جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۲۱
کد مطلب: 51676
۵
۱

تاب آوری در بحران

مهسا شایگان
تاب آوری در بحران
مقابله با تغییرات مهم زندگی، چالش های سخت یا یک فقدان دردناک، بخش جدایی ناپذیر زندگیست. انسان ها در طول زندگی خود با درجاتی از اینگونه سختی ها رو به رو می شوند؛ مثل از دست دادن شغل، شکست های تحصیلی، مشکلات ارتباطی با اطرافیان، مسائل مالی، بیماری، بلایایی طبیعی و… همگی نمونه ای از مسائل اجتماعی زندگی هر انسانی ا‎ست.

صرف نظر از بزرگی یا کوچکی مسئله که خود موضوع مهمی در مواجهه با مشکلات بعضی از افراد در برابر مشکلات بسیار آسیب پذیر عمل می کنند و به سرعت در هم می شکنند و برخی دیگر آرام صبور منطقی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند؛ به نظر شما این تفاوت ها از کجا و علت آن چیست؟

پاسخ روانشناسان این است: تاب آوری!
تاب آوری به معنای مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیر به فشار های زندگی روزانه است. تاب آوری استرس را محدود نمی کند، مشکلات زندگی را پاک نمی کند بلکه به افراد قدرت می دهد تا با مشکلات پیش رو مقابله سالم داشته باشند، بعضی از افراد به طور طبیعی دارای این ویژگی هستند.

اما خبر خوب اینکه این ویژگی در انحصار عده ای معدود نیست و به نظر کارشناسان سایر افراد هم قادرند تاب آوری را یاد بگیرند و آن را بالا ببرند چرا که تاب آوری قابل یادگیری است اما تاب آوری نیز یک اصولی دارد و وقتی از تاب آوری حرف میزنیم باید بگوییم که تاب آوری یک روند پویاست پس همیشه ثابت نیست تأمل من و محیط است وابسته به اوضاع و موقعیت است.

تاب آوری محصول تأمل ویژگی های شخصیتی با عوامل محیط است یعنی انتظار نداشته باشیم که کسی که ویژگی های شخصیتی اش ایجاب نمی کند بتواند از خودش تاب آوری بالا نشان دهد مثلا کسی که خلقش آسیب پذیر است حساس تر است پس طبیعتا در طوفان های زندگی آسیب بیشتری می بیند حواسمان باشد انتظارما از تاب آوری آنقدر بالا نباشد که به دیگران بگوییم تو که در آن شرایط تاب آوردی اینجا چرا نمیتوانی هر چه شرایط پر مخاطره تر تاب آوری دشوار تر میشود و در آخر اینکه تاب آوری با وجود اینکه تأمل ویژگی های شخصیتی با عوامل محیطی است اما قابل یادگیریست!


مهسا شایگان
روانشناس بالینی
مرجع : قلم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بیژن
Iran, Islamic Republic of
عالی بود. سپاس از اشتراک مطالب مفید و کاربردی.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...