جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۰
کد مطلب: 51714
۲
۱۳

نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها

نامه وزیر علوم به مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان + واکنش ها
منصور غلامی وزیر علوم در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار این شد که وزارت آموزش و پرورش به جای پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل 4 سال در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده و شایستگی‌های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده‌اند، اقدام کند.
 
این نامه به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز رونوشت شده است.

مشروح نامه وزیر علوم به رهبر انقلاب بدین شرح است:
در این نامه آمده است:

با احترام، لازم می‌دانم با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش و پرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر حضرتعالی در دیدار با مسئولین محترم آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تاکید بود به استحضار برسانم:

دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزه های وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به منظور تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است بر اساس مفاد ماده 28 اساسنامه این دانشگاه یکی از روش‌های تامین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب و پذیرش دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط و مورد نیاز از سایر دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم با برگزاری دوره‌های یکساله کسب شایستگی معلمی است.

چنانکه استحضار دارید دانشگاه‌های کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تامین نیروهای توانمند به (لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ در صورتی که این موضوع به شیوه‌ای جدید در دستور کار قرار گیرد وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به جای پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به گزینش نیروهایی که حداقل 4 سال در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده و شایستگی‌های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده‌اند اقدام کند.

دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات حضرت عالی در تربیت معلم شایسته در چارچوب مفاد ماده 28 اساسنامه با برگزاری دوره‌های یک ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آنها را برای خدمت در آموزش و پرورش آماده کند.

با اتخاذ این تدبیر میتوان با تکیه بر ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور و دانش آموختگان که هم اکنون آمادگی خدمت دارند ضمن تامین نیروی انسانی کارآمد هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای تربیت معلم و تامین کادر وزارت آموزش و پرورش را کاهش داد و این امر می‌تواند ترغیب به تحصیل در رشته های علوم پایه که بایسته‌ای مهم و مورد تاکید معظم له است نیز در پی داشته باشد.

افزون بر این با این اقدام می‌توان بخش مهمی از ماموریت دانشگاه فرهنگیان را به جای پذیرش دانشجو معلمان سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگی‌های معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داده و از توسعه غیرکارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب کرد‌.
مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار می رساند.


 
*واکنش ها و اعتراض ها به نامه وزیر علوم در مورد دانشگاه فرهنگیان:


حاجی بابایی:
آقای وزیر علوم، وارد خط قرمز ما نشوید
 

 
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت:

دانشگاه فرهنگیان قلب سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را، وزیرمحترم علوم نمی‌شناسد. ایشان نامه‌ای به رهبری عزیز نوشته اند و خواستار انحلال محترمانه دانشگاه فرهنگیان شده اند. غافل از اینکه از همه بیشتر رهبری پشتیبان این دانشگاه هستند. آقای غلامی عزیز، وارد خط قرمز مانشوید.
 
 

 
وزیر علوم «وزارت آموزش و پرورش» را با «وزارت کار» اشتباه گرفته است!

فارس: معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در خصوص توضیحات منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح نامه ارسالی خود به رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه فرهنگیان، به نکاتی اشاره کرده است.

ابراهیم سحرحیز گفت: نامه سوم آذر وزیر علوم، به لحاظ محتوایی چنان صریح و بی پرده است که راه بر هر گونه سوء برداشت، تعبیر متفاوت و متمایز از مفاد آن بسته است.
 

این کارشناس آموزشی ادامه داد: وزیر علوم گفته است «همچنانکه از مطلع نامه پیداست، سخنی از کم رنگ دیده شدن، جایگاه این دانشگاه در میان نیست» در پاسخ باید گفت «محدود کردن اساسنامه 31 ماده‌ای دانشگاه فرهنگیان تنها به یک برداشت اجتهادی و ناصواب از ماده 28 با سوق دادن آن به برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی یکساله و نادیده گرفتن پذیرش دانشجومعلم از طریق آموزش‌های بلندمدت مطابق بند یک ذیل ماده 3 آن اساسنامه، معنا و مفهوم دیگری جز تقلیل جایگاه دانشگاه فرهنگیان در حد و قواره یک مرکز آموزش‌های بدو خدمت، نخواهد داشت و این همان تیر خلاصی بود که این نامه در چله کمان خویش داشت تا با آن دانشگاه فرهنگیان را از هیئت و هیبت دانشگاهی خارج کند».

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: به نظر می‌آید وزیر علوم، وزارت آموزش و پرورش را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتباه گرفته است و قصد دارد در 6 ماه باقی مانده از عمر دولت فعلی، مشکل هشت ساله اشتغال دانش‌آموختگان بیکار دانشگاهی، به ویژه دانشکده‌های علوم تربیتی را تنها با دانشگاه فرهنگیان حل و فصل کند.

وی با طرح این پرسش که چرا باید تاوان کمبود انباشته شده حداقل 197 هزار نفر را تنها دانشگاه فرهنگیان بپردازد؟، گفت: اگر اکنون دانشگاه‌هایی مانند پیام نور، دانشکده‌های علوم تربیتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، آزاد اسلامی و امثال آن با نبود مشتری یا صندلی‌های خالی روبرو است، آیا باید با تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان موجبات تداوم یا رونق کاری آنان را فراهم کنیم؟

سحرخیز تصریح کرد: اگر قرار است دانشگاهی تعطیل یا دامنه و دایره فعالیت آن محدود شود این دانشگاه فرهنگیان نیست؛ بهتر است دیگر دانشگاه‌ها را در دانشگاه فرهنگیان ادغام کنید. وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برخلاف برخی باورها در آموزش و پرورش ما، ریشه ستبر و عمیق یک صد ساله دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش قبل از تأسیس دانشگاه تهران، صاحب دانشسرای عالی بوده است.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: جوانانی که هر ساله از طریق کنکور جذب آموزش‌های بلند مدت چهار ساله در این دانشگاه می‌شوند از کره مریخ یا دیگر کرات نیامده‌اند بلکه جوانان با انگیزه و انتخابگر این کشورند که نه از بد حادثه بلکه به میل و اشتیاق خویش، پای در این وادی خدمت نهاده‌اند؛ بنابراین لازم نیست به بهانه اشتغال دانش آموختگان جوان، تن به مغالطه داده، زیرآب دانشگاه فرهنگیان را بزنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که با کمترین موونه یعنی هزینه سرانه در مقایسه با دیگر دانشگاه ها روزگار می‌گذراند، اضافه کرد: پیمایش‌ها و مطالعات میدانی گسترده نشان می‌دهد بین عملکرد دانشجو معلمان راه یافته به دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان با دیگر معلمان جذب شده از مسیر ماده 28 ( دوره یکساله مهارت آموزی) فاصله و تفاوت معناداری وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

سحرخیر تصریح کرد: هنوز هم بر این باورم تنها شخصیتی که امروز بک تنه از کیان آموزش و پرورش دولتی، جایگاه خطیر معلم و نقش بی بدیل دانشگاه فرهنگیان به عنوان دستاورد ماندگار بزرگ انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر دفاع کرده و می‌کند، شخص مقام معظم رهبری است؛ اگر حمایت‌های ایشان نبود اکنون تمامی مدارس ما را به حراج سپرده، بخش خصوصی تنها فعال مایشاء در آموزش و پرورش ما بود.
 
توفان توییتری دانشجویان درپی نامه غیرمسئولانه وزیر علوم؛
 







 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رحیم
Iran, Islamic Republic of
درخواست ناپخته وزیر علوم برای حذف دانشگاه فرهنگیان آینده تعلیم و تربیت را به خطر می‌اندازد
Italy
احسنت
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری: این دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمى، دانشگاه تربیت‌معلم – دانشگاه است، لکن با دانشگاه‌هاى معمولى فرق دارد. علاوه‌ى بر امتیازاتى که دانشگاه‌هاى دیگر دارند، امتیاز «تولید معلم» مخصوص این دانشگاه است؛ این شرایطى دارد؛ به این دانشگاه خیلى باید اهمّیّت داد. ۱۷ / ۰۲ / ۱۳۹۳
سعید
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری: اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته‌اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم‌ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود. البتّه دوستان، هم اینجا ذکر کردند، هم در آن جلسه‌ی قبلی گفتند که از بنده انتظاراتی دارند؛ بنده آماده هستم و هر کاری که از من بربیاید و بتوانم انجام بدهم و در اختیار بنده باشد، قطعاً انجام میدهم؛ برای اینکه این مسئله را جزو مسائل درجه‌ی اوّل کشور میدانم و می‌شناسم. 1397/02/19
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری: دقت درجذب اساتید دانشگاه فرهنگیان ( اساتید اینجا هم بایستی از لحاظ خصوصیّات فکری و علمی، جزو شاخص‌ترین‌ها باشند؛ تدیّن؛ سطح بالای دانش؛ روحیه‌ی انقلابی؛ انطباق با معیارهای سند تحوّل؛ نمیشود که ما سند تحوّل را تنظیم کنیم و دنبال تحقّقش باشیم) ۱۹/۲/۱۳۹۷
Iran, Islamic Republic of
استیضاح وزیر علوم، درخواست دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیانی که از طریق کنکور سراسری و بعد از مصاحبه ها و گزینش های سخت عمومی و تخصصی صلاحیت معلمی آنها احراز شده است.
Iran, Islamic Republic of
بیکاری، بی مهارتی و عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور به دلیل ناکارآمدی وزارت علوم است بهتر است آقای غلامی این ناکارآمدی را به وزارت آموزش و پرورش حواله ندهد.
Iran, Islamic Republic of
من با تجربه حداقل بیست سال تدریس در مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان. و مخصوصا کار با لیسانس های ورودی ماده 28 به گفته وزیر علوم و نامه او احسنت میگویم در دوران کاری ده بار این پیشنهاد را به معاونین وزرا در جلسات مخلتف دادم اما کسی توجه نکرد در مصاحبه با این افراد بی می برید که اینها با اگاهی و شناخت بیشر امده اند از سربازی فرار نکرده اند اینها حتی با داشتن شغل دیگری اما چون علاقه داشتند حتی ان کار را رها کردهاند من صد دلیل عقلی باری بهتر بودن این شبوه دارم. احسنت بر وزیر علوم ..حاجبابایی و سحر خیز نگران شعارهای خودشان هستند اگر معرفت بالایی داشتند اموزشکده های فنی را حفظ میکردند
معلم با 29سال سابقه
Iran, Islamic Republic of
قاعدتا چیز خاصی از معلمی نمی دونی و به احتمال قوی با رانت یا سهمیه اونجا درس میدی
سعید
Italy
من با نظر معلم29سال سابقه موافقم
اکثر کسانی که در مراکز تربیت معلم درس میدن با پارتی و یا سهمیه اونجان
و اکثرا مغرور وبی سواد
البته نه همه
صبا
Iran, Islamic Republic of
ببخشید فکر کنم شما عادت داری که همینجوری درباره چیزی که سر در نمیاری و یی اطلاع هستی حرف بزنی و این اصلا خوب نیست.
کافیه بری سرچ کنی شرط ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور را یکبار مطالعه کنی . گویا خبر نداری که بسیاری از داوطلبان تک رقمی و دو رقمی و سه رفمی کنکور دانشگاه فرهنگیان و شغل معلمی را بخاطر اشتغال رسمی خود انتخاب می کنند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بنده منظورم اوناییه که اونجا درس میدن در جواب اون مدرس گفتم والا من خودم مشاورم و میدونم هر سال کیا قبول میشن
سارینا
Iran, Islamic Republic of
نظر من عالی خوب بسیار عالی
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.