پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۶
کد مطلب: 51622
۰
زوجین جوان بخوانند؛

چگونه یکدیگر را در برابر افسردگی ایمن کنید؟

چگونه یکدیگر را در برابر افسردگی ایمن کنید؟
امیر ناظرى درباره راهکارهای زوجین که باید در برابر افسرده شدن یکدیگر را ایمن کنند، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ازدواج، داشتن فردی امن برای حمایت و همراهی است و چقدر زیبا و دلچسب است که زوجی این باور را داشته باشند که همیشه یک فردی هست که اگر همه دنیا به هر یک از آن‌ها پشت کردند، همسرش او را می‌پذیرد و حمایتش می‌کند، دقیقا همین نکته می‌تواند برعکسش هم اتفاق بیفتد. 

این روانشناس افزود: زوجی که نه تنها در سختی‌ها از همسرش حمایت نمی‌کند بلکه گاهی خود فرد با عملکرد و رفتاری که نشان می‌دهد عاملی برای حال بد و حتی افسردگی همسرش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اختلالات شایع خلقی افسردگی است که در میان خانم‌ها درصد بالاتری دارد، ادامه داد: چقدر در طی روز با همسرانی مواجه می‌شویم که از حال بد و افسردگی همسر خود ناراحت هستند و برای درمان مراجعه کردند در صورتی که باید قبل از وقوع اقدامات لازم را انجام داد.

ناظرى با بیان اینکه زوجی که دارای مهارت کافی در زندگی خود باشند همسر خود و حتی فرزندان خود را در برابر اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی بیمه می‌کنند، گفت: متاسفانه آن چیزی که در این روز‌ها بسیار رواج پیدا کرده این موضوع است که همسران تصور می‌کنند تنها با هزینه کرد و قدرت مالی می‌توانند از همسر خود حمایت کنند و عامل حال خوب وی باشند در صورتی که خیلی از تکنیک‌های رفتاری وجود دارد که بدون صرف هزینه میتوانیم در روحیه همسر تفاوت ایجاد کنیم.

این روانشناس بیان کرد: زوجین عزیز به ویژه زوجین جوان به این نکته توجه کنند که صرف اینکه بگوییم همسر خود را دوست داریم برای خوشبختی کافی نیست این تنها شروع یک راه پر فراز و نشیب است، ادعای عشق بدون اقدام عملی، اگر امروز از بین نرود منتظر فردایی باید بود که قطعا از بین خواهد رفت، اما چند اقدام عملی و مهارت رفتاری برای آنکه زن و شوهر بتوانند یکدیگر را در برابر افسردگی ایمن کنند را مطرح می کنیم.


پذیرش
خانم و آقایی که همسر خود را بدون قید و شرط با همه نقاط ضعف و قوت پذیرفته اند و این حس را به طرف مقابل نشان می‌دهند به همسر خود حس عزت می‌دهند، زوجی که عزت نفس داشته باشند احتمال کمتری دارد که دچار اختلال افسردگی شوند.

گوش شنوا
زوج توانمند و پویا با فکر و تامل گوش شنوای خوبی دارد و با جان و دل پای درد و دل همسر خود می‌نشیند؛ و چقدر تلخ که بخشی از افسردگی، خیانت‌ها و... به خاطر همین موضع است. خانه‌ای که برای فرد گوش شنوا نداشته باشه، خانه نیست محلی برای اقامت موقت است و تا دلتان بخواهد بیرون پر از گوش شنوا است.

حمایت و توجه
این روانشناس با اشاره به اینکه زوج آگاه بالغانه به همسر خود توجه می‌کنند و به ویژه در مشکلات همسر را تنها نمی‌گذارند به گونه‌ای که طرف مقابل این حس حمایت را درک کند، ادامه داد: یادتان باشد این حس حمایت باید محسوس و مستقیم باشد تا فرد مقابل آن را لمس کند وگرنه این حس حمایت از سمت مقابل باور نمی‌شود.

چشم پوشی و گذشت
اگر می‌خواهید همسر خود را وارد چرخه اختلالات از جمله افسردگی کنید از امشب هر روز خطا‌ها و مشکلات رفتاری وی را دائم بیان کنید. زوج پویا و بالغ به جای ابراز بدون راهکار و هر روزه ضعف‌های طرف مقابل، گاهی نمی‌بیند و رد می‌شود، چرا مشکلات چندساله را پتک می‌کنیم؟ به چه نتیجه‌ای رسیدیم؟ زوجین لباس یکدیگر هستند نه مچ گیر ضعف‌ها.

تسهیلگر و بسترساز برای اهداف همسر
زوج بالغ و پویا، برای اهداف همسر خود سرعت گیر و مانع نیستند بلکه زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می‌کنند و اتفاقا با همین سبک رفتار همسر خود را عزت می‌دهند. هر زوجی که مانع شکوفایی همسر خود باشد، دیر یا زود تبعات آن را مشاهده خواهد کرد. یادمان باشد ارتقای همسر، ارتقای خود ماست.

محبت
این روانشناس با بیان اینکه محبت کلامی و عملی شاخصه‌ خوشبختی و آرامش زوجین است، خاطرنشان کرد: وقتی همسری این نکته را نداشته باشد از درون حس تهی بودن و طرد شدگی را حس می‌کند و متاسفانه دچار حجم زیادی از افکار و باور‌های منفی شده و در نهایت به افسردگی منجر می‌شود. پس از امروز روزانه چند دقیقه برای حال خوب همسر فکر کنیم و به جای تنها توصیه کردن به دیگران، خود عامل نشاط همسر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد