سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۴
کد مطلب: 51731
۱

اضطراب، اختلالی شایع در بین زنان

اضطراب، اختلالی شایع در بین زنان
زهرا لطیفیان با اشاره به این‌که اختلالات اضطرابی از شایع‌ترین آسیب‌های روانی هستند که میزان ابتلای زنان دو برابر مردان است، اظهار کرد: اضطراب واکنشی است به تهدیدی نامشخص، درونی و مبهم که با عوارض زیادی نیز همراه است.

کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند همیشه احساس ترس و نگرانی می‌کنند، بدون آن‌که علت آن مشخص باشد.

لطیفیان با اشاره به این‌که در اختلال اضطراب فراگیر یا برخی از اختلالات وحشت‌زدگی فرد بدون دلیل مشخصی احساس ترس و نگرانی می‌کند، تصریح کرد: احساس ترس در کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند بیش‌ازحد اندازه است و با چیزی که نسبت به آن احساس خطر کرده‌اند تناسبی ندارد، برای نمونه در فوبیا فرد از چیزی به‌طور غیرطبیعی می‌ترسد، نگرانی و ترس همیشه در فرد دیده می‌شود و او را آزار می‌دهد تا جایی که زندگی روزانه‌ وی مختل می‌شود.

ازجمله علائم فیزیولوژیکی اضطراب می‌توان به لرزش، پیچش‌های عضلانی، احساس لرز و سردرد، کمردرد، تنش عضلانی، احساس تنگی نفس، خستگی مفرط، رفلکس از جا پریدن، بیش‌فعالی اتونومیک، گل انداختن یا رنگ‌پریدگی، تپش قلب، تعریق، سردی دست‌ها، اسهال، خُشکی دهان، تکرُر ادرار و اشکال در بلع اشاره کرد.

متخصصان علائم روان‌شناختی اضطراب را نیز بیان کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به احساس ترس، اشکال در تمرکز، بی‌خوابی و گوش‌به‌زنگ بودن مفرط اشاره کرد.

لطیفیان با اشاره به این‌که عوامل زیست‌شناختی و جسمانی می‌توانند از علل اختلال اضطرابی باشند، عنوان کرد: در این افراد میزان برخی هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آنچه باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود، به‌عنوان‌مثال بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ در غدد فوق‌ کلیوی و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.


این روانشناس با اشاره عوامل محیطی و اجتماعی در اضطراب، ادامه داد: عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود ازجمله آن‌ها می‌توان به مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان و ... اشاره کرد.


وی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب، ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است، افزود: البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر یا یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد، بااین‌وجود نمی‌توان گفت که ژن خاصی در این مورد نقش دارد بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی دارد.

لطیفیان با اشاره به این‌که اختلالات اضطرابی دارای انواعی است، عنوان کرد: ازجمله این انواع می‌توان به اختلال اضطراب جدایی، انتخابی، وحشت‌زدگی، آگورافوبیا، فوبی خاص و اجتماعی، اضطراب فراگیر، بیماری‌های روان‌تنی، بدریخت انگاری، استرس سخنرانی، اضطراب بیماری، اختلالات تجزیه‌ای، استرس مسابقه، انواع وسواس و دیگر اضطراب‌های ناشی از سوانح و عوامل استرس‌زا اشاره کرد.

این روانشناس با اشاره به این‌که برای مدیریت و درمان اضطراب می‌توان از روش‌های درمان متعددی استفاده کرد: روان‌درمانی اختلالات اضطرابی یکی از این روش‌هاست که در آن شما با یک درمانگر به‌منظور کاهش علائم اضطراب همکاری می‌کنید که این درمان معمولاً برای کاهش اختلال اضطراب منتشر مؤثر است.

یکی از اشکال مؤثر روان‌درمانی برای اختلال اضطرابی، درمان شناختی رفتاری است، در این روش که معمولاً یک درمان کوتاه‌مدت است بیمار مهارت‌های خاصی را یاد گرفته که به او در کنترل فعالیت‌هایی که قبلاً موجب ایجاد اضطراب می‌شد کمک می‌کند که این مهارت‌ها باعث می‌شوند که وقتی در موقعیت خاص ایجادکننده اضطراب قرار می‌گیرید، علائم کاهش پیدا کنند.

لطیفیان با اشاره به این‌که انواع مختلفی از داروها وجود دارند که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شوند اما هرگز نباید از آن‌ها به‌صورت خودسرانه استفاده کرد، عنوان کرد: پزشک می‌تواند با توجه به خطرات، منافع و عوارض جانبی بالقوه این داروها از آن‌ها برای درمان اضطراب استفاده کند.


این روانشناس در رابطه با کنترل اضطراب، بیان کرد: داشتن سبک زندگی سالم، در درمان استرس نقش اساسی ایفا می‌کند همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و فعال بودن و عدم مصرف مواد مخدر در کاهش اضطراب مؤثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد