سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - 1 Dec 2020
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۳
کد مطلب: 51536
۲

چگونه با خستگی همه‌گیری کروناویروس مقابله کنیم؟

چگونه با خستگی همه‌گیری کروناویروس مقابله کنیم؟
روزهای اولیه شیوع بیماری کووید- ۱۹، افراد در سراسر جهان مراسم عروسی، تعطیلات و موارد دیگری مانند ملاقات با پدربزرگ و مادربزرگ را قطع کردند و بر این باور بودند که در دوره‌ای کوتاه این مرحله تمام می‌شود، اما تابستان آمد و ویروس همچنان شیوع و موج‌های بیماری در تمام مناطق جهان ادامه داشت.

ترس از کروناویروس و ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ باعث شده بود تا افراد بسیاری از کالاهای ضروری خود را به‌صورت مجازی تهیه کنند و از افراد دیگر دوری می‌کردند. زمانی که به خانه می‌رسیدند، مواد خریداری‌شده را ضدعفونی کرده، دستانشان را به‌دقت می‌شستند، دوش می‌گرفتند و لباس‌های خود را تعویض می‌کردند. اما این روزها، شاید، ترس از ویروس کاهش‌یافته است و افراد مانند قبل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

در هفته‌های اخیر، در بسیاری از کشورها گزارش‌شده است که خستگی همه‌گیر  در میان افراد افزایش‌یافته است و افراد نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا بی‌انگیزه شدند.

تا زمان تولید واکسن، رعایت فاصله فیزیکی و پوشیدن ماسک در مهار ویروس کرونا حیاتی است، اما بعد از ماه‌ها خانه‌نشینی و اختلال در زندگی عادی، بسیاری از افراد خسته شده‌اند.

یافتن راه‌های موثر برای مقابله با این خستگی و تقویت مجدد همکاری افراد چالش امروز است. این خستگی همه‌گیر با گذشت زمان به‌تدریج افزایش می‌یابد و تحت تاثیر محیط فرهنگی، اجتماعی، ساختاری و قانونی خواهد بود. متخصصان بهداشت بیش از ۳۰ کشور جهان از راه دور با یکدیگر در ارتباط هستند تا ریشه‌های اصلی این موضوع را کشف کنند و تجربیات و برنامه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

محققان اظهار کردند: خستگی و بی‌حوصلگی با افزایش اوج‌گیری دوباره در مناطقی از جهان ممکن است خطرات جدیدی ایجاد ‌کند و شیوع و افزایش احساس بی‌علاقگی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با یکدیگر همراه شوند.

البته این نوع خستگی، تنها با موارد احتیاطی مرتبط با بیماری همه‌گیر مانند رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها نیست و انواع تغییرات رفتاری مرتبط با سلامتی ازجمله افزایش فعالیت بدنی، تغذیه سالم، مصرف دخانیات و موارد دیگر را نیز در برمی‌گیرد.

هنجارهای اجتماعی، قوانینی نانوشته در مورد چگونگی رفتار افراد در جامعه هستند. درحالی‌که هنجارهای اجتماعی از بسیاری جهات قابل ابلاغ هستند، یکی از راه‌های اصلی، یادگیری از طریق مشاهده‌ است؛ مشاهده، نقشه رفتاری فراهم می‌کند.

در اروپا و امریکا، موارد ابتلا در حال افزایش است. در کشور انگلیس، محدودیت‌های جدیدی وضع شده و فرانسه بسیاری از شهرها را در وضعیت هشدار حداکثری قرار داده و دستور تعطیلی سالن‌های ورزشی و مراکز تفریحی را صادر کرده است.

آلمان و ایتالیا رکورددار جدیدترین موارد ابتلا روزانه هستند. مقامات در جمهوری چک، سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود را در معرض سقوط توصیف کردند، زیرا موارد بستری در بیمارستان بسیار زیاد است و مرگ‌ومیر نسبت به هرزمانی دیگری بالاست.
محققان راهبردهایی برای مقابله با خستگی همه‌گیری ارائه کردند:

از شواهد برای اهداف متناسب و موثر استفاده شود تا افراد را درک کنید.
به‌عنوان بخشی از راه‌حل، افراد را درگیر کنید.

به افراد کمک کنید هنگام انجام کارهایی که باعث خوشحالی آنان می‌شود، خطر را کاهش دهند.
از مشکلاتی که افراد تجربه می‌کنند و تاثیر عمیقی که همه‌گیری در زندگی آنان گذاشته است، استقبال کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

با توجه به اینکه، انسان‌ها به‌طور ذاتی اجتماعی هستند، دوری از اجتماع می‌تواند پیامدهای روانی و مشکلات سلامتی برای آن‌ها ایجاد کند. رعایت خانه‌نشینی و دوری از اجتماع برای بسیاری از افراد به‌ویژه افراد مسن و تنها دشوار شده است. شاید یک ترفند ساده در این میان، رعایت فاصله فیزیکی باشد.

بررسی‌های اخیر نشان داده است که میزان افسردگی در زمان همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ سه برابر بیشتر شده است و بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی در اواخر ماه ژوئن با مشکلات اضطراب و افسردگی مواجه شدند.

درحالی‌که همه در دورانی بی‌سابقه و چالش‌برانگیز زندگی می‌کنیم، مراقبت از سلامت روان، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. همان‌طور که برای حفظ سلامت جسمی خود تلاش می‌کنیم، یادآوری اهمیت بهداشت روانی و ارتباط آن با سلامت جسم نیز بسیار مهم است.
خستگی همه‌گیر، موضوعی واقعی است که برای درک بهتر آن نیاز به تقویت عزم جدی افراد است.


منابع           
www.nytimes.com
https://theconversation.com
www.who.int
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

تفاوت بین روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی چیست؟
ایدئولوژی چیست؟
درگوشی های روانشناسی روزهای اول ازدواج
با عاقلانه‌تر فکر کردن بهتر زندگی کنید
درباره فوت عزیزان به کودکان دروغ نگویید
نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها
۷ نشانه قربانیان خشونت خانگی
تشویق کودکان چرا و چگونه؟
دکتر سیروس مرادی زاده روانشناس لرستانی درگذشت
رنگ فراموشی بر بوم بازی های کودکانه در هیاهوی کرونا و گوشی هاي هوشمند
شیخ "محمدحسن راستگو" قصه‌گوی کودکان درگذشت
ده توصیه برای ایجاد افکار مثبت در دوران کرونا
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.