: سقط جنین از شایع ترین عوارض دوران بارداری به شمار می رود و متاسفانه یک چهارم زایمان ها دچار این عارضه می شوند و با توجه به بوجود آمدن برخی اختلالات خلقی و رفتاری،‌ برای برخی بانوان تجربه تلخی محسوب می شود.

این روانشناس برای نمونه گفت: خانمی ۲۵ ساله که بعد از چهار سال ازدواج برای اولین بار باردار شده بود وقتی بعد از ۲۵ هفته متوجه شد کیسه آب خالی شده و بچه ای در کار نیست، ضربه روحی و روانی سختی را متحمل شد و برای بار دوم و بعد از دو سال که برای فرزندآوری اقدام کرد با توجه به تجربه قبلی و استرس از دست دادن جنین، یکی از دوقلوهایی را که حامله بود از دست داد و بعد از ۲۶ هفته یک قل مرده را به دنیا آورد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه تجربه بارداری ناتمام نه تنها برای مادر بلکه پدر هم اثر منفی برجای خواهد گذاشت و از این رو برای کاهش استرس و ابتلا به هرگونه اختلال، زن و شوهر هر یک وظیفه ای دارند، ‌تصریح کرد: پدر و مادر درد بزرگی را در این بین تجربه می کنند.

زن و شوهر در چنین مواقعی باید با یکدیگر صحبت کنند و در این مورد سقط جنین خود را مقصر ندانند. بسیاری از زنان بعد از دست دادن فرزند احساس گناه می‌کنند، از این رو شوهر باید به زن خود اطمینان دهد که هیچ کار اشتباهی نکرده و هیچ کس نیز در مورد او قضاوت نمی‌کند.

پدر باید سوگواری و غم و اندوه همسر را بپذیرد و از طرفی مراقب علائم ناراحتی‌های دیگر آن باشد زیرا سقط جنین یا بدنیا آوردن کودک فوت شده می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه شود.

شاکردوست اظهار داشت: در زندگی مشترک زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار دارند و به خاطر یک بارداری ناتمام زن داغدیده تنها نیست بلکه شریکی به نام شوهر دارد و این احتمال وجود دارد که این سوگ به همان سختی و شاید حتی بیشتر به پدر آسیب زده باشد. فقط به این دلیل که پدر مجبور بوده برای حمایت از مادر باردار کارها را مدیریت کند و این به معنای خوب بودن و کنار آمدن با این موضوع نیست.


وی با بیان اینکه در مواقع اضطراری و بویژه زایمان ناتمام زن و شوهر نباید یکدیگر را سرزنش نکنند، توصیه کرد: شوهر در هنگام مواجهه با همسر بهتر است با بکار بردن جملاتی همچون قسمت بود، دوباره می‌توان باردار شد یا اشکال ندارد فرزند دیگری بیاور، می‌دانم چه احساسی داری و یا خیلی صدمه دیدی، تا حدود بسیاری غم و اندوه همسر خود را کاهش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت