پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - 3 Dec 2020
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۹
کد مطلب: 51682
۰
دکتر مژده بقایی روانشناس در نشست تخصصی و مجازی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان:

با «تاب آوری» در بحران ها می توان به شرایط بهتر از قبل برگشت

با «تاب آوری» در بحران ها می توان به شرایط بهتر از قبل برگشت
دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و در راستای پدافند غیرعامل، سلسله گفت و گوهایی به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی این دفتر طی سه شب با موضوعات ( شناخت و مقابله روانشناختی با سوگ)، (شناخت و مقابله با اضطراب و استرس ناشی از کرونا و شیوه های مقابله با آن) و (آموزش تاب آوری روانشناختی در مواقع بحران) برگزار کرد.
 
در شب سوم که با حضور دکتر مژده بقایی لاکه عضو هیأت علمی گروه روانشناسی جامعه بین المللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی جهان و مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پایا استان گلستان برگزار شد؛ به موضوع (آموزش تاب آوری روانشناختی در مواقع بحران)، پرداخته شد.
 
دکتر مژده بقایی اظهار داشت: وقتی در مورد زندگی فکر می کنیم یا حرف می زنیم باید بدانیم که مقابله با تغییرات، چالش های سخت و فقدان های دردناک، بخش جدایی ناپذیر از زندگی هستند یعنی زندگی انسان با سختی ها، شادی ها، خوبی ها و بدی‌ها تعریف می‌شود و اگر این تعاملات خوبی ها و بدی ها نباشد نامش زندگی نخواهد بود.

او گفت: ما با خیلی از این سختی ها روبرو می شویم مشکلات ارتباطی ما، مشکلات مالی ما، شکست های تحصیلی و.... در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد پس بایستی بپذیریم که مشکلات بخشی از زندگی است و زندگی بدون مشکل معنا ندارد. برخی از افراد از پس مشکلات بر می آیند و آرام و صبور هستند و برخی دیگر آسیب پذیرند و در هم می شکنند زمانی که ما روانشناسان به این تفاوت ها پی می بریم علت آن را در یک کلمه پیدا می کنیم و آن تاب آوری است.

مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پایا تصریح کرد: تعریف تاب آوری عبارت است از مقابله با شرایط دشوار اما با پاسخی انعطاف پذیر به فشارهای زندگی روزانه. یعنی من با فشارها مقابله می کنم اما این مقابله من انعطاف پذیر است خیلی سفت و سخت نیست خیلی چارچوب های بزرگی ندارد. این انعطاف پذیرای باعث استرس و ازبین رفتن مشکلات نمی شود فقط اتفاقی که رخ می دهد این است که به فرد قدرت می دهد تا با مشکلاتی که پیش روی اوست مقابله های سالم داشته باشد و بتواند پیروزمندانه از پس سختی ها بیرون آید و بتواند با جریان زندگی حرکت کند . برخی از افراد به طور طبیعی دارای این ویژگی هستند اما واقعیت قضیه این است که این ویژگی در سایر افراد نیست. کارشناسان اعتقاد دارند سایر افراد نیز می توانند تاب آوری را فرا بگیرند و آن را بالا ببرند پس تاب آوری قابل یادگیری است.
 
دکتر بقایی با بیان این که تاب آوری تعامل افراد با محیط و خیلی وابسته به موقعیت است، افزود: یعنی یک رفتار در یک موقعیت تاب آورانه محسوب می‌شود و در یک موقعیت دیگر امکان دارد ناتاب آورانه باشد ، تاب آوری محصول تعاملات و ویژگی های شخصیتی با محیط است یعنی انتظار نداشته باشیم کسی که ویژگی های شخصیتی او ایجاب نمی کند ، بتواند از خودش تاب آوری بالایی نشان دهد. ، تاب آوری برای هر کسی حدی دارد و همه آدم ها در همه شرایط نمی توانند از خود تاب آوری نشان دهند.

یکی از مواردی که به تاب آوری کمک می‌کند انعطاف پذیری روانشناختی است یعنی فرد یک حالت ارتجاعی داشته باشد. انعطاف پذیری روانشناختی مفهومی است که بر اساس تقسیم بندی برخی روان شناسان بزرگ نوعی از درمان‌های شناختی رفتاری محسوب می شود.

بقایی با بیان این که انعطاف پذیری 6 فرایند اصلی دارد، تصریح کرد: 1. بتوانیم احساسات خود را بپذیریم ۲- در زمان حال زندگی کنیم ۳- بدانیم در ذهن ما چه می گذرد ۴- به مفهومی که از خود ساخته ایم چقدر وابسته ایم ۵- ارزش‌های خود را بشناسیم ۶- وقتی این ۵ عامل را جمع بندی می کنیم بتوانیم به زندگی یا رفتار متعهدانه برسیم و رفتار متعهدانه یعنی رفتار در راستای ارزش‌های فرد.

وی انعطاف پذیری، کنترل، مهارت حل مسأله، ارتباطات محکم اجتماعی، درخواست کمک از منابع و ارتباطات اجتماعی، ایجاد یک شرایط بهینه جسمی مانند ورزش کردن ، تغذیه مناسب و استراحت کافی را از جمله عواملی دانست که به تاب آوری کمک می‌کنند.

مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده پایا در خصوص دستاوردهایی که تاب آوری می‌تواند داشته باشد، گفت: در روانشناسی اصطلاح داریم به نام اختلال پس از سانحه یعنی کسی که اتفاقی برایش می افتد ممکن است علائمی پیدا ‌کند مانند اختلال خواب ، کابوس دیدن و... اگر بتوانیم در موقعیت های استرس آور و رنج آور شرایط بهینه ای برای خود فراهم کنیم نه تنها از پس استرس بر خواهیم آمد بلکه می توانیم بعد از گذراندن آنها به شرایط بهتر و سطح عملکردی بهتر برگردیم.

دکتر بقایی با بیان این که زندگی معنادار یعنی زندگی بر اساس ارزشها، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا در انزوا قرار گرفته ایم و نمی توانیم عزیزانمان را در آغوش بگیریم اما در این شرایط باید سعی کنیم که به لحاظ روانی به یکدیگر نزدیک شویم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟
روش‌هایی جالب برای مقابله با افسردگی در دوران خانه نشینی
۱۲ باور غلط و رایج درباره زنان که علم آن‌ها را رد کرده است
۴ راهکار موثر برای مقابله با اضطراب و نگرانی
تفاوت بین روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی چیست؟
ایدئولوژی چیست؟
درگوشی های روانشناسی روزهای اول ازدواج
با عاقلانه‌تر فکر کردن بهتر زندگی کنید
درباره فوت عزیزان به کودکان دروغ نگویید
نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها
۷ نشانه قربانیان خشونت خانگی
تشویق کودکان چرا و چگونه؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...