سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۰
کد مطلب: 51711
۱

«رودربایستی»، تله کرونا در دورهمی‌های خانوادگی

«رودربایستی»، تله کرونا در دورهمی‌های خانوادگی
دکتر مجید صفاری‌نیا افزود: بشر براساس طبیعت فکری، زیستی، ماهیت شخصیت و ناخودآگاه، عادات و یادگیری‌ها، چشم‌انداز زمان و متغیرهای خودتنظیمی (خویشتن‌داری) برای انجام اقدامات فردی واجتماعی تصمیم‌گیری می‌کند، مقابله با کرونا و رعایت ضوابط بهداشتی نیز باتوجه به این مولفه‌ها انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: براساس یک مطالعه با جامعه آماری ۲۲ هزار نفری که در خصوص اضطراب ناشی از کرونا انجام گرفت، ۶۰ درصد از پاسخگویان از ابتلای والدین و ۴۰ درصد از پاسخگویان از ابتلای خود به این ویروس اظهار نگرانی کردند.


صفاری‌نیا تصریح کرد: براساس این نتایج می‌توان گفت که نزدیک به ۵۰ درصد از پاسخگویان از ابتلا به کرونا نگران نیستند و این مساله می‌تواند با ضعف رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر رفتارهای پیشگیرانه باید به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به عادات فردی در زندگی روزمره تبدیل شود، در واقع سهل‌انگاری در این رابطه، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، حضور در نشست‌ها و بی‌توجهی به اصول بهداشت و درمان یک نوع ضعف در پذیرش مسئولیت‌ اجتماعی است.

وی همچنین با اشاره به تجمع در یکی از پاساژهای تهران به دلیل حراج ۳۹ هزار تومانی طی روزهای گذشته یادآور شد: گاه انسان منافع آنی (فوری) را به پاداش دیرآیند ترجیح می‌دهد، رفتار طبیعی و غریزی آدمی تعامل با اجتماع، یادگیری و عادات است.

یک واحد صنفی فعال در حوزه کیف و کفش (در یکی از پاساژهای غرب پایتخت) طی روزهای گذشته با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی از حراج اجناس در روز جمعه ٢٣ آبان‌ماه قبل از ساعت ١٨ خبر داده بود؛ این امر که سبب تجمع یکصد نفر از شهروندان تهرانی بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شده بود، پس از اخطار از سوی اداره اماکن پلیس امنیت عمومی تهران پلمب شد.

صفاری‌نیا اضافه کرد: در شرایط کنونی، باید خردمندانه رفتار کرد، استفاده از ماسک را به یک عادت روزمره بدل کرد؛ آینده‌نگر بود و از تبعیت رفتارهای غریزی و ناخودآگاه پرهیز کرد.

به گفته این روانشناس اجتماعی، اضطراب، ترس و رودربایستی نیز از علل اصلی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی است که با رفتار خردمندانه و ترویج این اصول در جامعه باید آن را کاهش داد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد. شیوع این بیماری در حال حاضر به گفته برخی از متخصصین علوم پزشکی بیش از ۵۰ درصد به دلیل برگزاری اجتماعات ومهمانی‌های خانوادگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود