پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۳
کد مطلب: 51600
۰

افزایش ۱۰۰ درصدی شهریه‌کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!

افزایش ۱۰۰ درصدی شهریه‌کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی صدای دانشجویان را درآورد!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، هر ساله با فرا رسیدن سال جدید، بسیاری از مسائل به ویژه شهریه دانشجویان شهریه پرداز با تغییراتی مواجه می‌شود و شهریه‌های سال جدید بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها اعلام و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

اما سال تحصیلی جدید نسبت به سال‌های گذشته کاملا متفاوت‌تر آغاز شد. سال تحصیلی که با آمدن مهمان ناخوانده‌ای مانند ویروس کرونا باید دانشجویان به جای حضور در دانشگاه به صورت غیر حضوری و مجازی آموزش خود را دنبال کنند.

البته شیوع کرونا فقط مجازی شدن دانشگاه‌ها را به دنبال نداشت، بلکه وضعیت اقتصادی جامعه به ویژه خانواده‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
 
 
تدابیر شهریه دانشگاه‌ها در دومین ترم کرونایی
همین مشکلات اقتصادی باعث شد که دانشگاه‌ها برای رفاه حال دانشجویان تصمیمات جدیدتری برای پرداخت شهریه بگیرند؛ از تخفیف‌های ۵۰ درصدی تا وام‌ها شهریه و... تدابیری است که برای سال تحصیلی کرونایی اتخاذ شده است. با اینکه به نظر می‌رسید تصمیمات دانشگاه‌ها به نفع دانشجویان باشد؛ اما صدای اعتراض دانشجویان حکایت از موضوع دیگری دارد.
 
هر ساله بر اساس قوانین آموزشی مبلغی به شهریه دانشجویان جدید الورود اضافه می‌شود که این افزایش از  ۱۰ تا ۱۵ درصد است ،اما از دانشگاه آزاد به ویژه مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد خبر‌های دیگری به گوش می‌رسد افزایش شهریه به گونه ایست که صدای دانشجویان به ویژه دانشجویان ارشد روانشناسی را درآورد.


 
 
تعدادی از این دانشجویان عنوان کردند که افزایش شهریه‌ها غیر منطقی است. غیر منطقی بودن از این جنبه است که یک دانشجوی رشته روانشناسی بالینی در شهر تهران با افزایش بیش از سه میلیون تومان شهریه مواجه شده درصورتی در دیگر شهرها این افزایش شاید به یک میلیون تومان برسد.
 
علاوه بر این در ابتدا دانشجویان برای ثبت نام که به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کردند، شهریه مبلغی برای شهریه ثابت درج شده بود که این مبلغ در زمان واریز وجه به دو برابر افزایش یافته است. برای مثال یکی از دانشجویان در زمان مراجعه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شهریه ثابت در پروفایل دانشجویی وی ثبت شده بود که چند روز بعد که برای واریز وجه به سایت مراجعه کرده است این مبلغ به ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
 
 
بر اساس گفته رئیس دانشگاه آزاد تعیین میزان شهریه به هیات های استانی واگذار شده که میزان شهریه را بر اساس شرایط استان ، شهر و یا واحد دانشگاهی تعیین کنند. با این تصمیمی که دانشگاه آزاد گرفته قطعا مبلغ شهریه دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد حتی در یک رشته تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.
 
برای مثال میزان شهریه دانشجوی رشته حقوق در واحد دانشگاهی در شهر تهران بسیار بالاتر از شهریه ای است که یک دانشجوی حقوق  در استان کم برخوردار پرداخت می کند . در نگاه شاید این تصمیم درست باشد تعیین شهریه ها از سوی هیات های استانی فاصله شهریه ها را در شهرهای مختلف چندین برابر کرده است که این نشان دهنده بی عدالتی در دریافت شهریه از دانشجویان است.
 
 
تصمیم شهریه‌ای به هیات‌های امنای استانی واگذار شده است
پس از اعتراضات متعدد دانشجویان به سراغ مسئولان دانشگاه آزاد رفتیم و علت افزایش این شهریه‌ها را جویا شدیم.حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص میزان افزایش شهریه دانشجویان در سال جدید تحصیلی گفت: در سال ۹۹ تورم در کشور حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و اداره دانشگاه نیز در همین کشور و با تورم بسیار زیاد باید انجام شود و باید ساختار دانشگاه از خرید لوازم تحصیلی تا فراهم کردن زیرساخت آموزش باید انجام شود.

وی افزود: زیر ساخت‌های آموزش فضای مجازی را نداشتیم و باید زیر ساختی آماده می‌شد که به یک میلیون دانشجو بتواند خدمات ارائه دهد که این مسئله هزینه بردار بود، همچنین قبل از شرایط کرونایی دانشگاه آزاد از مراکز تفریحی و ورزشی گرفته تا سایر موارد درآمد‌هایی را داشت که این کسب و کار‌ها تعطیل شده و بیش‌از هزار میلیارد تومان دانشگاه آزاد متضرر شد، اما به خاطر این شرایط هیچ کدام را به دانشجو منتقل نکردیم.

حیدری اضافه کرد: امسال هیات رئیسه دانشگاه برعکس این موضوع تصمیم گرفتند و افزایش، کاهش و یا ثابت ماندن شهریه‌ها به هیات امنای استانی واگذار شد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد ۴۰۰ واحد در سراسر کشور دارد و هیات امنای استانی راحت‌تر تشخیص می‌دهند چه مبلغی باید به شهریه اضافه شود و اختیار داده شد که برای دروس در شهر‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه کرد: علاوه بر این تصمیمات شهریه بسیاری از رشته‌ها افزایشی نداشت و حتی برخی از رشته‌ها کاهش شهریه و در برخی افزایش شهریه داشته است. به دلیل شرایط کرونایی در ترم جدید ۶ واحد رایگان ترم قبل را به دانشجویان ارائه دادیم و هیچ مبلغی از دانشجویان دریافت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر کلاس‌های عملی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها است که در این شرایط هر کلاس ۳ یا ۴ گروه تقسیم شدند، اما هیچ گونه هزینه اضافه تز دانشجویان دریافت نشد در صورتی که هزینه این کلاس‌ها سه برابر شده است.

حیدری افزود: در این شرایط با بانک‌های عامل، صندوق رفاه ابلاغ شده که وام‌های دانشجویی قرض الحسنه به دانشجویان پرداخت کنند و به تمامی واحد‌ها ابلاغ شده که شهریه‌ها را به صورت اقساطی از دانشجویان دریافت کنند و برای اولین بار امسال دانشجویان به دلیل شرایط کرونایی تنها با پرداخت بخشی از شهریه ثابت توانستند ثبت نام کنند و این‌ها شرایطی است که دانشگاه آزاد برای دانشجویان فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: این شرایط در صورتی است که دانشگاه آزاد بودجه دولتی ندارد و با این دانشگاه مانند یک بنگاه اقتصادی برخورد می‌کنند.


سرگردانی دانشجویان رشته روانشناسی
اما دانشجویان رشته روانشناسی اعتراض دیگری هم علاوه بر افزایش شهریه دارند و آن هم اینکه این رشته به زیر مجموعه رشته‌های پزشکی منتقل شده و به همین دلیل از سال قبل تا کنون شهریه این رشته دوبرابر شده است و دانشگاه‌های غیر پزشکی در این رشته دانشجو جذب می‌کنند و جالب اینکه این دانشگاه‌ها نیز شهریه واحد‌های پزشکی را دریافت می‌کنند که این مسئله را نیز از سخنگوی دانشگاه آزاد جویا شدیم که وی اینگونه پاسخ داد:

این رشته به گروه پزشکی منتقل شده، اما تمامی واحد‌های دانشگاه آزاد مجوز جذب دانشجو در این رشته را دارند و ساختار دانشگاه آزاد از یکدیگر جدا نیست.

حیدری اظهار داشت: چه رشته‌های پزشکی و چه غیر پزشکی شهریه آن‌ها توسط هیات امنای استانی تعیین می‌شود و غیر از آن‌ها کسی تصمیم گیرنده در این خصوص نیست.
 
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اولا افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد ملاحظه کرونایی نداشته و واگذاری آن به هیات‌های استانی اعتراضات بیشتری را در پی داشته است.ثانیا تدبیر درستی از سوی دانشگاه آزاد برای انتقال رشته روانشناسی صورت نگرفته و فقط صرفا تعیین شهریه این رشته به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های رشته به گروه انتقال یافته و ساماندهی درستی صورت نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.