شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۳
کد مطلب: 51709
۲

تاثیر منفی استرس در دوران بارداری بر رشد مغز کودک

تاثیر منفی استرس در دوران بارداری بر رشد مغز کودک
به گزارش دیلی میل، یک مطالعه جدید نشان داده استرس در دوران بارداری می‌تواند بر نحوه رشد مغز کودک تأثیر بگذارد. محققان انگلیسی میزان بالاتر هورمون استرس یعنی "کورتیزول" در مادران را با تغییرات ساختاری در آمیگدال(ناحیه کوچک بادام مانند در مغز) نوزادان تازه متولد شده مرتبط دانستند. هورمون کورتیزول در پاسخ بدن به استرس نقش مهمی دارد و سطوح بالای آن نشان دهنده استرس بالا است که این موضوع نیز در رشد جنین نقش دارد.

این موضوع می‌تواند بر رشد عاطفی کودک نیز تاثیر بگذارد چرا که شناخته شده است که آمیگدال(که در هر نیمکره مغز دو قطعه وجود دارد) در رشد عاطفی و اجتماعی کودک نیز نقش دارد.

پروفسور "جیمز بوردمن"(James Boardman) از دانشگاه ادینبرو گفت: آمیگدال یک ساختار مغزی است که شامل سلول‌های عصبی بسیار سازمان یافته است و آنها برای پردازش اطلاعات و احساسات در نوزادان نفشی مهم دارند.

محققان گفتند زنان بارداری که احساس استرس یا ناراحتی می‌کنند باید از ماما یا مشاور خود کمک بگیرند چرا که با حمایت بسیاری از مسائل سلامت در بارداری به خوبی کنترل می‌شود.

طی این مطالعه محققان برای بررسی ارتباط استرس با رشد مغز کودک سطح هورمون کورتیزول در مادران را اندازه گیری کردند.
در این مطالعه، دانشمندان نمونه موی ۷۸ زن باردار را بررسی کردند تا میزان کورتیزول در زنان را تعیین کنند.

نوزادان این زنان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تحت یک سری اسکن‌های مغزی قرار گرفتند. این اسکن غیر تهاجمی هنگام خواب کودک انجام شد.

محققان دریافتند که سطح بالاتر کورتیزول در موهای مادر با تغییرات ساختاری در آمیگدال نوزادان و همچنین تفاوت در اتصالات مغزی ارتباط دارد.

محققان همچنین تغییراتی را در قدرت اتصالات مسیرهایی مشاهده کردند که آمیگدال را با سایر مناطق مغزی که برای پردازش احساسات مهم هستند متصل می‌کند.

جالب اینجاست که قرار گرفتن در معرض سطح بالاتر کورتیزول در رحم، نوزادان با جنسیت مختلف را به صورت متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهد برای مثال محققان شاهد تغییراتی در ساختار ریز آمیگدال در مغز نوزادان پسر و شاهد  تغییراتی در نحوه اتصال منطقه آمیگدال به سایر شبکه های عصبی در مغز نوزادان دختر بودند.

این مطالعه می‌تواند توضیح دهد که چرا کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری دچار استرس زیادی شده‌اند ، ممکن است در زندگی دچار مشکلات عاطفی شوند.

مطالعات نشان داده است کودکانی که در رحم مادر تحت استرس قرار دارند بیشتر در معرض خطرابتلا به اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی و افسردگی قرار دارند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "eLife" منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "