پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۵
کد مطلب: 51647
۰

ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۰ هفته آینده آغاز می‌شود

ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۰ هفته آینده آغاز می‌شود
بر اساس اعلام پیشین سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام کنکور دکتری تخصصی ناپیوسته سال ۱۴۰۰ از یکشنبه هفته آینده ۲ آذر آغاز و ۹ آذر به پایان می‌رسد.
 
آزمون دکتری تخصصی در ۱۵ اسفند ۹۹ برگزار می‌شود و کارت‌های ورود به جلسه بر اساس روال هر ساله از ۳ روز قبل بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.


تغییرات  جدید در کنکور دکتری ۱۴۰۰
منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌ها معتقدند دانشجویان دکتری که از راه کنکور به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند صلاحیت‌های لازم را ندارند. دو راه حل در این جلسه برای حل این مشکل پیشنهاد شد.

او افزود: راه حل کوتاه مدت که بررسی و تصویب شد اجازه به دانشگاه‌ها برای تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی است. مطمئن هستیم که این موضوع به میزان زیادی دانشگاه‌ها را راضی خواهد کرد و باعث جذب دانشجویان با کیفیت بالا خواهد شد.

شیوه برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۰
پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی»، مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» صورت خواهد گرفت.

میزان تاثیر هر یک از مولفه‌ها در سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر است:
دکتری آموزشی پژوهشی
سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی پژوهشی بر اساس معیار‌های زیر صورت می‌گیرد:
۱. آزمون متمرکز (۵۰ درصد)
۲. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳. مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

دکتری پژوهش محور
سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیار‌های زیر صورت می‌گیرد:
۱- آزمون متمرکز (۳۰ درصد)
۲- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳- مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)
۴- تهیه طرح واره (۲۰ درصد)
اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و … توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.
بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۰ به شرح زیر خواهد بود:
الف) آزمون زبان با ضریب (۱)
ب) آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱)
ج) آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴)

سایر شرایط و ضوابط پذیرش دوره دکتری
همه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون ورودی شرکت کنند.

دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی ارشد در صورتی که مشمول آئین نامه شماره ۷۷۶۳۳/۲ تاریخ ۲۸ مرداد سال ۹۲ که توسط معاون آموزشی وزارت علوم ابلاغ شده، باشند می‌توانند در آزمون شرکت کنند.
مؤسسات برای پذیرش دانشجو در مهرماه از داوطلبانی می‌توانند پذیرش به عمل آورند که حداکثر تا سی و یکم شهریور همان سال (۱۴۰۰) فارغ التحصیل شوند. تاریخ فارغ‌التحصیلی برای داوطلبانی که شروع تحصیل آنان در صورت وجود ظرفیت نیمسال دوم است، سی‌ام بهمن ماه همان سال (سال ۱۴۰۰) خواهد بود.

پذیرفته شدگان قطعی (نهایی) روزانه سال ۱۳۹۹ چه در دانشگاه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند اجازه شرکت در آزمون سال ۱۴۰۰ را ندارند و یک سال محروم از آزمون هستند.

تبصره: دانشجویان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۳۹۸ و ماقبل در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون، باید تا پایان آخرین روز ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۰، از تحصیل انصراف قطعی حاصل کنند. در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰، قبولی آنان در آزمون لغو و هیچ‌گونه اقدامی نسبت به درخواست آنان، امکان‌پذیر نخواهد بود.
دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های غیر روزانه دکتری (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می‌توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ ثبت نام و شرکت کنند. این داوطلبان در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!