کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدت قرنطینه خانگی در مبتلایان کرونا چند روز است؟

خبرگزاری ایسنا , 11 آبان 1399 ساعت 20:18

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه هیچ داروی معجزه آسایی با اثربخشی خارق العاده برای درمان کرونا وجود ندارد، عدم پایبیندی به اصول بهداشتی و حفاظتی را مهمترین مانع در کنترل اپیدمی کرونا برشمرد.


دکتر ایلاد علوی درزی با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در ایران و روند تصاعدی میزان بیماران بدحال و آمار فوتی‌ها، استفاده از ماسک را یکی از راه‌های  اصلی حفاظت در برابر انتقال کرونا ذکر کرد و گفت: پوشش ماسک می‌تواند باعث کاهش ۸۰ درصدی ابتلا، بستری و مرگ شده و یکی از راه‌های اصلی قطع زنجیره انتقال  بیماری در تمامی عفونت‌های تنفسی استفاده از ماسک است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های متعددی در کشورهای مختلف برای ساخت واکسن کرونا در حال انجام است، گفت: هنوز شواهدی دال بر اثر بخشی این واکسن‌ها وجودندارد و تا زمانی که واکسن به صورت جامع در دسترس عموم مردم قرار گرفته و اثربخشی داشته باشد، هنوز راه طولانی در پیش داریم. بدیهی است تولید واکسن روندی را باید طی کند و این که در برخی کشورها واکسیناسیون کرونا شروع شده در واقع  قسمتی از یک فاز تحقیقاتی است که ان شاءالله نتایج نویدبخشی داشته باشد.


هیچ داروی معجزه آسایی برای درمان کرونا وجود ندارد
وی در خصوص داروهایی که برای درمان کرونا استفاده می‌شود، گفت: هیچ داروی معجزه آسایی که اثربخشی خارق العاده داشته، بتواند همه بیماران کرونایی را از مرگ نجات داده و از شدت یافتن موارد خفیف بیماری جلوگیری کند، هنوز وجود ندارد.

به گفته دکتر علوی، شواهد حاصل از مطالعات متعدد در مورد استفاده از داروهای مختلف(رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین و ...) برای درمان بیماران کرونایی حاکی از آن است که این داروها عملا اثر بخشی چندانی در درمان نداشته و هیچ اثر معجزه آسایی از این داروها مشاهده نشده است.


افراد بیماری خود را انکار نکنند
این متخصص عفونی با بیان این که در شرایط فعلی هر بیماری که دارای علایم تنفسی است مشکوک به کرونا فرض می‌شود، افزود: گرچه ممکن است تعدادی از این افراد واقعا مبتلا به کرونا نباشند اما قرنطینه شدن آنان برای قطع زنجیره انتقال بیماری لازم است.

به گفته وی، اگر فردی دارای علایم تنفسی و سیستمیک مثل بدن درد، تب، سردرد و علایم گوارشی به ویژه دو علامت همزمان باشد حتما باید به عنوان کرونا قلمداد شود. زیرا با توجه به احتمال بالای انتقال بیماری در روزهای اولیه ابتلا، بسیار اهمیت دارد که با شناسایی زودتر مبتلایان و قرنطینه و منفک سازی آنان از جامعه، زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن اظهار تاسف نسبت به مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی، گفت: متاسفانه این افراد در این مدت بسیاری از نزدیکان، اطرافیان و همکاران خود را مبتلا کرده‌اند، لذا  این موضوع در کنترل طغیان و اپیدمی بسیار مهم است که افراد در صورت داشتن علایم ذکر شده بیماری خود را انکار نکرده و پیگیری کنند.


مدت قرنطینه خانگی وابسته به شدت بیماری است؛ ۱۰ تا ۲۱ روز
علوی مدت قرنطینه خانگی بیماران را بسته به شدت بیماری ۱۰ تا ۲۱ روز ذکر کرد و گفت:  در موارد خفیف تا متوسط بیمار  باید ۱۰ روز پس از شروع اولین علامت در منزل قرنطینه باشد. در موارد شدیدی که فرد در بخش ویژه بستری بوده یا  دچار بیماری‌های نقص ایمنی مشخصی است بیمار باید تا سه هفته در قرنطینه بماند و با استراحت، مصرف مایعات و تغذیه مناسب این دوران را طی کند.

وی رعایت اصول قرنطینگی را در قطع زنجیره انتقال بسیار مهم برشمرد و گفت: مبتلایان  در صورت امکان باید در جای دیگری جدا از خانواده قرنطینه شوند در غیر این صورت باید در یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب، درب بسته و استفاده از ماسک قرنطینه شوند.


یک باور اشتباه در بین مبتلایان
این استادیار گروه عفونی، فرستادن فرزند کوچک خود به منزل سایر بستگان را یک باور اشتباه دانست و گفت: این اقدام باعث گسترش و انتقال بیماری در بین خانواده‌ها می‌شود. زیرا بچه نیز ممکن است مبتلا یا ناقل باشد و بیماری را انتقال دهد. عدم رعایت این مسایل جزیی و بسیاری از این اقدامات که از سر خیرخواهی انجام می‌شود متاسفانه صدمه زیادی به جامعه وارد می‌کند.

اجتناب از خودردمانی و مصرف خودسرانه داروها
وی با تاکید بر اجتناب افراد از خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها ، آنتی بیوتیک‌ها و مکمل‌ها، خاطرنشان کرد: این موارد علاوه بر این که در درمان کرونا تاثیری نداشته ممکن است منجر به ایجاد مشکلات گوارشی، قلبی و عروقی و افزایش احتمال ابتلا به سایر عفونت‌ها  در فرد شود.

این متخصص عفونی بیمارستان لقمان عدم پایبیندی به اصول بهداشتی و حفاظتی را به عنوان مهمترین مانع در کنترل اپیدمی کرونا ذکر کرد و گفت: متاسفانه بیماران با شرایط بحرانی به این مرکز مراجعه کرده و حدود ۸۰ درصد آنان در بخش ویژه بستری می‌شوند و علیرغم تمام تلاش‌های کادر درمان تعدادی از آنها فوت می‌کنند.

ضرورت مراجعه به مراکز درمانی درصورت بروز علایم تهدیدکننده و اختلالات تنفسی
استادیار گروه عفونی با بیان این که بخش عمده‌ای از کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، افزود: این افراد دارای علایم خفیف بیماری بدون عارضه تهدیدکننده زندگی می‌شوند که با قرنطینه خانگی و مصرف مایعات ، تغذیه مناسب و استراحت، بیماری آنها برطرف می‌شود.

وی مراجعه به بیمارستان را درصورت بروز علایم خطر واختلالات تنفسی ضروری برشمرد و گفت: افرادی که دچار تنگی نفس، وقفه تنفسی و اختلالات تنفسی در حال استراحت هستند یا سالمندانی که دچارافت فشار، عدم تحمل خوراکی و خواب آلودگی می‌شوند  باید به بیمارستان منتقل شوند. 


کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند
این متخصص عفونی تمامی گروه‌های سنی را در معرض خطر ابتلا به کرونا دانست و خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان خوشبختانه نسبت به بالغان کمتر مبتلا می‌شوند یا علایم خفیف‌تری دارند و موارد شدید کمتر در آنها مشاهده شده است اما این موضوع به معنای عدم ابتلای آنان نیست و باید  اصول بهداشتی در مورد آنان نیز رعایت شود، زیرا در بیمارستان کودکان موارد بستری، ابتلا و حتی مرگ نیز در نوزدان و کودکان وجود دارد.
 


کد مطلب: 51574

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51574/مدت-قرنطینه-خانگی-مبتلایان-کرونا-چند-روز

میگنا
  https://www.migna.ir