شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - 6 Mar 2021
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۶
کد مطلب: 51715
۱

اثر روانی منفی کرونا بر آموزش ابتدایی

اثر روانی منفی کرونا بر آموزش ابتدایی
سهیل دهقان اظهار کرد: روز جهانی کودک یک ورودی الهام بخش برای حمایت از کودکان و توجه هرچه بیشتر به اقداماتی است که می‌­تواند دنیای بهتری را برای کودکان بسازد. در سال جاری بحران کرونا منجر به بروز مسائل و مشکلات بیشتری برای کودکان شد و با توجه به این همه­‌گیری، عمده پژوهش­‌های اخیر در حوزه کودکان نیز متمرکز بر این مشکلات است.

 یکی‌از این مشکلات تأثیرات منفی تعطیلی مدارس بر یادگیری کودکان بود، مدرسه و آموزش حضوری محرک اصلی یادگیری را برای کودکان فراهم می­‌کند و طبق پژوهش­‌های اخیر تعطیلی مدارس منجر به تغییر نقش معلم به والدین شده و آموزش مهارت‌ها تا حدودی تغییر کرده است.

این روانشناس با اشاره به اینکه از والدین خواسته شد تا یادگیری کودکان را در خانه تسهیل کنند، عنوان کرد: در سراسر دنیا برخی از والدین برای انجام این کار با مشکل روبرو شده و برخی دیگر فرزندان خود را با موفقیت در خانه آموزش می­‌دهند.

 احتمالاً اختلافات قابل توجهی بین خانواده­‌ها درمورد میزان کمک به کودکان در یادگیری وجود دارد،تفاوت­‌های کلیدی شامل مدت زمان اختصاص داده شده به تدریس، والدین با تحصیلات و منابع محدود، عدم مهارت­‌های شناختی والدین، نبود ‌سواد رایانه‌­ای لازم و... و. در مجموع منجر به افزایش نابرابری، تبعیض و کاهش رشد تحصیلی لازم خواهد شد.

از طرف دیگر تعطیلی مدارس سردرگمی و استرس را برای معلمان ایجاد کرد و به طور غیرمنتظره و برای مدت نامعلومی، معلمان از تعهدات خود و چگونگی برقراری ارتباط با دانش‌­آموزان برای حمایت و اطمینان از یادگیری مطمئن نبودند.

این روانشناس با بیان اینکه انتقال آموزش از حضوری به از راه دور نیز مشکلات زیادی به همراه دارد، افزود:‌ برای برخی از دروس عملاً آموزش آنلاین یا آفلاین روش مناسبی نبوده است.

انتقال یادگیری از کلاس­‌ها به خانه‌­ها چالش­‌های عظیمی از نظر انسانی و فنی به وجود آورد، این موضوع باعث شده کودکان در زمان تعطیلی مدارس نسبت به سال تحصیلی که به صورت حضوری برگزار می­‌شد اطلاعات درسی را با سرعت و کیفیت کمتری دریافت کنند.

باید گفت آموزش ابتدایی یا اولیه به طور معمول ۴ تا ۷ سال اول آموزش رسمی را تشکیل می­‌دهد و مهد­ کودک اولین تجربه کودکان در آموزش رسمی است، بنابراین بدون شک این تأثیر منفی بر آموزش‌های اولیه بیشتر خواهد بود.

این روانشناس با اشاره به تحقیقات مختلف در خصوص تأثیرات منفی کرونا بر آموزش دانش‌آموزان، افزود: بسیاری دیگر از پژوهش­‌ها متمرکز بر کاهش تعاملات اجتماعی و مشکلات عاطفی کودکان در این دوران بود که به تعامل و روابط با همسالان خود نیاز دارند چراکه محیط بیرون از خانه کانون فعالیت­‌های اجتماعی و تعاملات انسانی است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت اجتماعی، عاطفی و روانی کودکان در محیط بیرون ارتقا پیدا می‌کند، افزود: شیوع کرونا موجب از دست رفتن تعاملات کودکان با محیط مهدکودک و مدرسه، محیط‌­های بازی و حمایت شبکه‌های عاطفی و ارتباطات اجتماعی که برای یادگیری و رشد ضروری بودند؛ مثل مهمانی‌­ها، دورهمی‌­ها و ارتباط با همسالان شد.

دهقان عنوان کرد: چنین شرایطی باعث انزوای اجتماعی کودکان شد که این موضوع مهم می‌تواند عوارض سوء بسیاری در بلندمدت بر کسب مهارت­‌های اجتماعی و سلامت روان آن‌ها داشته باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«استرس دست دوم» چیست و چگونه از آن در امان باشیم؟
روان‌شناس کودک: گاهی والدین با ارائه محتوای غیراخلاقی به کودکان آسیب می‌زنند
نظریه خانواده درمانی راهبردی(استراتژیک)جی هی لی
بیماری شما ریشه عصبی دارد یعنی چه؟
دیگر به جای «تهاجم فرهنگی» باید بگوییم «تجاوز فرهنگی»/«ساسی مانکن» از نظر روان‌شناختی بیمار است
چند نکته برای افرادی که شغل شان را دوست ندارند
تربیت فرزندان شادتر، چرا و چگونه؟
نقش خانواده در مراقبت از نوجوان مبتلابه اختلال "دوقطبی"
سکوت، قاتل خاموش زندگی‌مشترک
قم، شادترین استان کشور+جدول
کرونا با روانمان چه کرد؟
چرا کمال‌ گرایی، آدم را بیچاره می‌کند؟
مانعی برای پرواز آرزوهایت نباش. آسمان همواره پذیرای قاصدک هایی است که امیدهایت را سوار بر آن کرده ای