کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بعید است پس از کرونا سبک زندگی مانند قبل شود

22 مهر 1399 ساعت 15:01

یک متخصص روانپزشکی ، رواندرمانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مهار کرونا نیاز به یک هماهنگی کلی و جمعی دارد و همه باید با هم کمک کنند البته بعید می دانم کسی بعد از گذشت هشت ماه نداند که باید در مقابله با کرونا چه مواردی را رعایت کند.


دکتر "نوید خلیلی" درباره تغییر در نحوه زندگی در دوران کرونا اظهار کرد: تغییر سبک زندگی یک واقعیت است و بعد از کرونا بعید است سبک زندگی مانند قبل بشود و حتما زندگی بعد از کرونا با قبل از کرونا تفاوت خواهد داشت.
 
وی درباره اینکه چرا برخی از افراد دستورالعمل های مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند، افزود: این موارد ابعاد اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی دارد و ابتلاء به کرونا برای برخی هنوز ملموس و عینی نیست.

خلیلی با اشاره به اینکه نباید کرونا را یک بعدی ببینیم، تصریح کرد: مهار کرونا نیاز به یک هماهنگی کلی و جمعی دارد و همه باید با هم کمک کنند البته بعید می دانم کسی بعد از گذشت هشت ماه نداند که باید در مقابله با کرونا چه مواردی را رعایت کند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اهمیت هماهنگی و کار تیمی و گروهی گفت: متاسفانه شاهد هستیم هر کسی برای خودش است و خود را قانون می داند و بیش از اینکه بحث تیمی و گروهی باشد، منافع شخصی و خصوصی افراد تعیین کننده است و اگر منِ نوعی به منافع گروه و جامعه فکر نکنم، شرایط می شود همین که هست که تغییر این موضوع نیاز به کار متمادی و تغییر تفکر دارد.

خلیلی گفت: اینکه در جامعه هرکس به فکر خودش است، در روانشناسی به خودشیفتگی تعبیر می شود یعنی من بین خود و دنیای بیرون و دیگران تمایزی قائل بشوم و اینکه خواسته من خوب است و بر همه چیز کنترل دارم و احساس مصونیت کنم و به عنوان مثال من درگیر کرونا نمی شوم.

وی تصریح کرد: مسئله ای که نتیجه این موارد است این است که افراد خیلی تابع قوانین و چارچوب نیستند و فکر می کنند باید به قاعده خودشان عمل کنند.

متخصص روانپزشکی، رواندرمانی در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه برخورد جامعه با افراد مبتلا به کرونا اظهار کرد: این برخورد خیلی مهم و تعیین کننده رفتار آن افراد و رفتار کلی جامعه در مراجعه، تشخیص و درمان بیماری است و اگر با حالت تبعیض، مرزبندی و نگاه تحقیرآمیز به بیمار برخورد کنیم، شاید افراد برای محروم نشدن از برخی مسائل اجتماعی و نگاه ها مراجعه نکرده و بیماری را جدی نگیرند یا با تشخیص ابتلاء به کرونا، اعلام نکنند لذا برخورد ما خیلی مهم است و باید احترام را در رفتار و کلاممان حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد خود را در مقابل کرونا مصون می دانند، افزود: کرونا یک بیماری خیلی مرموز و ناشناخته است و تاثیر و پیامد آن روی افراد خیلی متفاوت است و ممکن است ابتلای برخی خفیف و بدون علامت باشد اما از کجا معلوم است که ما مبتلا نشویم.

خلیلی تصریح کرد: ما مسئولیت اجتماعی در مقابل بقیه داریم و اینکه ما مبتلا نمی شویم فانتزی هایی است که برخی افراد از سنین پایین دارند اینکه همه چیز آنطور که من می خواهم پیش می رود که این خطا است زیرا نمی دانیم هر کسی مبتلا می شود با چه شدتی درگیر خواهد شد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه نیاز به میزانی از اضطراب یا ترس وجود دارد، گفت: اضطراب نرمال بد نیست و در شرایط کنونی این ویروس در جامعه وجود دارد و اگر ما ترس نداشته باشیم، دلیل نمی شود که مبتلا نشویم و باید یکسری نکات و اصول را رعایت کنیم و اینکه به خودمان ضمانت بدهیم هرگز مبتلا نمی شویم، دست ما نیست.

این روانپزشک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد، اظهار کرد: خانواده ای که از هم دوری می کرد اکنون مجبور است ساعات طولانی در کنار هم باشد که این کمک می کند اگر بخواهند مشکلاتشان را حل کنند و یا این موضوع موجب تشدید مشکل شود که بستگی دارد چگونه از آن استفاده کنیم و نیاز به مدیریت دارد.

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی و بیکاری نیز در بروز مشکلات بی تاثیر نیست، افزود: الگوی روابط در کرونا متفاوت شده و روابط با دوستان و خویشاوندان محدود شده و از سوی یگر روابط درون خانواده بیشتر و خانواده متمرکز شده است. ضمن اینکه می توانیم از طریق ارتباطات الکترونیکی و تلفنی محدودیت روابط با خویشاوندان را پوشش بدهیم اما در مجموع بحث عاطفی مسئله مهمی است.

خلیلی در ادامه تصریح کرد: اینکه واقعیت را قبول کنیم اصل مهمی است که کرونا یک واقعیت بیرونی است و خطر مشخصی دارد و قطعا رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی که از مبادی رسمی اعلام می شود، در مقابله با بیماری موثر است.

وی بیان کرد: همه ما نسبت به یکدیگر مسئول هستیم و اگر مهربان تر باشیم به ویژه در شرایط بحرانی خیلی کمک کننده است و به مدیریت بحران و تقویت روحیه دیگران خیلی کمک می کند.
 


کد مطلب: 51449

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51449/بعید-کرونا-سبک-زندگی-مانند-قبل-شود

میگنا
  https://www.migna.ir