جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۵
کد مطلب: 51663
۰
در نشست تخصصی و مجازی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با موضوع شناخت و مقابله روانشناختی با سوگ، مطرح شد:

در مواجهه با فرد سوگوار باید اجازه دهیم عصبانیت و خشم تخلیه شود

در مواجهه با فرد سوگوار باید اجازه دهیم عصبانیت و خشم تخلیه شود
با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و در راستای پدافند غیرعامل، سلسله گفت و گوهایی به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی این دفتر طی سه شب با موضوعات ( شناخت و مقابله روانشناختی با سوگ)، (شناخت و مقابله با اضطراب و استرس ناشی از کرونا و شیوه های مقابله با آن) و (آموزش تاب آوری روانشناختی در مواقع بحران) برگزار کرد.

در شب اول که با حضور دکتر سیدعبداله احمدی قلعه، عضو شورای نظام روانشناسی استان زنجان برگزار شد به موضوع ( شناخت و مقابله روانشناختی با سوگ)، پرداخته شد.

وي گفت: سوگ، یک تجربه هیجانی و احساس جدایی و از دست دادن عزیزی است که به صورت اجبار به ما دست می دهد.

او تصریح کرد: در فرهنگ ایرانی از یک سو به دلیل تعلق خاطری که بین اعضاء خانواده وجود دارد و اینکه خانواده جایگاه محکمی دارد و از سوی دیگر به دلیل تنوع قومیت و فرهنگ، کار روانشناسان و مشاوران در مواجهه با سوگ سخت تر می‌شود که با توجه به زمینه فرهنگی یا قومی، شوک خیلی متفاوت است. در این مواقع توصیه می شود حالات هیجانی آن عزیزانی که دچار سوگ شده اند در نظر گرفته شود چون واکنش سوگوار به شوک خیلی متفاوت است. بعضی از سوگواران قالب تهی می‌کنند، گریه های شدید، افسردگی شدید یا با افت فشار زیاد مواجه می‌شوند و برخی دیگر دچار خشم و عصبانیت شدید می شوند.


عضو شورای نظام روانشناسی استان زنجان با اشاره به شرایط دوران کرونا در ایران، افزود: در بحث کرونا اگر سوگ بخواهد بررسی شود در مرحله ای که به سوگوار ضربه وارد می‌شود خیلی از همکاران روانشناس یا مشاور باید بتوانند آن شوک را تحمل کنند و نباید کسی که به او ضربه وارد شده را به هر طریقی آرام کنند. تقسیم بندی های مختلفی راجع به مراحل سوگ داریم و نمی توانیم عنوان کنیم که ما یک قالب محکمی داریم و فرد الان در این مرحله است و اگر بگذرد وارد مرحله بعدی می‌شود.

مرگ واژه ای ترسناک است و در تمام علوم و فرهنگ ها وقتی با این واژه مواجه می شویم و در واقع چاره ای جز پذیرش آن نداریم اما در مورد سوگ ما چند واکنش داریم که اول خشم و دوم افسردگی است که این دو مورد خیلی مهم هستند.

مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده نوای همدلی گفت: اولین کار ما به عنوان یک روانشناس و مشاور یا به عنوان یک همراه این است که اجازه بدهیم خشم و افسردگی در خصوص سوگوار ادامه پیدا کند یعنی به هیچ عنوان اجازه نداریم که جلوی آن را بگیریم. هم یافته های پژوهشی و هم تجارب بالینی روی این مورد تأکید زیادی دارند که فردی سوگوار در حال تخلیه هیجانی است و نباید جلوی آن گرفته شود و تا زمانی که آن هیجان تخلیه نشود و آرام نگیرد نباید ممانعتی صورت بگیرد پس ما در بحث سوگ اجازه می دهیم که خصوصاً در مقوله عصبانیت و خشم این تخلیه صورت بگیرد و فرد یا خانواده بپذیرد که فردی را از دست داده است.

او با بیان اینکه تکنیک های مختلفی برای کمک به فرد یا خانواده در مورد افسردگی پس از سوگ وجود دارد، گفت: یکی از این تکنیک ها نوشتن و مرور خاطرات با متوفی است.

دکتر سیدعبداله احمدی قلعه تصریح کرد: در گذشته ما طبق رسوم و فرهنگ مراسم هایی برای متوفی می گرفتیم اما در شرایط کنونی که درگیر کرونا هستیم خیلی مظلومانه و غریبانه عزیزانمان را از دست می دهیم که هم کار روانشناسان و مشاوران به مراتب سخت تر شده هم فضا پیچیده تر شده است. ما در مورد سوگواران خشم و افسردگی را داریم و یک مرتبه با یک حسرت یا یک عقده مواجه می شویم که بایستی به صورت همدلانانه در بحث سوگ رفتار کنیم .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.