کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرفتن مدرک تحصیلی به معنای متخصص شدن نیست

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 25 آبان 1399 ساعت 17:07

رئیس دانشکده روان شناسی خوارزمی گفت: همه افراد نمی‌توانند خدمات روان شناسی ارائه دهند و گرفتن مدرک تحصیلی به معنای متخصص شدن در این حوزه نخواهد بود.


دكتر عزیزالله تاجیک اسمعیلی، رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی درباره مشکلات روان شناسی اظهار کرد: روان شناسی یک علم بسیار پیچیده است.
 
او افزود: همه افراد نمی‌توانند بعد از گرفتن مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس در رشته روان شناسی، خود را درمانگر بدانند و برای ارائه خدمات مشاوره آماده کنند چرا که این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث گمراهی مراجعه کنندگان شود یعنی گرفتن مدرک به معنای متخصص شدن نیست.

تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه گاهی اوقات روان شناسان سودجو در جامعه فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: بازار داغ روان شناسی باعث شده است که برخی از افراد به اشتباه حرف‌های خوشایندی بزنند و طرفداران زیادی جذب کنند که همین عامل باعث ایجاد آسیب‌های بزرگ اجتماعی در جامعه خواهد شد.

او درباره افرادی که تنها در زمان بروز مشکل به روان شناس مراجعه می‌کنند، تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشری این است که تنها در زمان بروز مشکل به روان شناس مراجعه می‌کنند، در واقع فرهنگ جامعه گاهی اوقات ضد عقلانی است یعنی افراد خیلی از روش‌های معقول برای حل مسائل زندگی استفاده نمی‌کنند.

تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه یک آموزه عقلانی به نام مشورت گیری در فرهنگی ایرانی وجود دارد، تاکید کرد: مشورت گیری، همفکری و خرد جمعی به عنوان ویژگی جامعه دینی مطرح می‌شود و نیاز ضروری بشر است که تحقق آن لازمه مراجعه افراد نزد متخصص آن حوزه در زمان بروز مشکل است.
 

رفع مشکلات رفتاری باید نزد متخصص مربوطه انجام شود
رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: بروز مشکلات رفتاری در جامعه باید نزد متخصص همان حوزه رفع شود حتی ممکن است یک نوع تفکر استبداد زده در جامعه وجود داشته باشد یعنی ممکن است هر فردی خود را عقل کل بداند، در واقع در زمان ایجاد یک مشکل فردی و اجتماعی و خانوادگی مردان خود را برای مراجعه به متخصص به منظور حل مشکل بی نیاز می‌دانند چرا که یک نوع کبر و غروری در آنان وجود دارد که نمی‌توانند جزء رای خود، نظر دیگران را قبول کنند و همین موضوع عاملی برای هلاک شدن آنان خواهد بود.
 
تاجیک اسمعیلی درباره فواید مشورت گیری در زمان بروز مشکل گفت: یکی از مهم‌ترین فواید مشورت گیری در زمان بروز مشکل یا ایجاد مسئله جدی این است که افراد می‌توانند از عقل دیگران برای رفع آن‌ها استفاده کنند و تا زمانی که این عامل به عنوان فرهنگ در جامعه تحقق پیدا نکند افراد تنها در زمانی به متخصص مراجعه می‌کنند که فرصت مناسب را از دست داده اند و دیگر نمی‌توانند با منطق خود کاری را جلو ببرند.

او اضافه کرد: ممکن است افراد زمانی هم که به روان شناس مراجعه می‌کنند به علت خود سری به دستورات آنان عمل نکرده و کار خود را انجام دهند که بروز این عامل باعث ایجاد شکست های بزرگ تر و مشکلات بیشتر برای مراجعه کنندگان نزد روانشناس خواهد شد.


کد مطلب: 51642

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51642/گرفتن-مدرک-تحصیلی-معنای-متخصص-شدن-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir